Verslag tot 9 november 2008

zaterdag 08 november 2008 09:51

Voorspelling?

Telkens meen ik dat er qua politiek een rustiger periode aanbreekt. Eerst dacht ik dat nadat besluitvorming over het Uitwerkingsplan had plaats gevonden en afgelopen week had ik dat idee nadat de begrotingsbehandeling was afgerond. Tot op heden heb ik geen gelijk gekregen.

 

Ik heb dus totaal geen voorspellende of waarzeggende kwaliteiten. Dat er velen zijn die zich juist met dit soort zaken bezig houden (toekomstvoorspellen, aura's lezen enz.) werd uitgelegd tijdens een bijeenkomst afgelopen zondagavond. Een docent pedagogiek en een psycholoog gaven uitleg over verschillende vormen van occulte belasting. Er is op dit moment een onderzoek gaande naar leermethoden op basisscholen waarbij ingespeeld wordt op de toegenomen belangstelling voor spiritualiteit. Ook verschillende christelijke scholen maken gebruik van deze methoden. Kennelijk heeft men hiervoor nog niet voldoende onderscheidingsvermogen ontwikkeld. Het was een erg informatieve bijeenkomst en goed om als (kerkelijke) gemeente met name de zorg voor onze jeugd te delen.  

 

Begrotingsbehandeling

Op zichzelf was het bespreken en de besluitvorming over de begroting geen lange aangelegenheid. Tijdens de raadsbrede commissievergadering is het meeste over de begroting al gezegd.

Als fractie van de ChristenUnie maken we ons vooral zorgen over de stijgende financieringslast, de lastenverzwaring voor de burgers en vooral de positie van de armsten in de samenleving.

Tijdens de begrotingsbehandeling hebben we dan ook samen met het CDA een amendement ingediend om de voedselbank opnieuw te steunen. Tijdens de VJN 2009 willen we op zoek gaan naar meerjarige subsidie hiervoor.

We zouden graag zien dat geanticipeerd wordt op de huidige financiële situatie door uitgaven te beperken en plannen te temporiseren. Hiervoor is geen meerderheid te vinden. Het argument is dan vaak: je kunt niet steeds inspelen op veranderingen dan kom je nooit tot besluiten. OP zich is dat natuurlijk ook waar, maar de huidige veranderingen zijn volgens mij zo bijzonder dat je hier toch wel rekening mee zou moeten houden.

Ik kon het amendement van de coalitiepartijen dan ook echt niet volgen. In het amendement stond dat men het overschot op de begroting 2009 wilde aanwenden voor aansprekende projecten in het beheer openbare ruimte. Zo'n overschot is fictief. Pas tijdens de jaarrekening wordt duidelijk of dit overschot ook werkelijk bestaat of dat er sprake is van tekorten. Er kan dan ook geen sprake zijn om vanaf begin 2009 deze projecten voortvarend ter hand te nemen. Volgens de begrotingsdiscipline zou dat niet voor 2010 aan de orde kunnen zijn. De coalitie had elkaar echter gevonden, dus het amendement is aangenomen. Kennelijk heeft de PvdA in ruil hiervoor het aangekondigde amendement over de sportsubsidiëring laten vallen. Ook dit amendement zou een claim gelegd hebben op het verwachte overschot. Ik vind het ongelooflijk dat men in deze tijd dan ook nog zulke onverantwoordelijke beslissingen neemt. Zelfs de wethouder twijfelde aan de mogelijkheid om deze begroting zo uit te voeren als hij er staat, juist als gevolg van zowel het tijdsgewricht als autonome ontwikkelingen. Noem bijv. de financiële problematiek rondom de Onderzeedienstkade, de tekorten bij de ORW, het verschil van inzicht met Zeestad CV/BV en je snapt dat er nog helemaal geen sprake kan zijn van een overschot.

Vanuit al deze onzekerheden, die niet begroot zijn en de gebrekkige begrotingsdiscipline van de coalitie vonden wij het als ChristenUnie niet verantwoord om voor deze begroting te stemmen ondanks dat het amendement van de Voedselbank was aangenomen.

