Notitie Antillianenbeleid ten behoeve van de vergadering van de commissie maatschappelijk welzijn
woensdag 01 juni 2005 22:29
Den Helder worstelt met haar multiculturele imago. De 104 verschillende culturen die Den Helder rijk is worden niet gezien als verrijking. Vaak wordt gesproken in termen van problematiek en specifiek beleid in relatie tot die problematiek. Als fractie van de ChristenUnie willen we onze naaste perspectief bieden binnen de Nederlandse samenleving, ook degene met een andere culturele achtergrond.
Notitie Antillianenbeleid ten behoeve van de vergadering van de commissie maatschappelijk welzijn d.d. 020205
Opmerking: deze notitie is op de betreffende vergadering niet besproken omdat inmiddels afgesproken was dat er een aparte avond zou komen waarin het Antillianenbeleid centraal zou staan. Tijdens deze bijeenkomst zou de notitie van de ChristenUnie mede onderwerp van discussie zijn. Later is dit ook gezegd van de vragen die de ChristenUnie, met betrekking tot het gevoerde Antillianenbeleid heeft gesteld.
Deze notitie is op 30 mei aangepast. Tussen 02-02-05 en 30-05-05 heb ik veel gesprekken gevoerd met o.a. Antilliaanse vrouwen en ik ben op wijkbezoek mee geweest met de politie. Dit laatste is vooral van invloed geweest bij het herschrijven van deze notitie.
Inleiding
Den Helder worstelt met haar multiculturele imago. De 104 verschillende culturen die Den Helder rijk is worden niet gezien als verrijking. Vaak wordt gesproken in termen van problematiek en specifiek beleid in relatie tot die problematiek. Als fractie van de ChristenUnie willen we onze naaste perspectief bieden binnen de Nederlandse samenleving, ook degene met een andere culturele achtergrond.
De directe aanleiding om over deze worsteling met onze multiculturele samenleving wat op papier te zetten is de berichtgeving in de krant over de situatie rondom Bon Bini en de door Triton voorgestelde bewakingsmaatregelen. In plaats van repressief optreden tegen overlastveroorzakers wordt een totale culturele groep (in dit geval Antillianen) te kijk gezet en bestraft voor het gedrag van enkelingen. Voor wat betreft de fractie van de ChristenUnie is dat een volstrekt ongeoorloofde handelswijze.
Er is sprake van verschillende plannen en projecten van verschillende instellingen die oplossingen moeten bieden voor met name Antilliaanse en Arubaanse jongeren met problemen. Namens de fractie van de ChristenUnie heb ik me verdiept in wat er op dit gebied bestaat aan nota's, notities over projecten en onderzoeksgegevens, naast de verschillende organisaties die zich met Antillianen en Arubanen bezig houden. Hieronder mijn bevindingen, gevolgd door conclusies en aanbevelingen.
Rapportage Antillianenbeleid in 7 gemeenten ten behoeve van het ministerie van justitie
Rapportage over 2001-2003 opgesteld voor de directie coordinatie integratie minderheden van het ministerie van justitie (juni 2004). Deze rapportage is een tussenrapportage en evaluatie van de inzet van middelen en projecten met betrekking tot AA-beleid. (AA = Antillianen en Arubanen)
Algemene conclusie in dit rapport
Succesvolle en sluitende aanpak omvat alle fasen en stadia van vinden, binden en begeleiden. Voor de uitvoering zijn 1e lijns gekwalificeerde professionals nodig met een stevige AA culturele bagage. Hierin wordt een opmerkelijke vooruitgang gerapporteerd door de verschillende gemeenten. De ketensamenwerking lukt niet. De inbreng van de plaatselijke AA-gemeenschap is voor verbetering vatbaar. De sfeer en de verwachtingen van elkaar lijken onaangenaam.
