Algemene beschouwingen begroting 2006

maandag 31 oktober 2005 18:23

Inleiding
De wereld is in de ban van rampen, overstromingen en grote stormen. Ook in Den Helder stormt het tijdens het schrijven van deze algemene beschouwingen: equivalent voor de politieke stormen die gewoed hebben?
De meeste stormen leveren schade op voor mens en omgeving. Zo ook de laatste politieke storm.

Inleiding

De wereld is in de ban van rampen, overstromingen en grote stormen. Ook in Den Helder stormt het tijdens het schrijven van deze algemene beschouwingen: equivalent voor de politieke stormen die gewoed hebben?
 
De meeste stormen leveren schade op voor mens en omgeving. Zo ook de laatste politieke storm. De ravage is groot. We zijn ons bewust van onze rol hierin. Als fractie van de ChristenUnie hebben we voor een enorm dilemma gestaan: meegaan met de zwijgende meerderheid of opkomen voor de zwakken en hen die onrecht aangedaan wordt en hun recht te zoeken. Wij hebben gekozen voor het laatste wat niet de gemakkelijkste weg was. Hierbij hebben wij getracht zo zorgvuldig mogelijk te handelen maar het proces kreeg een eigen dynamiek waardoor mensen zich gekwetst en  beschadigd voelen. Dat is nimmer onze bedoeling geweest en dit betreuren wij.
 
De totale bestuurscrisis, als gevolg hiervan, was zeker onze inzet niet. Wij waren net als vele andere zeer verrast door de reactie van de VVD die haar wethouder terug trok waardoor een crisis onafwendbaar werd. Er waren andere politiek-bestuurlijke aanleidingen die een dergelijke bestuurscrisis meer rechtvaardigden dan deze.
 
We hopen dat we snel uit deze crisis komen en een college krijgen wat onze stad de komende maanden, tot de verkiezingen, op een goede wijze kan besturen.
De eerste aanzet is gegeven: we hebben een nieuwe waarnemend burgemeester.
 
Terugblikken en vooruit kijken
Deze begrotingsbehandeling en de daarmee samenhangende algemene beschouwingen zijn de laatste van deze bestuursperiode en tevens het financiële kader voor het toekomstige gemeentebestuur. Vanuit deze overgangspositie ontstaat vanzelf de neiging om eerst terug te blikken, alvorens vooruit te kijken.
 
Er zijn veel grote zaken opgepakt, gestart of afgerond. (Zie “Stand van zaken met betrekking tot de uitvoering van het coalitieprogramma”.) Op zichzelf is dat  bewonderenswaardig en een groot compliment voor onze ambtenaren. In het licht van de afgelopen periode is het, volgens de fractie van de ChristenUnie, zelfs een prestatie van formaat. Enerzijds zitten ze midden in een reorganisatieproces met veel onzekerheden en anderzijds hebben ze te maken met een gemeentebestuur dat zich van crisis naar crisis sleept, in een sfeer van wantrouwen en (ongezonde) spanning tussen raad en college. 
 
Zo was er nogal eens sprake van ondoordacht en inconsequent handelen van de raad met onverwachte en onduidelijke moties en amendementen. Maar ook onvoldoende zorgvuldig voorbereide besluiten waarbij de toelichting door het college ook nogal eens tegenstrijdig was heeft vaak voor verwarring gezorgd.
 
Als gemeentebestuur hebben we vaak tegen elkaar gezegd helder en transparant te willen besturen. Vervolgens hebben we als raad besluiten genomen die we dan soms terug moesten nemen of wijzigen  omdat we de consequenties niet hadden voorzien. Daarnaast hebben raad en college regelmatig verschil van inzicht gehad over de reikwijdte en de wijze van uitvoering van genomen besluiten. De fractie van de ChristenUnie meent dat het de komende periode van essentieel belang is dat raad en college intensief het debat met elkaar aangaan omtrent (beoogde) effecten van te nemen besluiten. We hopen dat  onze voorzitter van de Raad hierin een leidende rol zal spelen en wensen haar veel wijsheid toe.
 
De fractie van de ChristenUnie realiseert zich dat de teleurstelling over veel niet nagekomen afspraken en toezeggingen soms van invloed is geweest op onze inzet. We hebben dat ook bij anderen gemerkt. Ondanks de vele problemen waren er ook momenten van eendrachtige samenwerking in kleiner of groter verband die politiek ineens weer leuk maakten. Die momenten koesteren wij.
 
