Verslag tot 13 april
Afgelopen maandag was het weer commissieavond. In alle commissies werden interessante zaken besproken. Dan is het wel eens een nadeel dat al deze commissievergaderingen op 1 avond vallen. Je kunt niet meer besluiten om even te gaan luisteren ook al maak je geen deel uit van de betreffende commissie.
Zwembad
In de commissie maatschappelijke ontwikkelingen werd het programma van eisen gepresenteerd voor een nieuw zwembad. Met dit programma kan een ontwerpopdracht worden verstrekt. Inmiddels begint de tijd wel te dringen omdat de huidige voorziening wel af begint te raken.
Haven en geluidsonderzoek
In de commissie Stedelijke ontwikkeling en beheer werd een presentatie gegeven over de gebiedsontwikkeling van de haven en het geluidsonderzoek haven-Willemsoord.
Voor wat betreft de gebiedsontwikkeling is er door de nieuwe havendirecteur een beschrijving gegeven van wat er is en wat de ambities zijn. De indruk bestond dat er nog sprake is van een kennis achterstand bij de nieuwe directeur. Veel oplossingen of ontwikkelingen voor de korte termijn werden niet benoemd. De informatie leek onvolledig. Dat is jammer want de visie op de havenontwikkeling loopt achter bij die op het Stadshart en Willemsoord. Om straks in samenhang beslissingen te kunnen nemen, moet er juist t.a.v. de havenontwikkeling nog wel een inhaalslag gepleegd worden.
Het geluidsonderzoek gaf aan dat er voldoende beschermende maatregelen te treffen zijn om woningbouw op de Rijkswerf toe te staan. Deze uitkomst verbaast mij niet. Wel vroeg ik mij af of de presentator voldoende kennis had van het politieke besluitvormingsproces. Hij ging ervan uit dat het vaststellen van de geluidscontour een gedelegeerde bevoegdheid was van het college. Nog niet zo lang geleden was dit de bevoegdheid van Provinciale staten. Nu kan het gedelegeerd zijn aan de gemeente in het kader van decentralisatie maar dan is het een bevoegdheid van de gemeenteraad gezien ook hun bevoegdheid op het gebied van bestemmingsplannen enz.
Actieve informatie
Na deze presentatie had ik nog even een wandelgangen gesprek met belanghebbenden, vooral bij de havenontwikkelingen. Ik merkte dat ik als gemeenteraadslid onvoldoende op de hoogte wordt gehouden van de ontwikkelingen en voortgang van in gang gezette projecten. Zo was het mij niet bekend dat de jachthaven op Willemsoord geen getijdehaven wordt. Ik kan niet goed overzien wat de consequenties hiervan zijn. Nu kan ik daarover natuurlijk (schriftelijke) vragen stellen, maar ik heb pas 25 onbeantwoorde vragen uitstaan en een aantal niet-openbare vragen om inlichtingen. Omdat beantwoording best lang duurt, dreigt zomaal verlies van overzicht. Ik wacht dus nog maar even af of de informatie ook actief wordt gegeven.
Parkeervisie
De parkeervisie riep zoveel vragen op dat deze nogmaals terugkomt in de commissie. Ook de fractie van de ChristenUnie heeft de nodige kritische kanttekeningen gemaakt
In algemeen is het nogal een wollig stuk met weinig concrete (financiële) onderbouwing en veel “we denken dat”. Er is weinig gedaan met de eerdere kritiek in de commissie. de kosten lijken erg hoog, terecht zeggen de ondernemers dat in de kosten gesneden moet worden, met name door te denken aan achteraf betaald parkeren want daar heb je geen controles voor nodig.
Graag verneemt de CU van de wethouder wat er bedoeld wordt met dat er meer ruimte dan aan de oostkant beschikbaar is evt. vroegtijdige sloop. Welke objecten gaat het om? Het tijdelijke parkeer dek is al eerder in de commissie te sprake gekomen maar wordt nog steeds niet mee genomen in de kostenbegroting. Of gaat de wethouder er van uit dat dit kosten neutraal kan gebeuren??
Het moet te denken geven dat er gesproken wordt over het feit dat de parkeer gelegenheid kop vd Beatrixstraat geïsoleerd ligt. Is dit wel wat we willen of zal het plan aangepast moeten worden. Het parkeerverwijzingssyteem dat als oplossing moet dienen is niet begroot, er wordt zonder onderbouwing gewag gemaakt van minimaal €250.000. de CU hoort graag over max. bedragen in plaats van min bedragen en hoort van de wethouder hoe dit maximale bedrag in het financiele plaatje past. Met andere worden de CU wil graag een concrete visie in plaats van losse opmerkingen
Er wordt gesproken over het mogelijke maximaliseren van opbrengsten omdat de parkeerconsument weinig besef heeft. CU wil als de tarieven zijn vastgesteld dat dat ook voorlopig zo blijft en de gemeente Den Helder zich als een betrouwbare partner opstelt naar de winkeliers toe.
Er wordt gewag gemaakt van een evt. gereduceerd tarief voor privé bezoek in de aanliggende wijken. De CU wil graag weten hoe dit in de praktijk zal gaan.
Mogelijk kan de prijs per overtocht omlaag (Teso parkeervisie). Welke instrumenten denkt de wethouder te kunnen inzetten om dit op te leggen. Of is dit bij voorbaat al onmogelijk en had deze zinsnede niet in een parkeervisie thuis gehoord.
