Integrale tekst algemene beschouwingen ChristenUnie 2008

dinsdag 17 juni 2008 23:37

Algemene beschouwingen 2008                                                                (Jeremia 29:7)

De voorjaarsnota is een doorkijk naar het financiële beleid voor het komende jaar en geeft politieke partijen de gelegenheid om hun visie op die ontwikkelingen te geven. Vooruit kijken kan niet zonder terug blikken. . De zorgen die wij vorig jaar hadden zijn terecht geweest en dit jaar zelfs nog groter geworden vanwege het, in onze ogen onverantwoordelijke financiële beleid van dit college. Opnieuw wordt de oplossing voor onze tekorten gezocht in het uitkleden van maatschappelijke organisaties. We gaan een nieuw stadshart bouwen en breken daarvoor onze noodzakelijke sociale fundering af.  Dus dan maar onze algemene beschouwingen van 2007 herhalen?

Als christenen hebben wij een positieve inslag en leveren wij graag een constructieve bijdrage aan de wereld waarin wij geplaatst zijn. We willen niet vervallen in negativiteiten en moedeloze verwoordingen, maar zoals dit college het beleid voert is er bijna geen ontkomen meer aan. We willen oplossingsgericht meewerken om de stad en haar inwoners te dienen.

Uitgangspunt voor deze algemene beschouwingen is gelegen in de Bijbel en wel specifiek Jeremia 29:7 waarin staat: “zet je in voor de vrede van de stad … en bidt tot Mij voor de stad, want in haar vrede ligt jullie vrede”.

Jeremia bracht deze boodschap van God over aan Israëlieten in ballingschap.Tegenwoordig  wordt deze boodschap gezien als een oproep aan christenen om zich ook heel praktisch  in te zetten voor het welzijn van de stad waarin men woont.

Er gebeurt gelukkig veel op het gebied van individuele christelijke hulpverlening, zorg en welzijn. Ook zijn er veel interkerkelijke samenwerkingsverbanden in Den Helder actief zoals  Present en het gemeenschappelijk christelijk centrum de Verkenningston.

De boodschap uit Jeremia is ook een oproep aan christenen om zich in te zetten voor het bestuur van een stad “omdat in haar vrede ook onze vrede ligt”.  Vrede moet daarbij gezien worden als veel meer dan : “geen oorlog”.

Vrede is bijvoorbeeld gelegen in een democratisch bestuur, waarbij democratie meer is dan een bron van machtsvorming (de macht van het getal). Democratie is bedoeld om een gevarieerdheid aan opvattingen tot uitdrukking te brengen. Dit komt de kwaliteit van de besluitvorming ten goede  (vrij naar prof. R. Kuiper, bijzonder hoogleraar Erasmus universiteit en lid van de Eerste kamer voor de ChristenUnie in NRC 8 juni jl.) Verwordt democratie tot alleen machtsvorming dan schakelt dit mensen/groepen uit en dat leidt tot onvrede.
1. We komen hiervoor met  een amendement t.a.v. wijk- en buurtgericht werken en burgerparticipatie

Een andere visie op de ambtelijke organisatie is soms noodzakelijk en omvorming tot regiegemeente kan een oplossing zijn om slagvaardiger en efficiënter te werken. De regie voeren is meer dan het uitbesteden/verzelfstandigen van taken. Reorganisaties mogen nooit verworden tot langjarige trajecten want dan raakt de fut eruit bij de mensen op de werkvloer.

Een beetje regisseur heeft de eigen organisatie voor elkaar, zoekt naar competente spelers en een aantrekkelijk programma en creëert hiermee een enthousiast publiek.
Naar de mening van de ChristenUnie ontbreekt het hier aan alle kanten aan: deze regisseur (het college) heeft de organisatie niet op orde, doet een toenemend beroep op externen waarbij kennelijk de Balkenende norm niet telt, de spelers ( de maatschappelijke organisaties) worden uitgekleed en beschimpt (zie hiervoor de VJN) waardoor de motivatie om mee te spelen vermindert en het publiek (de Helderse bevolking) morrend afhaakt, want ze hebben wel betaald voor de voorstelling. Ook dit draagt niet bij aan de vrede voor en in deze stad.
2. We komen hiervoor met amendementen t.a.v. organisatie op orde, tijdelijke havendirecteur, interimmers in het algemeen, ontzien van voor Den Helder belangrijke organisaties zoals IVC en ROC.