Het rijk meende dat na 4 jaar gemeenten in staat moesten zijn eigen beleid te voeren. Gemeenten achten voortzetting en intensivering van de ondersteuning noodzakelijk. Volgens gemeenten hebben vindplaatsgerichte straathoekwerkers succes. Dit kan echter niet concreet gemaakt worden. De verschillende Direkshon trajecten zouden ook succesvol zijn. (we hebben hiervan een presentatie gekregen door Triton op 3 november 2004; een aantal jonge vrouwen vertelde een succesverhaal. Deze verhalen werden onder druk verteld, op straffe van sancties volgens insiders)*. In de rapportage wordt gesteld dat AA inburgeringsplichtig zouden zijn. Op dit moment is dat nog niet aan de orde, wel als de nota van Verdonk wordt aangenomen over "oudkomers". Dan zijn ook Nederlanders met een tekort aan onderwijs inburgeringsplichtig.
*29 mei 2005 op werkbezoek geweest met de politie (contactfunctionaris Antillianenbeleid). We zijn op bezoek geweest bij verschillende begeleid wonen projecten. De situatie is onbeschrijflijk. Hier is geen sprake van begeleiding. Er ontbreekt iedere controle op woonhygiene, dagstructuur en opvoeding van kinderen. In een enkel geval gaat het goed. Die klagen er echter over dat ze geen zeggenschap over hun financien hebben en daarin ook niet getraind worden. Ze krijgen maandelijks 200 euro voor eten en kleding. Triton zorgt voor de vaste lasten. Als mensen aangeven dat ze hun eigen financien willen beheren en daartoe hun eigen dossier willen inzien, is dit niet mogelijk zonder verdere verklaring. Mensen kunnen ook niet terecht bij Triton voor hulp bij het schrijven van een brief of invullen van papieren. Dan is er geen tijd. Kortom de situatie is nog schrijnender dan ik in eerste instantie aangaf.
Den Helder heeft zichzelf in dit onderzoeksrapport heel positief geprofileerd door aan te geven dat het foyer project over de onderzoeksperiode plaats heeft geboden aan 25 jongeren. Vervolgens wordt dit project genoemd als mogelijk project voor het houden van werkconferenties voor "best practices"
Dordrecht komt er volgens de rapportage positief uit als kenniscentrum voor opvang en begeleiding van AA jongeren in de praktijk.
De onderzoekers doen een aantal aanbevelingen:
=De Antillianengemeenten moeten een eigen gemeentelijk Antillianenbeleid op papier zetten en uitzetten bij uitvoeringsinstellingen.
=De Antillianengemeenten moeten eerst voor zichzelf verduidelijken dat zij een Antillianengemeente zijn en waarom. Een gemeente met minder dan 1,5 a 1,75% AA van de totale jeugd en een groei van minder dan 50% in de laatste 10 jaar moet hele sterke argumenten hebben op andere punten om zichzelf Antillianengemeente te kunnen noemen (Den Helder voldoet niet aan die criteria. Afgelopen jaar slechts 4 nieuwkomers geregistreerd).
=De lessen van de afgelopen periode moeten goed ter harte worden genomen. Er moeten sterke verbeteringen optreden in de deskundige en professionele aanpak en er moet een grote kennis en affiniteit met de AA cultuur zijn evenals ondersteuning vanuit de Antilliaanse cultuur.
=De grootste winst is te behalen uit de verbeterde ketensamenwerking.
=Kennisnemen van succesvolle praktijkvoorbeelden moet gestimuleerd worden. Het rijk moet hiervoor verantwoordelijkheid nemen evenals voor de medefinanciering van gemeentelijk Antillianenbeleid.
=Veel gemeenten werken met categoriale instellingen, specifiek gericht op AA, terwijl volgens de onderzoekers algemene instellingen meer deskundigheid in huis hebben gericht op de algemene problematiek van AA (schuldhulpverlening enz.) Deze instellingen zouden zich meer deskundigheid moeten verwerven op het gebied van AA cultuur enz.
