Verslag tot 20 april 2008
Toen ik de agenda voor de raadsagenda van deze week las, dacht ik dat het niet de moeite zou zijn om voor te vergaderen. Dit verslag zou dan ook erg kort kunnen zijn. Op het laatste moment zijn er nog een paar moties aan de vergadering toe gevoegd. Was het toch nog de moeite waard ;-)).
Het presidium had meer om het lijf. We werden bijgepraat over een aantal extra vergaderingen in verband met zowel het Uitwerkingsplan Stadshart als de Voorjaarsnota.
Ook kregen we een memo ter bespreking over de procedures rondom het “aanhouden van moties”. De burgemeester wilde vasthouden aan zijn gelijk en zichzelf het recht voor behouden om hierin zelf te beslissen. De griffier maakte duidelijk dat dit een zaak van de raad was en de raad bepaalt of een motie aangehouden wordt of niet. De burgemeester wilde hierin alleen mee gaan als we het in de verordening zouden opnemen. Omdat we binnenkort toch een complete evaluatie hebben van het vergadersysteem waardoor mogelijk de verordeningen toch gewijzigd moeten worden, leek ons dit niet handig. We willen dat de burgemeester in voorkomende situaties handelt volgens de gebruikelijke gang van zaken.
De raadswerkgroep Duurzaam Den Helder vroeg om ambtelijke ondersteuning en om een duidelijke status. Op dit moment is er geen geld binnen het griffie budget en men was nog niet enthousiast voor het instellen van een adviescommissie.
Er leek weinig belangstelling voor een overleg tussen (een deel van) het presidium en (een deel van) het college. Er is op dit moment ook veel extra werk, dus dat leek mij meer de reden dan gebrek aan belangstelling.
Ook was er nog een memo over het verschil tussen geheim, vertrouwelijk en besloten. Dit naar aanleiding van het in de openbaarheid brengen van bedragen rondom Molenplein 1. Het leverde weinig nieuws op. De term “vertrouwelijk” heeft geen rechtsgeldigheid. Alleen de term “geheim”. Het is meer een fatsoensafspraak. Het besluit om een vergadering besloten te houden, moet in openbaarheid genomen worden. Ook van notulen hierover moet in openbaarheid besloten worden dat ze niet openbaar zijn. Lastige constructies hoor.
In de rondvraag heb ik de burgemeester aangesproken op het artikel in de HC over het nieuw te bouwen stadhuis. In dit artikel stond dat de raad niet ging over het plan van uitgangspunten en de locatie, wel over het geld. Volgens de burgemeester was dit verkeerd over gekomen. Bedoeld was inderdaad dat de raad niet ging over de uitgangspunten. Dit was een technische kwestie in relatie tot uitvoering van beleid. Over de andere zaken gaat de raad wel. De locatiekeuze maakt onderdeel uit van het Uitwerkingsplan en komt dus nog ter discussie. Gelukkig blijven we verantwoordelijk voor het geld.
De raadsvergadering had wel iets van een soap. Het enige agendapunt was het benoemen van een commissie voor evaluatiegesprekken met de burgemeester. In het presidium hadden we overwogen om deze commissie uit maximaal 3 personen te laten bestaan. 1 uit de coalitie en 2 uit de oppositie. Er bleken meer gegadigden te zijn dan plaatsen, dus moest er over gestemd worden. In eerste instantie was mij gevraagd om van mijn kandidaatstelling af te zien. Dat wilde ik ook wel als dit zou betekenen dat er dan niet gestemd hoefde te worden. Dat bleek niet het geval. Desondanks moest er gestemd worden. Nou dan maakt het ook niet veel uit, dus bleef mijn kandidatuur staan tot aan de 1e stemronde. Omdat ik toen de minste stemmen had, viel ik af voor de volgende ronde. Ik vond dat prima, moest wel lachen om de verwarring want toen mocht ik weer meestemmen met de volgende ronde en hierop was niet gerekend. De laatste ronde waren er 25 stemmen en als de 5 stemmen op mij bij 1 kandidaat terecht zouden komen, dan was men er uit. Toen de voorzitter van Groenlinks meldde dat er 1 ongeldige stem was, wisten we al dat het gelijkspel zou worden en dat bleek ook. Het lot moest beslissen. Dat had natuurlijk ook best anders gekund. Van te voren was het slecht te regelen omdat ik niet wist wie zich kandidaat gesteld hadden. Na afloop van het presidium ben ik in overleg gegaan met mijn steunfractie en kennelijk niemand anders nam het voortouw. Misschien ook niet zo bij na gedacht en zo is het gekomen…….