 

Nog meer begrotingsperikelen

Ook op provinciaal niveau wordt op dit moment over de begroting gesproken. Ik heb de steunfractie bijeenkomst op woensdag bijgewoond. Vanzelfsprekend komt dan ook de financieringsproblematiek aan de orde. Opmerkelijk vind ik het dat de geschatte verliezen geen direct gevolg hebben voor de komende begroting. De vraag zou dan ook gesteld moeten worden of het noodzakelijk is dat een provincie zoveel overschot heeft en of dat geen gevolgen zou moeten hebben voor de hoogte van de provinciale belastingen. Als steunfractie liepen we dan ook nog niet warm voor verhoging van deze provinciale belasting. We hebben ons beraden over verschillende moties en amendementen.

 

Evaluatie

Het werkgroepje dat de ondernemersbijeenkomst geïnitieerd heeft is bij elkaar gekomen om het resultaat ervan met elkaar te bespreken. Ook over een eventueel vervolg is nagedacht. We waren blij met de positieve reacties van de toen aanwezige ondernemers.

 

Alleen of samen?

Vroeger vormde Den Helder samen met 8 andere gemeenten een gewest waarin bestuurlijke afspraken gemaakt werden en samenwerkingsverbanden afgesproken voor gemeente overstijgende activiteiten. Het gewest is inmiddels opgeheven, tot onze instemming omdat het een bestuurlijke moloch werd zonder veel democratische legitimering. De voorkeur van de ChristenUnie gaat ook meer uit naar samenwerking op basis van gemeenschappelijke belangen, dus meer projectmatig. Inmiddels staat de wereld niet stil en om ons heen zijn gemeenten druk in gesprek over allerlei mogelijke vormen van samenwerking, tot aan fusie aan toe. In Den Helder is die discussie eigenlijk nog niet eens op gang gekomen. Het leefde niet zo. Op dit moment zijn we als gemeente nog groot genoeg om zowel partner naar andere overheden te zijn als om de nodige deskundigheid in de eigen organisatie te handhaven. Toch moet je je wel afvragen of je als gemeente afzijdig kunt blijven als om je heen er sprake is van allerlei overleggen over samenwerkingsverbanden. Die discussie zijn we deze week ook eens met elkaar aangegaan. Ik merk bij mezelf dat het nog onvoldoende leeft.

 

Audit

Vrijdagmorgen was er weer de auditcommissie. Deze commissie probeert samen met de accountants greep te houden op de financiële handel en wandel van de gemeente en de raad hierover te adviseren. We kregen deze keer uitleg over de treasury en de thesaurie. Actuele onderwerpen in het licht van de huidige financiële ontwikkelingen. De auditcommissie had kennelijk wel een voorspellende gave, want de afspraak voor deze uitleg was al langere tijd geleden gemaakt.

Treasury betekent het beheersen van alle geldhandelingen van de gemeente, dus het (uit)lenen van geld, kort en langlopende schulden enz. De thesaurie is de afdeling die de treasury uitvoert. Tot mijn genoegen bleek het treasurystatuut van de gemeente Den Helder striktere regels te kennen dan de wet Fido (financiële kaders voor overheden). Ik vind dat heel verstandig. Gemeenschapsgelden moeten uiterst zorgvuldig beheerd worden. Ik vind het dan ook principieel onjuist dat andere overheden geld buiten Nederland hebben weg gezet, nog even afgezien van het debacle hierin. De gemeente Den Helder doet alleen zaken met de Bank Nederlandse gemeenten en dat deed me deugd.

 

Einde werkweek

En zo zat de politieke werkweek er weer op en was hij weer goed gevuld, zeker als daarnaast ook nog "gewoon" gewerkt moet worden. De zaterdag staat in het teken van allerlei leuke privé-dingen en zondag hopen we een dienst bij te wonen waarin één van de kinderen van de gemeente gedoopt wordt. Kortom veel om naar uit te kijken.

« Terug