Notitie Antilliaanse risicojongeren
Onderstaand een samenvatting van deze nota, die als reactie op bovenstaande tussenrapportage tot stand is gekomen. Hij is beschikbaar via het ministerie van justitie. De nota lijkt eind 2003, begin 2004 tot stand te zijn gekomen. Onduidelijk is wie de nota geschreven heeft en wat de status van de nota is. Uit ministeriele correspondentie blijkt dat deze notitie onderwerp van debat is (geweest) in de 2e kamer).
Om wie gaat het:
Jongeren tot ongeveer 25 jaar, zowel van de Nederlandse Antillen als van Aruba (volgens schattingen van DOCA bureaus ongeveer 250 a 300 in Den Helder). Van deze jongeren komt 50% uit een 1-oudergezin. Er zijn 10,6% AA jongeren verdacht van misdrijven tegen 2,3% Nederlandse jongeren en 4,6% Marokkaanse jongeren. 32% van de AA meisjes beneden 19 jaar is moeder, tegen 6% autochtone meisjes. In absolute aantallen gaat het niet om grote aantallen, door de concentratie in enkele gemeenten wordt de problematiek als bijzonder ernstig ervaren.
Waarom deze nota:
N.a.v. de nota Migratie Antilliaanse Jongeren uit 1998 zijn aan Antillianengemeenten middelen beschikbaar gesteld. Geconcludeerd wordt dat de inzet van de gemeenten niet onverdeeld positief zijn. Gemeenten zijn onvoldoende in staat om de concrete resultaten van de inspanningen weer te geven en het Overlegorgaan Caribische Nederlanders heeft diverse keren naar voren gebracht dat de participatie van Antillianen op lokaal niveau niet goed geregeld is. In een tussenrapportage (zie bovenstaand) over de jaren 2001-2003 wordt onder meer geconcludeerd dat:
Een goede ketensamenwerking in de praktijk moeilijk leek en voor veel verbetering vatbaar is.
De betrokkenheid van de Antilliaanse gemeenschap onvoldoende is
De informatievoorziening van gemeenten verbeterd moet worden zodat beter inzicht in omvang en problematiek van de doelgroep ontstaat.
De gesubsidieerde welzijnsinstellingen onvoldoende effectief functioneren voor deze groep
Wat is de bedoeling van deze nota:
De nota bedoelt een plan van aanpak te zijn naar aanleiding van onderzoek en overleg met het Overleg Caribische Nederlanders en naar aanleiding van de aanbevelingen uit het Doca-rapport.
Dit plan van aanpak kent een aantal uitgangspunten:
-zicht houden op de jongere via een samenhangend stelsel van maatregelen zoals uitwisseling van persoonsgegevens en een voogdijregeling voor jongeren beneden de 18 jaar. Met name deze laatste regeling blijkt bij gemeenten onvoldoende bekend (AA ouders moeten voorzien in voogdij voor de jongere afreist naar Nederland, anders wordt de voogdij alsnog geregeld via de raad van de kinderbescherming. Ook vindt er uitwisseling plaats tussen de gemeenten via een landelijk raadpleegbare deelverzameling GBA.
-tegengaan van de overlast / criminaliteit
AA jongeren zijn oververtegenwoordigd bij klachten over overlast en criminaliteit. Ook vrouwen zijn sterk vertegenwoordigd (20%). Veel vermogensdelicten in combinatie met geweld. AA-jongeren zijn relatief 30x vaker gedetineerd.
Maatregelen hiertegen worden gezocht in verbetering van het toekomstperspectief op de Nederlandse Antillen door bijv. een sociale vormingsplicht voor 16-24 jarigen naast een toelatings- en verwijderingsregel als migratie regulerende maatregel (dit is nog onderwerp van studie). Er vindt al informatie-uitwisseling plaats tussen politie en justitie. Zorgelijk is de informatie-uitwisseling tussen de andere ketenpartners (vooral de zorgstructuur).