Het is onze hoop en verlangen dat dit ook in de komende periode mogelijk zal zijn en dat er in de nieuwe bestuursperiode nog meer bevlogen en bewogen politici deel uit zullen maken van ons gemeentebestuur.
 
De begroting in het algemeen.
Wij spreken onze waardering uit over de overzichtelijke opzet en leesbaarheid van de programmabegroting en de wijze waarop deze ons gepresenteerd is in voorlichting- en discussie bijeenkomsten.
 
De financiële speelruimte van het nieuwe gemeentebestuur is op voorhand al sterk ingeperkt. De huidige begroting was bij de presentatie functioneel sluitend. Dit kon echter alleen gerealiseerd worden met een forse bijdrage uit de algemene reserve. Inmiddels zijn er grote gaten in geschoten door de negatieve uitkomst van de septembercirculaire van het Rijk, de bijdrage aan het veiligheidsrisicogebied en de mogelijke wachtgeldregeling voor de interim wethouders. Dit vraagt om de nodige herzieningen. En aangezien wij op dit moment geen andere mogelijkheden zien gaan wij akkoord met de onze aangeboden herziening.
 
Wel  maken we ons zorgen over de eindafrekening van de subsidies voor de Oude Rijkswerf Willemsoord en de SEV-gelden t.b.v. het foyerproject.
 
Wat ons verder opvalt is de sterke verlaging van de middelen voor sociale voorzieningen en dienstverlening. Enerzijds door het wegvallen van rijksgelden voor diverse projecten maar ook door forse verschuivingen van eigen middelen zoals verlaging WVG-reserves en verlaging van het budget voor het indicatieorgaan.  Wij hadden liever gezien dat dit geld voor de sector beschikbaar gebleven was in het bijzonder omdat er grote onzekerheid bestaat over de financiële gevolgen van de invoering van de WMO.
 
We hebben nog wel een aantal vragen en kanttekeningen bij onderdelen van de begroting.
 
Openbare orde en veiligheid
We vinden het belangrijk dat Den Helder werk maakt van het terugdringen van de alcoholconsumptie, vooral onder jongeren. Dit levert volgens ons een belangrijke bijdrage aan de voorgestelde, zichtbare mentaliteitsverandering in de Helderse samenleving.
We zien dit graag opgenomen als actiepunt in de betreffende prestatie index.
 
Het stimuleren van beter naleefgedrag van regels, normen en waarden zien wij liever in een interactief proces met de bevolking tot stand komen dan middels het voeren van publiekscampagnes over de “Goudse regels”.
Deelt u deze mening en bent u bereid dit proces inhoud te geven?
 
Niet “het voldoen aan wettelijke kaders” moet het uitgangspunt zijn voor het aantal rampoefeningen, maar het voldoende bekwaam en toegerust zijn.
 
De fractie van de ChristenUnie is bijzonder tevreden over de invoering van de gebruiksvergunningen. Daarmee is in Den Helder een prestatie van formaat geleverd.
 
De brandweer heeft plannen ontwikkeld voor de bestrijding van duin- en natuurbranden. We vinden dat een uitstekende zaak.
Kunt u aangeven waaruit deze plannen bestaan en of ze al operationeel zijn zodat de problemen van slechte bereikbaarheid en watervoorzieningen  met de daaraan verbonden risico’s tot het verleden behoren?
 
Verkeer, vervoer en waterstaat
Het beheer en onderhoud van met name de doorgaande wegen heeft de laatste jaren een behoorlijke kwaliteitsverbetering ondergaan. Zo is de Schootenweg en omgeving geweldig opgeknapt. Ook de planning van het onderhoud is beter inzichtelijk dan voorgaande jaren. Echter het onderhoud van pleintjes en stegen in wijken en buurten is onvoldoende, terwijl dit nu juist een voorbeeldfunctie en een stimulans kan zijn voor het ontwikkelen van beter naleefgedrag (punt 2.4. De fractie van de ChristenUnie is van mening dat hieraan binnen het wijkgericht werken meer aandacht besteed moet worden.
 
De fractie van de ChristenUnie pleit ervoor om met (groepen) ondernemers convenanten af te sluiten over het onderhoud van de publieke ruimte rondom hun vestigingen. Deze ondernemers zouden een belangrijke bijdrage kunnen leveren, of wellicht zelfs geheel verantwoordelijk zijn voor het onderhoud van de publieke ruimte rondom hun vestigingen (voorbeeld Zaanstad). Hierdoor grotere gemeentelijke inzet mogelijk in de buurten.
Bent u bereid hiertoe initiatieven te ontwikkelen?
 
