Verslag tot 2 december 2006

maandag 04 december 2006 21:11

Verslag

Afgelopen zondag was echt een rustpunt in een hectische week. Ook de afgelopen week leverde de nodige drukte op met flink wat vergaderingen en bijeenkomsten. Ik heb ze niet allemaal bij kunnen wonen.

Maandagmorgen was er een overleg met een groep migrantenchristenen over een onderkomen. Ik heb ze wat wegwijs gemaakt in het woud van regelgeving en wat contacten voor hen gelegd.

Maandagmiddag kennismaking met de nieuwe griffier. Samen met onze fractieassistent heb ik van deze gelegenheid gebruik gemaakt. We hebben aangegeven wat wij belangrijk vinden. We zullen ongetwijfeld niet uniek zijn door te stellen dat we graag zo goed mogelijk met iedereen samen werken en op tijd geïnformeerd willen worden.

Maandagavond de commissie maatschappelijk welzijn. Er stonden nogal wat bespreekpunten op de agenda en een aantal waarvan de wethouder de stand van zaken zou geven. Er was veel belangstelling voor de onderwerpen Triton, YMCA/woningstichting, WIZ en schuldhulpverlening. Met goedvinden van de commissie is er nogal geschoven in de agenda.
Ook waren er de nodige insprekers over Triton, Wet inburgering nieuwkomers, Wijksteunpunt Centrum en het functioneren van de afdeling werk, inkomen en zorg. Deze laatste inspreekster had op papier ook een voorstel voor een beter functioneren van de cliëntenraad en de eventuele oprichting van een cliëntensteunpunt. Het is aan de commissie om dit op te pakken. Mooi zou zijn als zowel college als directie dit voorstel zelf op zouden pakken.

De bespreking van de stand van zaken rondom Triton leverde opnieuw de nodige emoties op. Er is veel onbegrip bij de commissie over de handelswijze van de wethouder. Hij lijkt pas op calamiteiten te reageren als hij erop gewezen wordt. Dit betekent voor een aantal gebruikers van Triton dat ze onzekere tijden tegemoet gaan. De wethouder zegt wel dat bijv. de gebruikers van het ambulante begeleid wonen voorlopig op hulp en steun kunnen rekenen, maar Triton geeft juist aan dat voor de werkers ontslag is aangevraagd en de huur is opgezegd. Vervolgens geeft hij aan dat de paar mensen die nog in de Hulkstraat wonen ondergebracht kunnen worden bij de SDTO. Als een van de commissieleden dan het financiële plaatje schetst, zegt hij te gaan overleggen of hier geen aanpassingen in aan gebracht kunnen worden. De pensionprijs voor SDTO ligt echter gewoon vast en je moet hier zeker geen precedenten willen scheppen. In het algemeen betekent ‘stand van zaken” een korte verklaring en mogelijk 1 termijn vragen van de kant van de commissie. Gezien de betrokkenheid en het belang voor de Helderse gemeenschap heb ik (als voorzitter) de commissie ruim de gelegenheid gegeven om hierover met elkaar en de wethouder te spreken. Het leverde weinig duidelijkheid op en vage toezeggingen over schriftelijke verklaringen op termijn. Ook verschillende andere agendapunten vroegen de nodige besprekingen. Met goedvinden van de commissie werd ook nog een agendapunt ingelast, nl. een reactie van de wethouder op de inspraak over het wijksteunpunt. Ook hier weer de toezegging van de wethouder dat hij andere opties zal bekijken en dat voorlopig het wijksteunpunt niet dichtgaat. In het 1e kwartaal van 2007 komt hij met een voorstel.
De manager van de afdeling werk en inkomen legde de nadruk op de positieve ontwikkeling van de afgelopen periode en zegde toe de focus nu te verleggen naar cliëntbenadering middels o.a. een klanttevredenheidsonderzoek, waarbij het werk van de groep “samen sterk” betrokken zal worden.
Lang alle agendapunten zijn niet afgehandeld en na overleg met de commissie wordt besloten tot een extra vergadering over de agendapunten die niet behandeld zijn. Dit is o.a. de brede welzijnskoepel en de organisatie van het zorgloket. Aan de 2e programmarapportage zijn we ook niet meer toegekomen.