-voorkomen van afglijden
door de nadruk te leggen op beheersing van de taal. De achterstand lijkt op dit gebied eerder groter dan kleiner te worden. Ook moet er streng ingegrepen worden bij spijbelen en voortijdig schoolverlaten. Bekeken wordt ook of er sprake kan zijn van een inburgeringsregiem nieuwkomers evenals inburgering van oudkomers. Veelbelovend zijn de mentorprojecten. Voor- en vroegschoolse educatie zijn bijzonder belangrijk.
Conclusies in het rapport:
Opvoedingsondersteuningsprogramma’s lijken niet aan te slaan. Belanghebbenden worden niet bereikt. Er lijkt behoefte aan internaatachtige voorzieningen, vooral vanwege onderwijsbegeleiding en een vorm van begeleid wonen. (mogelijkheden YMCA)? Er lijkt behoefte aan een intensievere vorm van begeleid wonen. Het rijk stelt extra middelen beschikbaar voor opleidingen (Den Helder maakt hiervan geen gebruik).
Bestuurlijke tussenrapportages 2001-2003 laten een falend beleid zien m.n. vanwege inadequate participatie van Antillianen op lokaal niveau. . Op grond hiervan is besloten om te komen tot bestuurlijke arrangementen met afzonderlijke Antillianengemeenten zoals ook met de Nederlandse Antillen bestuurlijke arrangementen zijn afgesproken.
Voor de komende 4 jaren komt er geld beschikbaar in co-financiering voor:
Vermindering schoolverlaters
Vermindering werkloosheid
Vermindering criminaliteit.
De realisatie moet plaats vinden op basis van integrale inzet van instrumenten met als centrale thema coaching, begeleid wonen en internaatachtige voorzieningen.
Het rijk stelt zich ten doel om met de afzonderlijke gemeenten bestuurlijke arrangementen af te spreken en stelt voor de periode 2005-2008 jaarlijks een bedrag van 5 miljoen euro beschikbaar.
Den Helder heeft over de periode 2001-2004 1,8 miljoen euro gekregen voor projecten ter bestrijding van de overlast, naast de 461.112,00 euro voor YMCA. Ook projecten op de Antillen worden gefinancierd zoals het urgentieprogramma jeugd en jongeren (19,4 miljoen euro).
Projectplan Antillianen in Den Helder
Het Helderse antwoord op de bovenstaande nota's en de conclusies hierin is een projectplan. Het gaat nog om een conceptplan. Vraag is ook wanneer dit als feitelijk plan gepresenteerd wordt en wanneer uitvoering hiervan start. Naast dit plan heeft het college toegezegd dat ze 136.000 euro beschikbaar wil stellen als overbrugging naar de nieuwe projecten in het kader van SPAG en CRIEM, waarop men hoopt. Inmiddels is ter overbrugging van de problematiek bij Triton als gevolg van weg vallende gelden de gemeentelijke cofinanciering ingezet tot juni 2005 (261.000) euro. Dit kan betekenen dat er na juni 2005 geen geld meer is om enig plan of project overeind te houden als hiervoor geen extra rijksmiddelen beschikbaar komen.
Hoewel de raad geen kennis heeft van dit plan en zich dus ook niet heeft kunnen uitspreken over nut en noodzaak, dient dit plan wel als uitgangspunt voor het afsluiten van zgn. "bestuurlijke arrangementen" met het rijk.
Activiteitenplan Karpatula
In Den Helder functioneert een Antilliaanse welzijnsstichting onder de naam Stichting Karpatula.Uit historische informatie blijkt dat de oprichting van deze stichting door zowel de burgemeester als wethouder de Groot enthousiast is ontvangen, evenals het gepresenteerde projectplan in 2002. De stichting is toen toegezegd dat er een ruimte voor hen beschikbaar komt van waaruit zij hun activiteiten zouden kunnen ontplooien. Tot op heden is deze toezegging niet waar gemaakt.
