Gedeelde vreugd is dubbele vreugd! Jubileumfeest 10 jaar ChristenUnie

dinsdag 02 februari 2010 16:32

Een impressie van een inspirerende dag!

Gisteravond waren we nog van plan om met de auto te gaan, maar toen we vanmorgen vroeg zagen dat het weer in ruime mate gesneeuwd had, zijn we toch met de trein gegaan.
Dat was toch een goed idee, met deze winterse omstandigheden. Zo kwamen we veilig aan bij het Beatrix theater in Utrecht waar we heel hartelijk werden ontvangen met koffie en een klein gebakje. De dag werd geopend door Peter Blokhuis, voorzitter van het landelijk bestuur, die al snel het woord gaf aan Reinier van den Berg als presentator van het feestelijke programma. De meditatie werd verzorgd door ds. Arenda Haasnoot, n.a.v. Psalm 62.
Ook hebben we heerlijk gezongen o.l.v. Kees Kraayenoord. Het was een voorrecht om met zo’n 800 ChristenUnie leden (en nog 100 kinderen in een andere zaal) bij elkaar te zijn en liederen te zingen als “Groot is uw trouw’, ‘Dankt, Dankt nu allen God’, ‘Laat het feest zijn in de huizen’ en ‘Great is our God’. Er is inderdaad veel om dankbaar voor te zijn, op een dag als vandaag. Er werd een kort filmpje getoond van de start in de Reehorst in Ede, 22 januari 2000. Zelf kan ik die dag ook nog goed herinneren, waar ik naast Hendrik Oudekerk stond toen gezongen werd ‘Samen in de naam van Jezus, heffen wij een loflied aan’.
Toen keken we vooruit en nu blikten we terug op de afgelopen tien jaar. Er is veel om dankbaar voor te zijn. Dat kwam ook naar voren in de interviews met o.a. de mannen van toen, zoals Janco Cnossen, Thijs van Daalen, Roel Kuiper en Melis van de Groep.
Cnossen zei vanmorgen dat er soms wrijving ontstond, maar wrijving geeft ook glans, voegde hij er direct aan toe. Arie Slob ging in zijn speech ook in op de afgelopen jaren en noemde de basis die uiteindelijk al veel eerder werd gelegd door onze voorgangers van GPV en RPF, maar ook Groen van Prinsterer is van belang!
Aan het begin van het middagprogramma hebben we opnieuw heerlijk gezongen met Kees Kraayenoord. Er waren weer interviews met o.a. vier jongeren, met drie mensen van de werkgroep multicultureel. Ook waren op het grote scherm de felicitaties te zien van alle fractie voorzitters uit de Tweede Kamer. Heel bijzonder!
Aan het eind van het middag hield André Rouvoet zijn speech waarin hij o.a. meedeelde volgende opnieuw beschikbaar te zijn als lijsttrekker bij de komende verkiezingen.
De toespraken van Arie en André zijn te vinden op de website van ChristenUnie.

Bij het naar huis gegaan kregen we allemaal een tasje mee met informatie voor het werven van nieuwe leden, in deze komende verkiezingsmaand. Als je meer informatie wilt hier over, laat het even weten, zodat ook in Den Helder het aantal leden weer groeit.

Tot zover een korte impressie van een inspirerende en bemoedigende dag. Het was goed om elkaar te ontmoeten en ook de verbondenheid in het geloof te ervaren.

Piet en Hennie Bras.

Joël Visser.