Vervolgens werden er 2 moties ingediend door het CDA, de ChristenUnie, D’66 en Groenlinks, later ondersteund door de SP. Het betrof hier moties t.b.v. het werk van de Stichting Modheo. Deze stichting heeft als het ware het werk van Triton in het kader van begeleid wonen overgenomen. Echter zonder de juiste middelen, zoals huisvesting voor de betreffende doelgroepen. Ook de reclassering voor jongvolwassenen kampt met hetzelfde probleem. Beide instellingen, evenals het Veiligheidshuis hebben hierover regelmatig contact gehad met de wethouder. Echter nog zonder resultaat. De nood was erg hoog omdat er vanwege het generaal pardon ook veel asielzoekers met een status op huisvesting wachten. Hierin wordt ook niet bemiddeld door de bijv. de wethouder richting de woningcorporaties. Omdat de stichting niet in dezelfde problemen wil komen als Triton werd er aan de bel getrokken bij de raadsleden. Toen we bedachten wat onze mogelijkheden zouden kunnen zijn, bleek dat er nog maar weinig tijd was om tot besluitvorming te komen voordat het zomerreces aanbreekt. Toen hebben we maar gekozen voor een rigoureuze methode, nl. direct met een motie komen. We bedachten dat we de motie altijd nog konden aanhouden als er te weinig draagvlak was, maar dan was er wel aandacht voor de situatie (ziet u het verband met de eerder gehouden presidium vergadering??)
Een andere motie was eveneens op verzoek van zowel de Stichting Modheo als de Reclassering. Ze hebben veel te maken met mensen die of de regels niet geheel snappen of gewoon moeite met het overzicht van hun financiën hebben. Zij pleitten ervoor om in meer gevallen dan nu gebruikelijk is, weer over te gaan tot het rechtstreeks betalen van de vaste lasten aan de betreffende instellingen. Dat voorkomt veel narigheid. We vonden dit ook wel een goed idee, zeker als preventiemaatregel tegen schuldhulpverlening. Je zult wel goede afspraken moeten maken met de cliënt, maar dat lijkt ons doenlijk. Tot onze verrassing haalden beide moties het zonder meer, al had de VVD moeite met de groep zwervende jongeren. Men was bang voor de aanzuigende werking van buiten Den Helder. Dit woog zo zwaar dat men er 2 woordvoerders voor had. Heel ongebruikelijk. Desondanks toch aangenomen. Het is wel een kwestie van het vervolg goed bewaken.
Verder zijn we in een klein groepje (vooral via email) bezig geweest met een voorstel voor een bijeenkomst met ondernemers. Namens het CDA, de ChristenUnie, Prins v.bb en de SP heb ik inmiddels een voorstel ingediend dat in een komende commissie B en M besproken wordt.
Aan het einde van de week was er nog een 2daags werkbezoek aan Texel vanuit de provincie georganiseerd. Veel bekenden gezien, het netwerk weer uitgebreid en eigenlijk 2 vliegen in 1 klap geslagen, want ook veel gesproken over de TESO en aanverwante zaken. Vanuit de provincie ging het vooral over de Agrarische toekomst van Texel en de toeristische ontwikkelingen.
Al met al toch een druk politiek weekje, gelukkig is het bijna zondag en mag ik weer tot rust komen in de kerk.