Kerstmis 2003 heeft St. Karpatula activiteiten verzorgd in het Antilliaanse ontmoetingscentrum Bon Bini. De activiteiten op zichzelf waren succesvol, de financiele afwikkeling levert tot op heden problemen op. Voor een bedrag van 1900 euro zijn geen bewijsstukken meer aanwezig. Dit bedrag is door de voorzitter persoonlijk ingezet voor de activiteiten in Bon Bini. Er is ook subsidie toegekend. Begin dit jaar heeft de voorzitter een aanmaning gekregen om een bedrag van 728 euro te restitueren. Dit zou een teveel aan verstrekte subsidie zijn.
Desondanks heeft de stichting Karpatula voor 2005 een activiteitenplan ontwikkeld. Dit omvat een breed scala aan activiteiten op verschillende doelgroepen binnen de Antilliaanse gemeenschap gericht. Het varieert van een ontbijtinloop voor schoolgaande kinderen tot deelname aan de activiteiten rondom Dodenherdenking. Hiervoor wordt een subsidie gevraagd van ongeveer 11.000 euro.
St. Karpatula meent dat wanneer zij permanent gebruik zou kunnen maken van een ruimte er mogelijkheden zijn om verdergaande activiteiten op het gebied van scholing, overlastproblematiek en hulpverlening te ontwikkelen. Ze weet zich hierbij ondersteund door de Stichting IMPACT (organisatie op het gebied van projectontwikkeling voor specifieke doelgroepen).
Zeer recent hebben er verkennende gesprekken plaats gevonden om te bezien wat de verschillende organisaties voor elkaar kunnen betekenen. Ook vanuit het stadhuis is contact gelegd met de stichting Karpatula.
Antilliaans beraad i.o:
Het instituut DCG (Gaby da Costa Gomez) heeft gedurende 8 a 9 maanden een aantal Antilliaanse mensen opgeleid en getraind in besturen en omgaan met het gemeentebestuur. Na deze periode is de begeleiding over genomen door het WMD. Op dit moment is de status van het Antilliaans beraad onduidelijk: de ene keer wordt gesproken over een klankbordgroep, de andere keer over een adviescommissie. Er hebben verkiezingen voor voorzitter e.d. plaats gevonden die door een deel van de leden als onterecht worden beschouwd. Er zijn weinig gezamenlijke bijeenkomsten waarin over mogelijk beleid van de gemeente wordt gesproken. De vakwethouder geeft aan dat zij overleg heeft gehad met het Antilliaans beraad inzake problematiek rondom Bon Bini. In elk geval een deel van het Antilliaans beraad is hiervan niet op de hoogte en voelt zich niet betrokken. Uit de notulen van de laatste vergadering MW(15-12-04) blijkt de vakwethouder het Antilliaans beraad te zien als een orgaan dat om advies gevraagd wordt. De informatievoorziening loopt via WMD (Annelies Stins) en ook hierover is het Antilliaans beraad niet tevreden. Men kiest liever eigen adviseurs en wil niet aan de leiband lopen (eigen fouten maken). Inmiddels is een deel van het Antilliaans beraad niet langer welkom en heeft het beraad zich niet gehouden aan de eigen visie op de organisatie. Slechts 3 van de eerste 12 deelnemers zijn nog lid, voor het overige zijn het nieuwe leden, die ook al bestuursfuncties hebben. Onlangs heeft opnieuw een lid zich teruggetrokken.
Triton en Bon Bini
De welzijnsvoorziening Triton exploiteerde de Antilliaanse ontmoetingsruimte Bon Bini. Eigenlijk heeft het functioneren van deze ruimte onder leiding van Triton altijd al voor moeilijkheden gezorgd, ook al in de oude situatie aan de Krammerstraat.
