Verslag van de eerste Noordkopraad

IMG_3720zaterdag 12 maart 2016 21:08

Den Helder – Op donderdagavond 10 februari was de eerste vergadering van de Regionale Raadscommissie voor de Noordkop, de RNN. Een bijzonder moment, want na het mislukken van de eerdere pogingen om te komen tot een Noordkopraad waren de raden van Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon nu in een gezamenlijke vergadering bijeen. Niet als overkoepelende raad, maar als adviesorgaan van de afzonderlijke gemeenteraden.

Op de agenda stond het voorstel “De Kop Werkt”; een gezamenlijk document van de vier gemeenten om de regio een economische impuls te geven. Namens de ChristenUnie Den Helder en Hollands Kroon hield Tjitske Biersteker het volgende betoog:

Voorzitter, het is bijzonder om hier vandaag te zijn als vertegenwoordiging van vier gemeenteraden. En ja, we moeten als vier gemeenten samenwerken. Of dit ook de juiste manier is, dat zal moeten blijken. Een van de argumenten in de voorliggende stukken is flexibiliteit. Dat zal moeten blijken; immers, met hoe meer mensen je bent, hoe minder flexibel het vaak wordt. Dat zien we nu ook bij de Gemeenschappelijke Regelingen, zoals de RUD, de Veiligheidsregio en de GGD. Grote organisaties op afstand waar je als lokaal raadslid geen invloed meer op hebt. Wat dat betreft is de inbreng in deze constellatie wel dichterbij.

Voorzitter, als ik de stukken lees, met name over Destinatiemarketing, dan lees ik heel vaak het woord “onderzoek”. Dat mag wel wat minder. We zien immers ook op landelijk niveau goede initiatieven waar we bij aan kunnen sluiten. Bijvoorbeeld van het Nederlands Bureau voor Congressen en Toerisme. Daarbij ligt een duidelijke landelijke visie op toerisme en over hoe je het overschot aan toeristen in Amsterdam een plek kunt geven. Stop alsjeblieft met in de Noordkop opnieuw iets uit te vinden, maar zorg dat je aansluit bij de reeds uitgerolde visie. Dan kunnen we meteen fors bezuinigen op nieuwe onderzoeken en kunnen we tegelijkertijd voorkomen dat de Noordkop zich isoleert ten opzichte van de rest van Nederland.

Voorzitter, De Kop Werkt. Dat was het uitgangspunt en laten we daar vooral op focussen. Wij zien dan ook veel meer in projectmatige samenwerking. Kijk waar je gezamenlijke belangen hebt, en ga daar samenwerken in praktische ontwikkelingen. Dan wordt het ook concreet, handzaam en transparant.

Dat geldt ook voor de financiële middelen. Het maximum per inwoner is een behoorlijke aanslag op je lokale budget. Voor Den Helder praten we over 5,6 miljoen, voor Hollands Kroon over 4,8 miljoen. Dat zijn forse aanslagen op je begroting en we moeten nog zien waar we het geld vandaan kunnen halen. We hebben nog een aantal zaken te regelen. Bij projectmatige samenwerking kun je op projectbasis de middelen beschikbaar stellen.

Voorzitter, het Ambitiedocument toont inderdaad veel ambitie. Dat is prima, maar het is tot nu toe weinig concreet. En wat wij als teleurstellend ervaren is dat Arbeidsmarkt en Onderwijs aandachtspunt nummer 12 zijn. De titel was toch De Kop Werkt? Dan mag dit onderwerp niet zo achteraan komen sukkelen. Ook missen we de visie op het gegeven dat de economie inderdaad aantrekt, maar dat we nog steeds meer dan 600.000 werklozen hebben. En dat niet alleen: ook statushouders moeten toegeleid worden naar de arbeidsmarkt. Dat vraagt regionale samenwerking en we missen visie op dit onderwerp. Datzelfde geldt voor de uitvoering van de Participatiewet en de WMO.

Resumerend voorzitter zien we een ambitieus document, maar waarbij de sociale component vooralsnog ontbreekt. En dat vinden wij zeer teleurstellend.