Verslag tot 27 april
Hoewel de week nog niet voorbij is als ik begin met dit stukje is er al weer het nodige te doen in het Helderse. Het verslag is dan ook wat langer dan gewoonlijk
Wonen of niet?
Vanzelfsprekend waren er afgelopen maandag weer de nodige commissievergaderingen. Daaraan vooraf gaand was er de presentatie van een onderzoek van de lokale rekenkamer over de volkshuisvestingsplannen tot 2010. De uitkomsten waren nogal heftig: nog geen 20% van de netto woningtoename was gerealiseerd. Verder waren er nog de nodige conclusies die vooral dienden als lering naar de toekomst toe.
Enkele hiervan: de nota “Wonen” is in de loop van de tijd ondergesneeuwd onder tal van (deel)nota’s, die vaak ook nog met elkaar conflicteerden. De raad is te weinig kritisch geweest en het college heeft te weinig informatie verstrekt. Verder mankeerde er het nodige aan de controle en regievoering binnen de organisatie.
Overzicht
Nu kan ik niet voor de hele raad spreken, maar wat mezelf betreft had ik al langere tijd het idee dat ik elk overzicht op het gebied van bouwen en wonen miste. Ik wilde hierin verandering brengen, maar kennelijk was ik daarmee al te laat. Een aantal weken geleden meldde ik al dat ik bezig was me nader te laten informeren. Overigens vanuit de gedachte dat we veel te veel en veel te ambitieuze plannen hadden. Voor dat veel te veel is dus geen enkele aanleiding. Het veel te ambitieus blijft nog wel overeind. Immers, ondanks dat we veel te weinig gebouwd hebben, is er geen sprake van woningnood in Den Helder, wel van scheefgroei. Dat vraagt om andere maatregelen dan alleen maar bij bouwen. Daarnaast hebben we in de rest van Den Helder nog een aantal “harde” plannen, d.w.z. plannen die al in een vergevorderd besluitstadium zijn aangekomen en waar je met goed fatsoen niet meer op terug kunt komen. Denk hierbij aan Julianadorp oost, Noorderhaven en de verdere ontwikkeling in Nieuw Den Helder.
Geen overzicht
Ik geloof dat zelfs binnen de ambtelijke organisatie het overzicht miste, want het signaal dat er veel te weinig was gebouwd heb ik niet waar genomen. Neemt niet weg dat je als raad kritisch moet blijven en recht hebt op het overzicht om te kunnen controleren. Het college vindt dat de raad de cijfers wel uit de jaarrekeningen/begrotingen had kunnen extrapoleren.
De enige zin die hiernaar verwees,was wel erg vaak: “de nota wonen moet geactualiseerd worden.” Daar kon ik in elk geval niets mee.
Ook geen inzicht
Ik maak me overigens sterk dat ook bij het college het inzicht pas kwam na het onderzoek. Anders had men toch allang op deze situatie geanticipeerd? De rekenkamer commissie verbond hieraan geen politieke conclusies, noch gaven ze aanwijzingen voor de toekomst en dat is natuurlijk logisch. Behalve de lokale situatie moet er, denk ik vooral ook regionaal gekeken worden, aangezien de regio in dezelfde (woningbouw)vijver vist als Den Helder wil. Het Wieringerrandmeer voorziet in de bouw van ruim 1800 woningen, Wieringermeer wil nog 5000 woningen bouwen, Anna Paulowna 700 en dan hebben we het nog niet over Petten Marina en andere van invloed zijnde projecten. Dat gaat dus nog steeds uit van een groei-scenario terwijl er inmiddels symposia georganiseerd worden over het “krimp-scenario” dat veel realistischer lijkt. Alleen Texel lijkt goed te anticiperen door hun insteek om hun woningbouwopgave met zo’n 700 woningen te verminderen. Er wordt nu een gewestelijke onderzoek voorbereid om te kijken of dit een incident is, of structureel wordt.
