Reactie op de stadshartplannen

donderdag 18 september 2008 19:32

Opbouw besluitvorming in het kader van de nieuwe Wet ruimtelijke ordening

Strategische visie 2020 =
Totaalvisie op zowel de organisatorische ontwikkeling van de gemeentelijke organisatie als een visie op de toekomstige ontwikkeling van Den Helder
                       
Plan van aanpak “op eigen kracht” =
Hulpmiddel bij de uitvoering van de strategische visie, waarbij gefocust is op 3 prioritaire gebieden, naast een uitwerking van de sturingsfilosofie en inzet op een integraal uitvoeringsprogramma voor heel Den Helder
3 prioritaire projecten zijn het gevolg van keuzes vanuit het Meerjaren ontwikkelingsprogramma (MOP) die voor provinciale subsidie in aanmerking kwamen. (vanuit het MOP zijn via UNA-ISV-gelden ook projecten in Nieuw Den Helder en de Stelling voor subsidie aangemerkt) Het MOP is een uitvloeisel van de Strategische visie

Structuurplannen
Dit zijn visies op grotere delen van Den Helder met betrekking tot o.a. stedebouwkundige ontwikkelingen. We kennen een structuurplan voor Julianadorp en voor het Stadshart 2020. In de nWro zijn dit structuurvisies geworden: niet-juridisch zelfbindende documenten die uitgangspunt zijn voor het op- en vaststellen van bestemmingsplannen.
We missen nog eens structuurvisie voor de havenontwikkelingen (duurt nog zeker een jaar)

Bestemmingsplannen
Juridisch bindende documenten waarin voor (delen van) de structuurvisies de uitwerkingsplannen zijn vastgelegd met een looptijd van maximaal 10 jaar.
Op dit moment zijn allerlei kleine bestemmingsplannetjes vigerend in het kader van de nWro. Pas na bestemmingsplanwijzigingen komt hierin verandering en zal worden getracht meer gebiedsgericht te bestemmen. Op dit moment hebben we het havenbestemmingsplan vastgesteld en het bestemmingsplan stadshart heeft ter inzage gelegen en moet nu binnen 4/6 weken besloten worden.
(in een RIB stelt het college voor besluitvorming hierover uit te stellen en alleen een bestemmingsplan op te stellen voor kop Beatrixstraat en Califormiëstraat, maar dit is aan de raad evenals besluitvorming over structuurvisies)

In deze besluitvormingsstructuur is het Uitwerkingsplan een vreemde eend in de bijt. Het heeft geen juridische status, maar is ook niet zelf-bindend. Het laat zich het beste omschrijven als “nota van wijzigingen op het Structuurplan stadshart 2020”. Na vaststelling van het UP, zal dit dus opgenomen moeten worden in de structuurvisie dat dan weer gewijzigd vast gesteld moet worden.

Belangrijkste voorgestelde wijzigingen op het structuurplan zijn:
-Schouwburg verplaatsen
-Bibliotheek op andere plek
-geen stadsdriehoek, maar winkelhalter
-groot park waarvoor voorzieningen opgeofferd moeten worden
-woningbouw willemsoord
-invulling kop Beatrixstraat.


Bestemmingsplannen mogen niet met elkaar en niet met  structuurvisies conflicteren.
Het havenbestemmingsplan conflicteert met het UP en daarmee met de (te wijzigen) structuurvisie 2020 op de volgende onderdelen:
-gekoppeld aan milieuvergunning geldt normaliter een voorkeursafstand tot andere bebouwing van zo’n 300 m.
-in de juridische planopzet (die onderdeel is van het bestemmingsplan) wordt ingezet op de VNG-norm voor de kades en scheepswerf Visser. Dit wordt in bijlage C nog eens geprecisiëerd: laad-los- en overslag met containers: 500m, reparatie van metalen schepen >25 m en/of proefdraaien motoren: 500 m.

Het nog vast te stellen bestemmingsplan stadshart 2009 conflicteert ook met het UP en daarmee dus met de (te wijzigen) structuurvisie 2020:
-nachthoreca is voor de komende 8 -10 nog op oude locatie bestemd met ruimte voor verplaatsing naar J’plein
-de drie prioritaire projecten worden hier benoemd als: kop Beatrixstraat, Molenplein en Californiëstraat (in het UP: grachtengordel)
-de enige route naar Willemsoord is de Beatrixstraat

Vanuit het structuurplan zijn afspraken gemaakt met ondernemers over de mogelijkheid tot innovatie (2006). Met deze afspraken is geen rekening gehouden, sterker nog: het UP meent dat voor deze afspraken geen ruimte is. De uitvoering van de plannen wachtte nog op uitspraken over parkeren.( ----hoezo ondernemersvriendelijk en continuïteit van beleid?)

Daarnaast conflicteert het UP ook nog met regelgeving, dan wel zienswijzen van hogere overheden:
-de 3e kustnota geeft aan: geen bebouwing op kustverdedingswerken
-in het beleid op de grote zeehavens worden Schevingen, Harlingen en Den Helder expliciet benoemd als daarbuiten vallend (geen aanspraak op zeehavennorm)
-Hoogheemraadschap NHN spreekt uit geen bezwaar te hebben tegen plan naast Molenplein (wel tegen Molenplein zelf) mits “afwatering” geregeld wordt
-Luchthavenveiligheid: de hele zeedijk (=binnenzijde dijk tot woonbebouwing) hoort tot de “veilige vliegroute”en dient gevrijwaard te blijven van obstakels.

Het UP was bedoeld als uitwerking van het structuurplan en zou voorzien zijn van een deugdelijke financiële onderbouwing en een tijdpad.
Bovenstaand blijkt al de mate van uitwerking van het structuurplan. Wat betreft de financiële onderbouwing: de second opinion van Fakton veegt de vloer aan met de geraamde financiële uitkomsten.

Wat willen we wel? (niet in enige volgorde en wellicht onvolledig)
2 prioriteiten: lege plekken in de binnenstad opvullen en haven optimaal faciliteren, verder
-stadsdriehoek i.p.v. halter
-molen molenplein
-bibliotheek niet in school 7, mogelijk in kop Beatrixstraat of op willemsoord (laagdrempelige voorziening, meer publiekstrekkend), niet in school 7 vanwege de noodzakelijke zijwaartse uitbreiding (die het zicht op willemsoord wegneemt) of op de Spoorstraat, de plek uit het structuurplan
-wegstructuur Beatrixstraat positief
-aanhelen grachtengordel
-project Califormiëstraat
-kleiner park
-stadhuis niet in postkantoor, maar of in zusterhuis of niet verplaatsen (gemiddelde burger komt 1x per jaar in stadhuis, dat noodzaakt niet tot verplaatsing in centrum)
-geen wijziging wegprofielen rondom Vijfsprong (lange, smalle straten typische windvang, zeker in deze richting), ook geen doortrekking “over de brug” aan de andere kant (zelfde euvel en totaal geen doorstroommogelijkheid voor verkeer naar achtergelegen wijken/parkeervoorziening.
-nachthoreca op willemsoord
-werffunctie uitbouwen voor restauratie, toerisme maar ook plek voor zeilende handelsvaart en fairtrade handelshuis
-geen tijdelijke supermarkt op ORW
-behoud Bethelkerk
-uitgangspunt moet zijn: historische en beeldbepalende gebouwen in stand houden

« Terug