Men hoopte dat een nieuw begin in een fatsoenlijk gebouw een einde zou maken aan de problematiek. Er waren veel klachten van overlast uit de buurt. Er werd zichtbaar gedeald rondom het gebouw en de omgeving was niet netjes. Vanuit de Antilliaanse gemeenschap wordt een diep wantrouwen gevoeld ten opzichte van de werkers van Triton.
Vanuit de Antilliaanse gemeenschap kwam het verzoek om tijdens de jaarwisseling 2004 opnieuw voor activiteiten te zorgen. Triton had toegezegd om nu de activiteiten zelf uit te voeren. Vlak voor de feestdagen zou de situatie in en rond Bon Bini sterk uit de hand zijn gelopen en heeft Triton er voor gekozen om Bon Bini te sluiten. Men heeft een groep mensen aangezegd dat zij niet langer welkom zijn in het centrum. Onlangs heeft Triton aangegeven dat Bon Bini wel weer open gaat. Er moet dan sprake zijn van bewaking in en rond het centrum. Tot op heden is Bon Bini niet open. De coordinerend wethouder heeft in een krantenartikel aangegeven dat het een soort buurthuis voor "normale" Antillianen moet worden, hetgeen tot verontwaardiging onder de gemeenschap heeft geleid. Op dit moment is er geen zicht op of het gebouw heropend wordt.
Ook het garageproject is al enige tijd stilzwijgend opgeheven. Volgens recente informatie in het discussiestuk voor de avond over Antillianenbeleid wordt hiervoor nog wel geld gevoteerd. Triton heeft dit project gesloten vanwege de negatieve uitstraling die het zou hebben. Hier wordt door bijv. de politie heel anders over gedacht.
Ook het huiskamerproject in Nw Den Helder is maar marginaal open (om de 14 dagen een weekend en door de weeks vrijwel niet), terwijl ook hier flinke bedragen voor gevoteerd worden.
YMCA
Al sinds 2002 bestaan er plannen voor een opvang en begeleidingsproject voor jonge Antilliaanse Nieuwkomers. In verschillende steden zijn hiervan succesvolle voorbeelden te vinden. Dordrecht heeft hierin wel de beste naam (zie ook rapportage DOCA-bureaus). Een deel van de Helderse gemeenteraad is hier gaan kijken en enthousiast geraakt. De gemeente heeft een plan van eisen opgesteld waaraan een dergelijke foyer zou moeten voldoen en uiteindelijk bleek YMCA volgens de gemeenteraad de beste invulling aan dit project te kunnen geven. Sinds begin 2004 is YMCA in Den Helder actief. Tot op heden slechts met een heel mager resultaat. Dit is het gevolg van het ontbreken van een van de basisvoorzieningen, nl. een centrale opvang. Het college, maar ook de raad heeft verschillende opties hiervoor gefrustreerd. Inmiddels dreigt het project ten onder te gaan omdat de houding van de raad t.o.v. het project veranderd lijkt: nu is het geringe resultaat de reden om te overwegen geen medewerking meer aan het project te verlenen.
Ook vanuit de Antilliaanse gemeenschap wordt uitermate kritisch naar dit project gekeken omdat er heel weinig overleg is met vertegenwoordigers van de Antilliaanse gemeenschap. Het feit dat YMCA wel een Antilliaanse welzijnswerker in dienst heeft, verandert niet veel aan die mening.
Er hebben inmiddels een aantal contacten plaats gevonden tussen YMCA en Karpatula. Dit heeft over een weer geleid tot een meer positieve beeldvorming en de afspraak dat zodra YMCA een gezamenlijke unit heeft er overleg plaats zal vinden met Karpatula om te zoeken naar mogelijkheden tot samenwerking.
Inmiddels heeft de Antilliaanse gemeenschap een kritische brief naar het ministerie gestuurd voor wat betreft de besteding van de SEV-gelden voor dit project.