Beheer openbare ruimte
Een andere trieste presentatie was die over het Beheer openbare ruimte. Al enige tijd geleden hadden we een aantal deelnota’s gekregen over de stand van zaken rondom het beheer en onderhoud van wegen, kunstwerken (bruggen enz.), riolering en onderhoud openbaar groen. In deze totaal presentatie kwam naar voren dat we de komende jaren zo’n €18 MIO zouden moeten investeren om de zaken op orde te krijgen. Geen kleinigheid dus. Ook hier kun je stellen dat de raad geen overzicht had en geen gelegenheid om te controleren. Er is heel hard aangedrongen op de bovengenoemde deelnota’s, maar slechts na lang aandringen zijn zij tot stand gekomen. Het gaat hier om wettelijke taken waarvan de provincie ook nog controleert op naleving. In de reactie op de jaarrekening 2006 zijn hierover al kritische noten gekraakt en het is er, naar mijn idee, niet beter op geworden.
Zorgen
Ik heb deze bestuurlijke periode tot op heden altijd al als meer zorgelijk ervaren (in financieel) opzicht dan de voorgaande periode, overigens zonder volledig inzicht in de omvang ervan. Mijn kritische opmerkingen hierover zijn regelmatig stevig ontkend. Ik ben er niet blij mee, maar heb wel de indruk dat ik het niet bij het verkeerde eind had. In dat verband verbaast mij de insteek van de coalitie bijzonder, als ik kijk naar de 2 pagina grote advertenties in het HW. Juist zij hadden op de hoogte moeten zijn, in elk geval van de problematiek rondom de volkshuisvesting omdat een aantal coalitievertegenwoordigers ook deel uit maakt van de rekenkamercommissie.
Kansen
Ook de Kamer van Koophandel hield een presentatie over hun visie op de ontwikkeling van Noord Holland boven het Noordzeekanaal. Dit was een heldere, overwogen presentatie waaruit een duidelijke visie sprak. Ze zijn ook al ver in de ontwikkeling en het overleg met de Provincie. De reden om tot deze visie-ontwikkeling te komen is 2-ledig. Ten 1e wilden ze een goede gesprekspartner zijn voor de Provincie als deze weer komt met een gebiedsvisie voor de komende 20/30 jaar. Ten 2e gaat veel aandacht en dus geld en middelen naar de Metropolitane regio, dit is het Randstadgebied met uitbreidingen van west naar oost. De KvK vond dat Noord Holland boven het Noordzeekanaal hiermee ondersneeuwde in aandacht en middelen. Het uitgangspunt van de KvK is: versterk per regio waar je al goed in bent en maak dan ook keuzes op basis hiervan. Ze komen tot een grove 3 deling van het gebied boven het Noordzeekanaal, waarbij het noordelijkste deel zich vooral zou moeten toeleggen op alles wat maar met water te maken heeft, zowel economisch als toeristisch en dan ook vooral innovatief.
Crisis
Deze presentaties waren de belangrijkste onderdelen van de commissievergaderingen. Alleen bij de commissie MO ging het ook nog over huisvesting in crisissituaties. Dit als vervolg op de ingediende moties over huisvesting doelgroepen. Volgens de wethouder komt het allemaal goed als het “Stedelijk Kompas” wordt ingevoerd en werkelijk ik heb nog geen idee van de inhoud hiervan. Wellicht net zo abstract als de “grote welzijnskoepel”, die er uiteindelijk niet gekomen is.
Begroting
Met een aantal mensen hebben we weer gesproken over de leesbaarheid van de begroting. We hadden iemand uitgenodigd om hierover van gedachten te wissselen. Hij had ons ook bij de eerste introductie over gemeentefinancien goed geïnformeerd. Voor ons begint het langzamerhand duidelijk te worden. Nu nog kijken hoeveel van onze ideeën zijn weerslag kan krijgen binnen de organisatie.
Havenvisie
Per bode kregen we de uitwerking van de havenvisie thuisbezorgd “gaan voor goud”. Heel ambitieus, maar nog in een prematuur stadium en dus geen goed tegenwicht of aanvulling op het uitwerkingsplan Stadshart. Dit zou wel. Over de inhoud is vooral onrust ontstaan op Texel, vanwege de voorgestelde toltunnel. Ik hoor niemand over het idee van een kerncentrale, maar misschien komt dat wel omdat het college hier ogenblikkelijk afstand van heeft genomen.