Vrede is ook: (sociale) gerechtigheid. Uitsluiting en onrecht leveren onvrede op. Vanuit de Bijbel worden christenen ook opgeroepen om onrecht aan de kaak te stellen en niet te accepteren. We mogen niet accepteren dat mensen in de kou staan vanwege bureaucratisch gehakketak en het kan niet zo zijn dat Den Helder eigen spelregels opstelt die in tegenspraak zijn met landelijke richtlijnen. Dat verlamt de hulpverlening en zorgt voor een slecht leefklimaat. U begrijpt ook hiermee is de vrede ver te zoeken. Sociaal raadslieden vervullen hierin een belangrijke functie.
3. Ook hier komen we met een amendement t.a.v. sociale raadslieden, leerlingenvervoer en schoolzwemmen

Een gemeentebestuur dat uit is op vrede voor de stad heeft ook oog voor de sterkten en zwakten van individuele burgers. Ieder mens mag er zijn, heeft betekenis voor de stad. Een goed bestuur maakt mensen, waar mogelijk, mede verantwoordelijk voor het welzijn van de stad. Gedeelde verantwoordelijkheid levert betrokkenheid op en daarmee een bijdrage aan vrede in de stad.
De boodschap van Jeremia was  bedoeld voor mensen die in de stad wonen. Dat is ook nu een belangrijke boodschap. Velen zeggen tegen de Helderse bevolking  dat zij trots op hun stad moeten zijn om er vervolgens zelf niet te (willen) wonen. Dit geldt voor een groot deel van de managers van de organisatie waarvan vrijwel niemand in Den Helder woont, Het geldt ook voor de organisatie van Zeestad en voor verschillende projectontwikkelaars. Kennelijk heeft de (ambtelijke) organisatie ook weinig oog voor de potenties in de stad aanwezig. Een promotiefilmpje over de haven wordt in Rotterdam vervaardigd, de huis-aan-huiskrant over de herstructurering in Groningen enz. Dit versterkt niet direct de Helderse economie.
4. Ook hier zullen we met amendementen komen over  wonen en werken in Den Helder en uitbesteden

De boodschap van Jeremia eindigt met een belofte: als het de stad goed gaat, gaat het jullie goed. Maar wanneer gaat het de stad nu goed?
Naar de mening van de ChristenUnie gaat het de stad goed als er rekening gehouden wordt met de aard van de Helderse samenleving. Die wordt gekenmerkt door vele kleinschalige samenwerkingsverbanden die elkaar, indien nodig weten te vinden om tot grootse prestaties te komen. Dit zou het uitgangspunt moeten zijn bij alles wat je als bestuur  wilt organiseren en dat betekent naar onze mening dat weer enthousiast ingezet moet worden op het wijk- en buurtgericht werken en de ambtelijke organisatie daar nadrukkelijk op af te stemmen (voorbeelden Deventer, maar nog nadrukkelijker Hoogeveen) met voldoende inspraak en participatiemogelijkheden (slecht voorbeeld: Zuiderzeebuurt en visie Zeestad). Ook moet er volop aandacht zijn voor onze jeugd en hun ontwikkelingsmogelijkheden.
Het betekent ook dat bijv. woningbouwprogramma’s afgestemd moeten worden op de behoefte van de eigen bevolking waarbij oog is voor de bestedingsmogelijkheden van de verschillende doelgroepen en waarbij vast gehouden wordt aan het concept “levensloopbestendig wonen”en niet geschermd wordt met een kreet als: “wooncarrière”, die impliceert dat men steeds groter en duurder gaat wonen, hetgeen niet in overeenstemming is met de realiteit.
Ook dient er meer rekening gehouden te worden met datgene wat leeft onder de bevolking als het gaat om stadsvernieuwing en omgevingsfactoren. Dat betekent heel nadrukkelijk: eerst gaten dichten in de binnenstad en opknappen van de winkelstraten voordat begonnen wordt met nieuwe projecten en/of sloop. Ook inzetten op een schone, hele en veilige omgeving. Er is onvoldoende aandacht voor energie- en milieubeleid en duurzame oplossingen.
5. Ook hier zullen we met amendementen komen t.a.v. schoon, heel en veilig, jeugdbeleid en woningbouwprogramma’s

Het gaat een stad ook goed als er voldoende economische ontwikkelingen mogelijk zijn waarbij de havenontwikkeling enorme prioriteit moet hebben, de financiële organisatie op orde is en er sprake is van geen of weinig lastenverzwaring.
6. We zullen amendementen indienen t.a.v. bezuinigingen op de ambtelijke organisatie, bestuur, financieringslasten en reserveringen.

In de bijlage bij deze algemene beschouwingen geven we nadere uitleg van onze voorstellen. Als fractie van de ChristenUnie zullen we daarnaast gehoor geven aan de oproep uit Jeremia en tot God bidden voor vrede en welzijn voor deze stad, haar bestuur en inwoners.

 
 
Bijlage bij de algemene beschouwingen 2008

Op het moment van schrijven van deze algemene beschouwingen zijn de amendementen van andere partijen (nog) niet bekend. We verwachten t.a.v. verschillende onderwerpen met andere partijen mee te kunnen stemmen. In dat geval zullen we zeker geen eigen amendementen indienen maar mogelijk wel om aanvullingen verzoeken.

