Campagnedag 19 februari 2010 (Willem)

zaterdag 20 februari 2010 15:52

Wat een lange dag is 19 februari voor het campagneteam, en allen die daarbij hun medewerking verleenden, geworden!
De dag begon in alle vroegte met het verkiezingsontbijt en eindige in de late uurtjes met ‘Den Helder Draait Door!’

Verkiezingsontbijt

Vroeg opstaan is niet voor iedereen weggelegd. Maar diegenen die zich opgegeven hadden voor het verkiezingsontbijt moesten wel. Om 7.00 uur in de ochtend stond er een rijkelijk gedekte buffettafel klaar in de Kampanje. Onder het genot van de muzikale klanken gepresenteerd door pianiste Thilly Faas-Soumeru en saxofonist Frans Lansdorp van het Atalante Music Duo mochten we de vroege vogels welkom heten.

Naast een heerlijk ontbijt wilden we de gasten ook informeren over hoe kerk en politiek hun bijdrage leveren en kunnen leveren in de maatschappij. Voor de ChristenUnie is het bijna vanzelfsprekend, en een positief gegeven, dat kerken actief zijn in de hulpverlening. Voornamelijk ook vanuit de jarenlange ervaring op het gebied van pastoraat en diaconaat zijn kerken ervaringsdeskundigen op veel hulpverleningsgebied. De politiek heeft deze kerken hard nodig, zeker vandaag de dag. Thijs van Daalen, ChristenUnie-wethouder in Houten gaf ons op dit vroege uur een inspirerende presentatie over dit onderwerp.

Met 32 ontbijters mogen we spreken van een geslaagde ochtend! Aan het einde van het ontbijt kon het campagneteam de aanwezigen nog een hart onder de riem steken door kort uit de doeken te doen hoe actief de ChristenUnie de laatste weken in zal gaan op campagnegebied.

Den Helder Draait Door!

Een avond met veel enthousiasme vooraf aankondigen schept ‘verplichtingen’. Op papier had het campagneteam een mooie inspirerende avond staan met een mix van muziek, discussie en kennismaking. Maar hoe pakt zo’n avond uiteindelijk echt uit? Je bent daarin van twee factoren afhankelijk: het programmaverloop en de hoeveelheid publiek. De hoeveelheid bezoekers is bij vrije uitnodiging lastig in te schatten. Maar wat waren we blij met de ca. 100 mensen die deze avond in Studio 62 bezochten!

En dan begint de avond en is het afwachten. Theorie en praktijk willen lang niet altijd aansluiten bij elkaar. In dit geval pakte het fantastisch uit! De praktijk overtrof de theorie! We hebben een geweldige inspirerende avond mogen beleven met elkaar. Rogier Havelaar had vanaf het eerste begin meteen zijn rol van gespreksleider uitstekend te pakken en liet die ook niet meer los. Het programma was behoorlijk vol en tijdsdruk steekt dan ook de kop op. Maar de onderwerpen werden zo goed behandeld dat er voor de bezoekers geen moment van verveling te bespeuren was.
De door het campagneteam aangeschafte knipperbolpennen vonden gretig aftrek en werden enthousiast ingezet bij de diverse vragen die gesteld werden; een kleurrijk geheel!

Gerald Troost wisselde de onderwerpen dynamisch af met passende zelfgeschreven nummers. Een dijk van een stem, prachtige muziek en mooie teksten zorgden ervoor dat het publiek enthousiast de knipperbolpennen hanteerde, maar bij andere nummers ook weer geroerd luisterde naar de inspirerende en pakkende teksten. Kortom, Gerald willen we wel vaker live in Den Helder horen!

Naast onze kandidaten maakten een aantal gasten hun opwachting die vanuit hun eigen expertise en achtergrond het licht lieten schijnen over de diverse onderwerpen. Zo was daar Henk Vos, onze oud-fractievoorzitter (en raadslid), Leendert van Dam als voorzitter van GCC De Verkenningston en verslavingszorg De Sluis, Willem Burggraaff als manager Resto VanHarte en CDA-raadslid, André Koning als secretaris van de Stichting Stelling Den Helder en bouwadviseur Stichting Speciaal Onderwijs en Linda Rose Smit als wethouder met onder andere onderwijs in haar portefeuille. Samen met onze fractievoorzitter Tjitske Biersteker en de kandidaten Robert Janga, Dina Polonius, Eric van Wensveen en Alice Post mochten zij onder leiding van Rogier discussiëren over de vijf speerpunten die de ChristenUnie in haar verkiezingsprogramma heeft staan.

We kunnen met een gerust hart stellen dat we met deze avond ervoor gezorgd hebben dat mensen nog meer weten van de ChristenUnie, boven datgene dat ze al wisten. Maar ook dat de ChristenUnie op verrassend inspirerende wijze aan de weg timmert.
Na afloop werd onder het genot van een hapje en drankje nog nagepraat. We mochten als campagneteam alleen maar positieve en verrassende geluiden horen van de aanwezigen.
De locatie, Studio 62, maakte de hele avond helemaal compleet. Peter Stins en Theo Maarssen met hun crew zorgden voor de perfecte ondersteuning bij de voorbereidingen en gedurende de hele avond!

Nog anderhalve week te gaan tot de verkiezingen. Als het enthousiasme voor deze activiteiten een graadmeter zijn voor de verkiezingsuitslag….

Willem Koning