Genieten
Vrijdagavond was er de in gebruik name van het carillon. Buurtbewoners hebben hier lang voor geijverd en met medewerking van o.a. de KNRM is het nu weer een mooi monument geworden dat regelmatig bespeeld gaat worden. We konden er al een begin van meemaken. Vanwege de vele feest- en gedenkdagen zal er de komende tijd door verschillende beiaardiers van buiten Den Helder op gespeeld worden. Degenen die het al uitgeprobeerd hebben, zijn er bijzonder lovend over.
Lelijk gebouw
Zaterdag was er weer het LOS programma de 3e kamer. Ik was gevraagd een bijdrage te leveren aan het item over het Uitwerkingsplan. Daarvoor waren de wethouder en ir. Vonk in gesprek over het nieuwe stadhuis op de plek van het oude postkantoor. Volgens de wethouder was er bijzonder goed naar gekeken, maar kon deze vertegenwoordiging van een kenmerkende bouwstijl uit de tijd van de wederopbouw niet bewaard blijven. Natuurlijk moesten we zuinig zijn op onze monumenten en beeldbepalende gebouwen, maar jammer, jammer voor dit gebouw moest een uitzondering gemaakt worden. Hij vond het bovendien een lelijk gebouw. In het uitwerkingsplan verdwijnen ook de Bethelkerk en de Koploper, wordt het gebouw van de Helderse courant volkomen aan het zicht onttrokken door bebouwing. Ook op de Rijkswerf moeten een paar gebouwen sneuvelen, maar “we zijn erg zuinig op onze monumenten hoor”. Volgens mij hebben we vanaf de 70-er jaren al vele gemeentebesturen gekend met dezelfde uitspraken en visies en er weinig karakteristieks overgebleven.
Mooie restauraties
Gelukkig dat bijv. het oude GGZ-gebouw, de Vijfsprong, het oude Stadhuis en nu dan het Carillon met veel liefde zijn gerestaureerd. We mogen die particuliere idealisten wel heel erg koesteren, want van dit gemeentebestuur moet de stad het niet hebben in dit opzicht. Nu maak ik natuurlijk zelf ook deel uit van dit bestuur, maar het lijkt er op dat ik dit tij niet kan keren.
Multifunctioneel gebouw
Wethouder Kragt kwam samen met de projectleider sociale infrastructuur Nieuw Den Helder (van Zeestad) vertellen over het Multifunctionele centrum in oprichting. Er werd lovend gesproken over de vele culturen in de wijk en de het centrum moest de huiskamer van de buurt worden. Jammer dat ze bij de intentieverklaring vergeten waren om de Stichting belangenbehartiging minderheden uit te nodigen.
Geen multicultureel gebruik
Deze stichting is in 2007 op verzoek van de wethouder opgericht om te kunnen participeren in de beheersorganisatie van dit multifunctionele centrum. Vervolgens is de stichting volkomen buiten beeld geraakt en werd hen onlangs aangezegd dat ze zichzelf eerst maar moesten bewijzen voordat ze over geld begonnen. De voorloper van de Stichting bestaat al zo’n 15 jaar en was jarenlang een belangrijke gesprekspartner voor de gemeente.
Politiek = emotie
Al met al een intensieve week. Ik voel me nauw bij de stad, maar vooral de inwoners betrokken en het emotioneert me als ik zie welke kant de projectontwikkelaars met deze stad op willen. Dan heb ik het nog niet eens over de kosten, los van bijv. onze andere ambities als een nieuw zwembad enz. Uiteindelijk zijn het de inwoners die hier het gelag van moeten betalen, als er al tot uitvoering kan worden overgegaan. Is het niet door belastingverhogingen, dan wel door bezuinigingen.
Rust
Ik ben blij dat er even een pauze is, vanwege de vakantie. Die tijd moet ik wel gebruiken om de verschillende plannen nog eens heel grondig te bestuderen en met anderen te overleggen.
En gelukkig: morgen is het weer zondag en mogen we echt tot rust komen. Ik kijk er naar uit.