Op 29 mei, tijdens het werkbezoek met de politie ben ik ook opnieuw bij de deelnemers van dit project geweest. Het verschil met het eerste bezoek is enorm, maar dan wel in negatieve zin. De flats zijn een onbeschrijfelijke puinhoop. Hier is geen enkele sprake van begeleiding om te komen tot structuur en woonhygiene. Bovendien zitten er meer bewoners in de flat dan bij het project horen. Er is o.a. sprake van een langdurige logeerpartij van een jongere en een andere jongere heeft een vriendinnetje te logeren. Volgens mij staat deze ontwikkeling los van het gebrek aan centrale voorziening. Een van de jongeren verblijft al meer dan een jaar in het project zonder zicht te hebben op de eigen ontwikkeling en voortgang in het traject. Hierover heb ik de verantwoordelijken bij YMCA aangesproken en men erkende de situatie. Binnenkort zou een nieuwe coach aangesteld worden en men hoopt dat dit de situatie ten goede komt.
Stuurgroep JAN en Stuurgroep Antillianen
De namen van deze beide stuurgroepen duiken hier en daar op. Mij is niet bekend wie hiervan deel uitmaken, wat hun taken en doelstellingen zijn en of ze enige bedding binnen de Antilliaanse gemeenschap hebben.
Werkgroep opvang Antillianen
Onlangs werd deze groep bekend. Ze zou al 15 jaar bestaan en tot doel hebben maatschappelijke opvang voor Antillianen te verzorgen en tournooien. Ze hebben 1x subsidie aangevraagd, die deels geweigerd is. IN 2005 heeft subsidietoekenning plaats gevonden. Onderbouwing hiervoor is mij niet bekend.
Mijn conclusies naar aanleiding van bovenstaande gegevens en rapportages
Uit onderzoek en deelrapportages vanuit het rijk blijkt dat de ingezette rijksmiddelen (voor Den Helder <1,8 miljoen euro over 2001-2004 + 461.000 euro voor het foyerproject) t.b.v. projecten voor Antilliaanse risicojongeren niet goed besteed zijn. De effectiviteit van de plannen is slecht te meten, de samenwerking met lokale AA-gemeenschappen is marginaal en de gesubsidieerde welzijnsinstellingen presteren onder de maat.
Den Helder goochelt met cijfers met betrekking tot aantallen Antillianen in bepaalde leeftijdsgroepen (ongeveer 700 volgens DH, ongeveer 300 volgens DOCA inventarisaties) en als deelnemers aan projecten (YMCA 25, in werkelijkheid nog geen 10 in de afgelopen periode, kan nu wel enigszins meer zijn, maar dan waarschijnlijk geen geregistreerden)
Het rijk ging er van uit dat financiering vanuit SPAG en CRIEM na verloop van tijd niet langer nodig zou zijn en dat hieruit ontstane projecten geimplementeerd zouden zijn in gemeentelijk beleid.
De Antillianengemeenten geven aan dat het rijk de extra inzet van middelen moet continueren en de ondersteuning moet intensiveren.
Het rijk wil de komende periode nog 5 miljoen euro extra inzetten t.b.v. de Antillianengemeenten onder voorwaarden. Het rijk ziet het liefst dat er projecten opgezet worden rondom mentoring, vormen van begeleid wonen en internaatachtige projecten. Hierbij moet sprake zijn van een duidelijke inbreng vanuit de lokale Antilliaanse gemeenschap en gesubsidieerde welzijnsinstellingen moeten een behoorlijke AA culturele bagage in huis hebben.
De welzijnsstichting vanuit de AA gemeenschap geeft aan dat er op een ander niveau behoefte is aan activiteiten voor de groep en is daarnaast ook bereid om een activiteitenplan te ontwikkelen voor de meer complexere problematiek. De stichting IMPACT wil voor de nodige ondersteuning zorgen.
Het YMCA-project wil maar niet van de grond komen en loopt aan alle kanten spaak.
De situatie rond Bon Bini, het garageproject,de huiskamer, begeleid wonen en hulpverlening is zorgelijk en geeft volgens mij aan dat er sprake is van een totaal failliet wat betreft activiteiten voor Antillianen onder verantwoordelijkheid van Triton. Hierover heb ik de directeur aangesproken.