Bij het ontwikkelen en/of verbeteren van verkeersvoorzieningen zou bijzondere aandacht moeten zijn voor de “fietsvriendelijkheid” van de betreffende maatregelen.
 
Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening
We zijn blij dat n.a.v. de schriftelijke vragen van de fractie van de ChristenUnie over energieafsluitingen nu actie wordt ondernomen om een noodfonds op te richten om schrijnende situaties te voorkomen.
Daarnaast zou het college conventanten af moeten sluiten met water en energieleveranciers waarbij ingezet wordt op “niet afsluiten” en zonodig vroegtijdig melden. Indien de betreffende leveranciers hieraan niet mee willen werken dient het college op zoek te gaan naar andere leveranciers en hieraan de nodige publiciteit te geven.
Bent u het met ons eens en gaat u hierop actie ondernemen?
 
De fractie van de ChristenUnie is bijzonder teleurgesteld over de resultaten van het gevoerde Antillianenbeleid. We hebben veel energie gestoken in eigen onderzoek en nota welke heeft aangeboden aan het college en de commissie welzijn. Helaas is hier door het college en de raad weinig mee gedaan. Er is veel geld geïnvesteerd zonder veel aanwijsbare resultaten of maatschappelijke effecten. Dat neemt niet weg dat de problematiek onder deze bevolkingsgroep onverminderd groot is. We maken ons de meeste zorgen over de grote groep kinderen die op of onder de armoedegrens opgroeit en daardoor veel minder kans van slagen heeft in onze samenleving. Overigens geldt dit voor alle kinderen die in dergelijke situaties opgroeien.
 
Wat we bijzonder vreemd vinden is dat de zgn. ketenbenadering van personen van Antilliaanse afkomst gewoon in alle glorie opgevoerd wordt terwijl belangrijke onderdelen gestopt zijn en er voor de rest geen geld in deze begroting zit. Het lijkt erop dat het oude verhaal is overgenomen uit voorgaande jaargangen hetgeen van weinig realiteitszin getuigt. Daarbij is er volgens ons een redelijke kans dat het rijk op enig moment met de afrekening komt van de SEV –gelden en dat we door tegenvallende resultaten zullen moeten terugbetalen.
We kunnen ons niet vinden in dit deel van de programmabegroting.
 
Een en ander betekent dat er op zeer korte termijn een nieuw en realistisch plan moet komen, waar bij het accent dient te liggen bij de generatie van de toekomst.
Graag een reactie.
 
Aandacht zal er ook moeten zijn voor de gevolgen van de ontwikkelingen rond sociale wet- en regelgeving. O.a. het creëren van arbeidsplaatsen voor bijv. WAO-ers die na herkeuring in de bijstand terechtkomen zal veel inspanning vergen. Hier ligt een taak voor de gemeente.
Wij hebben de indruk dat het management bij de afdeling werk, inkomen en zorg redelijk op orde is en goed functioneert.
Echter zal er nog de nodige inspanning geleverd moeten worden om de uitvoeringsorganisatie van de afdeling werk, inkomen en zorg zo optimaal mogelijk te laten functioneren. Betere bereikbaarheid is daarbij van essentieel belang, evenals een heldere, duidelijke klachtprocedure en afhandeling.
Hierbij dient (de nood van0 de cliënt centraal te staan in plaats van een botte uitvoering van de regelgeving
 
Stadshart
De fractie van de ChristenUnie is blij dat het structuurplan Stadshart nu is vastgesteld. Ons inziens is het nu van groot belang dat er een deskundig en voldoende toegerust projectteam wordt samengesteld dat snel nieuwe bestuursopdrachten, masterplannen en bestemmingsplannen uitwerkt en dat de raad snel tot besluitvorming overgaat zodat er iets “opbouwends” zichtbaar wordt in de binnenstad.
 
Bijlage 2.
Nog een opmerking over het ”wensenlijstje”.
Hoewel wij de kunstmanifestatie Kaap Helder II zeer waarderen gaat onze eerste voorkeur toch uit naar een vervolg van “Den Helder gekaapt” wat wij een fantastisch evenement vinden met al onze Helderse kunstenaars.
 
Tot slot:
Wij wensen allen, college van Burgemeester en Wethouders, leden van de Raad, ambtenaren en andere medewerkers veel wijsheid en Gods zegen.
 
 

« Terug