Onderstaand nadere uitleg t.a.v. de eventueel in te dienen amendementen
Amendementen onder 1
1.    wijk- en buurtgericht werken: dit moet nadrukkelijker vorm krijgen om burgers betrokken te houden bij de ontwikkelingen in de stad. Bijzonder voorbeeld is te vinden in Hoogeveen. Amendement zal er op gericht zijn hier onderzoek naar te doen en open voor te staan.
2.    Burgerparticipatie moet hoog in het vaandel staan en zoveel mogelijk vanzelfsprekend zijn, ook bij aan de gemeente gerelateerde instellingen. Opmerkingen van Zeestad dat niet gekozen is voor inspraak in de Zuiderzeebuurt vinden wij een slechte invulling van burgerparticipatie en ons amendement zal er op gericht zijn dit tegen te gaan.

Amendementen onder 2
3.    we willen oproepen om een helder en duidelijk tijdpad in te zetten voor de organisatieverandering en wijzen hierbij op recent verschenen artikelen over langdurige verandertrajecten
4.    we vinden een interim havendirecteur geen goede zaak en vinden tevens dat bij de beloning rekening gehouden moet worden met de zgn. Balkenende norm
5.    het voortdurend gebruik maken van hetzelfde bureau voor de inhuur van interimmers staat haaks op de wensen van de raad en we willen oproepen om hier verandering in te brengen

Amendementen onder 3
6.    we vinden het van weinig creativiteit getuigen om steeds weer met dezelfde bezuinigingsvoorstellen te komen, die weinig opleveren maar wel voor maatschappelijke onrust zorgen
7.we denken dan sociaal raadslieden een onmisbare keten in de schakel van hulpverlening zijn
8Ook het ROC en het IVC moeten gespaard blijven van bezuinigingsdrang. We verwachten hiervoor de nodige amendementen van andere partijen. We zouden wel als aanvulling willen zien dat opgeroepen wordt tot het maken van excuses naar zowel het ROC als het IVC. Voor wat betreft het ROC vanwege de onwaarheden die in de VJN staan, naar het IVC vanwege het onfatsoenlijke tijdstip waarop hen deze bezuinigingen zijn aangezegd, nl. pal vooraf gaand aan de opening/overdracht.

Amendementen onder 4
9 we willen bij amendement oproepen tot terugdringen van arbeidsmobiliteit en bij sollicitatieprocedures de voorkeur te geven aan mensen die willen wonen in Den Helder.
10.aanbesteden moet in veel gevallen gewoon openbaar en hiervoor gelden specifieke regels. We denken echter dat voor uitbesteden van kleine projecten/activiteiten in eerste instantie gezocht moet worden naar Helderse deskundigheid en anders zo dicht mogelijk in de omgeving.

Amendementen onder 5
11.    grote ergernis onder de bevolking blijft toch het uiterlijk van de stad en bijv. de overlast van hondenpoep. In ons amendement willen we oproepen om op een andere wijze om te gaan met het hondenpoepbeleid. Dit houdt in dat de hondenbelasting wordt afgeschaft. Daar voor in de plaats wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheid tot het geven van bestuurlijke boetes aan eigenaren van dieren die in de openbare ruimte hun behoefte doen (dus ook paarden en katten). Hiervoor zou een BOA aangesteld kunnen worden (verdient zichzelf wel terug) of  in een combinatie van taken. Er zijn al verschillende gemeenten in Nederland die het beleid op deze wijze hebben vorm gegeven, maar ook bijv. Ierland hanteert dit systeem.
12.    het moet mogelijk zijn om via kleinschalige (vrijwilligers) initiatieven de eigen omgeving beter op orde te houden. De gemeente zou moeten faciliteren.
13.    Het jeugdbeleid zou meer gestroomlijnd moeten. ER zijn vele verschillende initiatieven o.a. t.a.v. Antilliaanse risicojongeren, straathoekwerk, tienermoeders enz. In de Jeruzalemenbuurt is sprake van overlast van een andere categorie. Door het jeugdbeleid vanuit doelgroepgedachten vorm te geven, vallen jongeren tussen wal en schip. In Rotterdam is succesvol project gestart “ffe kappe” dat uitgaat van ontschotting. We willen oproepen om hiernaar onderzoek te doen en dit indien mogelijk onder te brengen bij het Veiligheidshuis.
14.    we willen oproepen om bij het ontwikkelen van woningbouwprogramma’s rekening te houden met de uitkomsten van het onderzoek van de Raad voor het openbaar bestuur en met de samenstelling van de Helderse bevolking en het bestedingspatroon.

Amendementen onder 6
15.    we willen bij amendement vragen om definitief af te zien van de 3e directeur.
16.    ook willen we de coalitiepartners oproepen om te onderzoeken of het niet alsnog verstandiger is om 1fte aan uitvoerend bestuurder te bezuinigen (zijnde 1 fulltime of 2 parttime wethouders) en dien overeenkomstig te handelen.
17.    We willen oproepen om de investeringen in de stedelijke vernieuwing te beperken tot €2 mIO op jaarbasis zoals afgesproken
18.    de mei circulaire lijkt ruimte te bieden maar betreft vooral het doorsluizen van geoormerkt geld. Dit moet ook 1-op-1 overgenomen worden en eventuele overschotten moeten in de Algemene reserve gestort worden om ons weerstandsvermogen te verbeteren.

« Terug