Aanbevelingen
Volgens mij zou adequate aanpak moeten bestaan uit:
-de kleine groep criminele Antillianen stevig aanpakken, via maatregelen van de politie en justitie (dit is wat de AA-gemeenschap ook het liefst ziet gebeuren)
-de groep Antillianen met problemen op verschillende leefgebieden moeten vooral geinformeerd en begeleid worden. Liefst zo laagdrempelig mogelijk. Hier kan een belangrijke taak weg gelegd zijn voor de Stichting Karpatula. Binnen deze stichting is kennis aanwezig van het beschikbare hulpverleningsaanbod in Den Helder naast de benodigde AA culturele bagage. De nadruk zou hier vooral moeten liggen op ondersteuning en begeleiding van de (jonge) moeders. Er is veel betrokkenheid naar kinderen toe, maar men voelt zich machteloos. Ook lijkt er sprake van de nodige potentie onder vrouwen op velerlei gebied. Hierop wordt geen aanspraak gemaakt door instellingen.
-De overeenkomst met Triton voor wat betreft de exploitatie van Bon Bini en producten als begeleid wonen voor Antillianen, garageproject, hulpverlening en kinderhuiskamer, zou zo snel mogelijk moeten worden opgezegd.
-YMCA en St. Karpatula zouden intensiever samen moeten werken en de centrale ruimte zou nu binnen een maand een feit moeten zijn om dit project nog enige kans van slagen te geven. Anders zou het contract met YMCA opgezegd moeten worden omdat het niet verantwoord is om verkeerde verwachtingen langer te laten bestaan. We hebben dan tegenover het ministerie wel wat te verantwoorden.
-Het Antilliaans beraad moet een zaak van de Antillianen zijn. De deelnemers vanaf het begin die opgeleid zijn, zouden het heft in eigen hand moeten nemen. Ze kunnen zelf op zoek gaan naar adviseurs indien gewenst.
-Alle onduidelijke stuurgroepen en projectorganisaties binnen het ambtelijk apparaat moeten opgeheven worden. Korte duidelijke lijnen en hooguit 1 aanspreekpunt maken het ook voor de Antilliaanse gemeenschap werkbaar.
De interne verdeeldheid in het stadhuis voor wat betreft de verantwoordelijkheid voor Antillianenbeleid moet zo snel mogelijk opgeheven worden. De situatie van 2 verantwoordelijke wethouders is onwerkbaar. Het moet duidelijk zijn welke wethouder verantwoordelijk is en op welke afdeling die verantwoordelijkheid thuishoort. Het gaat hierbij om de afdelingen VVH en OWS, waarbij binnen OWS nog onderlinge verdeeldheid is over onderdelen van het Antillianenbeleid. Zo hoort Triton onder jeugdzorg terwijl er ook sprake is van volwassen hulpverleningsaanbod.
Namens de fractie van de ChristenUnie verzoek ik de commissie om deze aanbevelingen over te nemen (wellicht in een initiatiefvoorstel) en de raad dienovereenkomstig te adviseren.
Tjitske Biersteker-Giljou
Raadslid ChristenUnie
Archief > 2005 > juni
- 27-06-2005 27-06-2005 06:42 - Verslag tot 26 juni 2005
- 20-06-2005 20-06-2005 16:10 - Verslag tot 19 juni 2005
- 13-06-2005 13-06-2005 19:38 - Nieuwsbrief 11 juni
- 06-06-2005 06-06-2005 20:40 - nieuwbrief 5 juni
- 01-06-2005 01-06-2005 22:47 - Verslag van de avond over Antillianenbeleid d.d. 30 mei 2005
- 01-06-2005 01-06-2005 22:29 - Notitie Antillianenbeleid ten behoeve van de vergadering van de commissie maatschappelijk welzijn