Parkeren bij de Noordzeekust zou niet kostendekkend uitgevoerd kunnen worden . De CU zou graag een onderbouwing hiervan zien, met medeneming van de mogelijkheid tot achteraf parkeren.
punt 4 van de besluitvorming: parkeer tarief eenmalig te verhogen. Dat moeten we voorlopig niet willen want de zones worden al uitgebreid en het centrum is nog steeds niet noemenswaardig verbeterd.
Blauwe zones weg zodra de exploitatietermijn van de nieuw te bouwen parkeer garages begint. Wat wordt hier precies mee bedoelt: als de eerste parkeergarage staat of als alle beloofde parkeergarages geëxploiteerd worden?
Verder roept de CU op om pas parkeerplaatsen weg te halen als dit echt nodig is en niet zoals nu maar al te vaak gebeurd: er wordt gesloopt maar niets voor terug gezet.
Perifeer parkeren:l we denken dat dit weinig onderbouwd is. De CU roept dan ook op om het perifeer parkeren verder te onderzoeken evt. in combinatie met het parkeren op het vliegveld en/of omgeving. ( blauwe opmerkingen van Eric)
Toerisme en recreatie
In de commissie Bestuur en middelen werd de nota Toerisme en Recreatie besproken. Het was nog geen eindnota. Na invoeging van de opmerkingen vanuit de raadscommissie wordt de conceptnota ter inzage gelegd. Deze wijze van tot stand komen sprak ons wel aan. Ook kunnen we ons wel vinden in de de 3 speerpunten: spannend Den Helder, Den Helder maritiem en gezond Den Helder. Voor het eerste speerpunt hoeft niet veel meer te gebeuren. Den Helder bergt vele mogelijkheden om actief te zijn in zich, zeker ook in relatie tot het watergebeuren, de 2e speerpunt. Voor gezond Den Helder moeten nog wel de nodige ontwikkelingen plaats vinden. Overigens hebben ondernemers tot nu toe, ook zonder nota prima ingespeeld op de ontwikkelingen in de toeristenmarkt. Door deze nota wordt e.e.a. inzichtelijk gemaakt, maar uitvoering is toch vooral aan de ondernemers. De aandacht voor cultuur in Den Helder als toeristisch product vind ik wat onderbelicht. Dat is juist in de zomermaanden ook een van onze sterke punten. Hier zou meer aandacht voor moeten zijn.
Nieuws
Burgemeester Hulman verklaarde afgelopen week dat het college akkoord was met de nota van uitgangspunten voor een nieuw stadhuis en dat de beoogde locatie het oude postkantoor was, inclusief de telefoonbunker. Ook noemde hij dat de raad hierin geen zeggenschap had, alleen de middelen moest voteren. Dit trof mij wat onaangenaam. Ik maak deel uit van de klankbordgroep die de ontwikkelingen rondom het nieuwe stadhuis begeleid. We hebben met elkaar gesproken over de nota van uitgangspunten. Er zou een bezoek gebracht worden aan verschillende stadhuizen en de best mogelijke financiering zou ook onderzocht worden (met enige externe begeleiding). Omdat ik namens de raad participeer, verwacht ik ook dat er sprake is van terugkoppeling naar de raad. Nu de burgemeester meent dat de raad hierin geen zeggenschap heeft, vraag ik me af wat ik dan in die klankbordgroep doe. Ik zal me hier dan ook beraden.
Raadskrant
De fractievoorzitters is gevraagd of het een zinvol idee was om halverwege de bestuurlijke periode een soort raadskrant uit te geven waarin de verschillende raadsleden/fracties hun visie op de afgelopen periode zouden kunnen geven en hun verwachtingen voor de komende periode. Een aantal van de kleinere partijen was hier in eerste instantie niet van gecharmeerd, maar uiteindelijk hebben de meeste partijen hieraan hun goedkeuring gegeven. In mei zal de raadskrant dan ook daadwerkelijk uitkomen. Kennelijk was dit voor de coalitie te laat want afgelopen donderdag gaven zij paginagroot hun visie op de afgelopen periode. Ik ben dan ook reuze benieuwd wat hun bijdrage nog wordt aan de raadskrant, ook omdat nog een vervolg werd beloofd op dit paginagrote artikel. Vanwege de verschijning van dit artikel in het Helders Weekblad heb ik nog wel even overleg gevoerd of dit nu onder verantwoordelijkheid viel van de redactie van Raad en Daad (de informatiepagina van de gemeenteraad in het Helders Weekblad) waarvan ik ook deel uit maak. Dat is niet zo, dus ook niet uit het budget van Raad en Daad.
Opening pompstation
Vrijdagmiddag was dan eindelijk de opening van het Pompstation een feit. Al verschillende keren heb ik bij het pompstation gestaan als er opnieuw gestart werd met de restauratie van het gebouw met als bestemming gastatelier. Telkens kwam er een kink in de kabel, maar nu is het dan een feit. Het is nog niet helemaal af, maar wel een prachtig gebouw geworden. De inrichting is sober met vooral veel ruimte voor creatieve processen. De eerste kunstenaars zijn inmiddels gearriveerd. Zij zullen om te beginnen een “omgekeerd gastenboek” maken als document voor de kunstenaars na hen. Zelfs voor niet-creatieve geesten (zoals ikzelf) roept deze ruimte inspiratie op.