Dinsdagmorgen me weer druk gemaakt over asielzoekers die nu uit de laatste opvang dreigen te worden gezet. Dit op grond van het voorgenomen beleid om mensen niet langer dan een ½ jaar onderdak te bieden. Dit is nog geen raadsbesluit en volgens mij is het ongepast om hierop vooruit te lopen. Dit zou immers kunnen betekenen dat mensen nu op straat worden gezet terwijl de raad mogelijk besluit dat ze dit niet wil. Het duurt nog wel even voor we hierover kunnen besluiten omdat de notitie hierover nog steeds niet aan de raad is aangeboden.

Dinsdagavond was er het overleg met de seniores over de profielschets van de nieuwe burgemeester. Afgesproken was dat de uitkomsten van de digitale steekproef nog betrokken zouden worden bij deze profielschets.
Er was verschil van inzicht over de betrouwbaarheid en daarmee de relevantie van deze enquete. Dit hield verband met de gedachte dat er geen sprake was van een a-selecte steekproef. Mensen meldden zich immers zelf aan. De groep die vooral ontbrak was die van de jong-volwassenen. Het aantal deelnemers maakte de steekproef echter wel degelijk relevant: nl. ruim 300. Vgl. Nijmegen: een grotere stad waar maar ongeveer 130 mensen reageerden. Volgens mij levert deze steekproef een goed beeld van wat er leeft onder betrokken burgers van Den Helder. Lastiger te duiden waren de “losse opmerkingen” die vaak maar 1-malig genoemd werden. De vraag deed zich voor of we hier ook “iets mee moesten”. Moeten alle uitslagen bekend gemaakt worden en/of aan de sollicitanten meegedeeld of moeten we het beperken tot de hoofdlijnen. Zoals tegenwoordig toch te doen gebruikelijk, zitten er bij de losse opmerkingen de nodige “platvloersheden”. Daar wil je kandidaten toch niet mee confronteren? Aan de andere kant wil je de mening van de bevolking weten en vervolgens wil de bevolking toch weten wat de uitkomsten van dit onderzoek zijn?

Woensdagmorgen de Auditcommissie. Dit is voor mij vooral een leermoment. Mijn financiële deskundigheid ervaar ik zelf als beperkt, maar ik wil wel graag overzicht houden over de gevolgen van besluitvorming. De accountant was redelijk positief over de ontwikkeling binnen de organisatie. De wethouder financiën die later binnen kwam, was hierover veel minder positief. Ook was hij niet positief over de ontwikkelingen binnen de afdeling WIZ, dit in tegenstelling tot hetgeen ons maandagavond werd meegedeeld. Met dit soort tegenstrijdigheden valt het me wel zwaar om dat overzicht te krijgen.

Gelukkig is er altijd weer de donderdagmorgen; tijd voor de voedselbank.

Deze keer wel heel bijzonder omdat een fabrikant een partij gesorteerd speelgoed had geschonken vanwege het naderende Sinterklaas feest. Het aantal pakketten neemt nog gestaag toe, in tegenstelling tot hetgeen de wethouder onlangs debiteerde: hij verwachtte geen toename meer van het aantal geïndiceerden.

Donderdagavond de extra raadsvergadering ter vaststelling van de profielschets voor de nieuw te benoemen burgemeester. De sollicitant die aan alle verwachtingen binnen dit profiel voldoet is waarschijnlijk het spreekwoordelijke “schaap met 5 poten”. De Commissaris van de Koningin was aanwezig en stelde nog wat kritische vragen over de profielschets. Ook een wat cynische opmerking over het aantal kandidaten dat mogelijk naar de functie zou solliciteren. Zelf hoop ik gewoon op iemand die in staat is de verschillende geledingen binnen het stadhuis een beetje met elkaar te verbinden zodat er een werkbaar geheel uit ontstaat.

Er is, met een krappe meerderheid, in de 2e kamer een motie aangenomen om in elk geval voorlopig te stoppen met het uitzettingsbeleid, in afwachting toch van een mogelijk generaal pardon voor degenen die voor 2001 al in Nederland waren. Op zichzelf een verheugende ontwikkeling. Wel vraag ik me af of de kamerleden inmiddels ook door hebben dat de werkwijze van de IND na 2001 niet echt gewijzigd is waardoor je nu opnieuw een groep mensen hebt die 4 of 5 jaar wachten op een besluit. Dit zou na 2001 niet meer voorkomen. Kortom als je toch gaat voor een generaal pardon, doe het dan goed. Ik zal hierover ook nog met onze 2e kamerfractie overleggen.

Verder vandaag erg geschokt door de brute moord op een jong kind op een school in Hogerheide. Gruwelijk.

« Terug