Weekverslag tot 26-6-2006
zaterdag 24 juni 2006 19:25
Een kort verslag deze keer want de rest van de week ben ik weg. Naar Terschelling voor Oerol en familiebezoek.
We schieten al aardig op naar het zomerreces. Op zichzelf natuurlijk heel prettig, maar voor de besluitvorming is het wel een lang werkeloos traject. De maanden juli en augustus wordt er niet vergaderd. Voor de raad van 6 september zijn er geen commissievergaderingen. Pas in oktober is er dan weer sprake van een regulier vergadercircuit, àls we dan tenminste nog niet over gegaan zijn naar een nieuw vergadersysteem. Voor het college is dit een te lang tijdpad dus we mogen ons weer verheugen in de nodige extra vergaderingen.
Deze week was het nog tamelijk rustig. Voor mij alleen de commissies BPOV en maatschappelijk welzijn.
De belangrijkste punten uit BPOV waren: het wijkveiligheidsplan voor de Visbuurt, de reiskostenvergoeding voor wethouders, de evaluatie van het horecaconvenant en een aantal brieven n.a.v. het evenementenbeleid.
Wijkveiligheidsplan Visbuurt
Toen het sociaal pension naar de Visbuurt verhuisde was dit voor een aantal mensen aanleiding om aan te geven dat de Visbuurt erg veel problemen kende en de aanwezigheid van het pension zou een te grote belasting zijn voor de buurt. Het pension is er gekomen maar er is de verontruste bewoners toegezegd dat er een wijkveiligheidsplan zou komen. Nu is het dan zover. Uit de analyse die vooraf ging aan het plan kwam naar voren dat de Visbuurt geen echte probleemwijk is. Natuurlijk doen zich wel vervelende incidenten voor en zijn m.n. de kamerverhuurbedrijven en bron van zorg. Belangrijkste punt van aandacht is de fysieke omgeving. Het onderhoud aan wegen, perkjes en wallenkanten is niet erg intensief. Dat geeft een sjofele aanblik. In het wijkveiligheidsplan wordt dit allemaal erkend en nog een aantal knelpunten benoemd. Belangrijkste knelpunt voor de uitvoering is vanzelfsprekend de financiering. Tijdens de commissievergadering vroeg ik me af of erkenning van de problematiek zonder financiële onderbouwing enige zin had. Zeker nu ook nog geconcludeerd werd dat het niet om een echte probleemwijk ging.
Reiskostenvergoeding voor wethouders
De commissie werd gevraagd te adviseren in zake de wijziging op de verordening onkostenvergoeding wethouders. Het betrof hier het onderdeel reiskosten. De wijziging moest ingaan met terugwerkende kracht tot 1-11-2005, de datum van indiensttreding van het interim-college. Als nadere onderbouwing werd genoemd de mogelijkheid om in het duale stelsel wethouders van buiten de stad te benoemen. Deze mogen dan een jaar (en wellicht binnenkort langer) buiten de stad (blijven) wonen.
Nu kon ik me nog wel voorstellen dat er iets geregeld werd voor het interim-college waarvan we bewust wilden dat ze van buiten Den Helder kwamen. Voor de komende tijd zijn wij er geen voorstander van dat wethouders buiten de stad (blijven) wonen en we willen dit dus niet stimuleren. Een wijziging van de verordening die ook naar de toekomst geldt, spreekt me dan ook niet aan. Op dit moment vind ik dit nog wel een dilemma dat we binnen de fractie zullen bespreken. Het gaat hierbij niet om ijzingwekkend hoge bedragen, maar het lijkt onjuist om in een tijd van bezuinigingen nu met dit soort wijzigingen te komen.
Evaluatie horecaconvenant
We konden kennis nemen van een uitgebreide evaluatie van het horecaconvenant, aangevuld met verbeterpunten van en door de politie.
Uit de informatie blijkt dat er sprake is van een betere sfeer met aanmerkelijk minder incidenten en een meer algemeen gevoel van veiligheid. De vrije sluitingstijden werken zeker niet negatief uit. Er is nog wel een stagnatie rond 4.00 uur en dat heeft te maken met het vervoersaanbod. Vanuit deze gegevens kunnen we concluderen dat het convenant tussen horeca, gemeente en politie een succes is.
Evenementenbeleid
Het evenementenbeleid, maar vooral de beperkte financiële middelen, hebben desastreus uitgewerkt voor het voortbestaan van verschillende evenementen. Hierover bereiken ons dan ook behoorlijk wat klachten en noodkreten. Eigenlijk vind ik het zelf ook dieptriest dat evenementen als Helder gekaapt en het Historisch weekend en vele anderen daardoor in elk geval dit jaar niet doorgaan. Alleen als de raad bereid is om meer geld beschikbaar te stellen, is hierin verandering aan te brengen. Ik onderschrijf de visie van het college dat niet gezocht moet worden naar (oneigenlijke) potjes om alsnog tegemoet te komen aan de aanvragen. Dit is in het verleden meermalen gebeurd en leverde altijd problemen op. In de discussie rond de voorjaarsnota kan dit nadrukkelijk aan de orde komen.
Bij de commissie Maatschappelijk welzijn was het belangrijkste onderwerp natuurlijk wel de kadernota op de Wet Maatschappelijke ondersteuning. We hadden zware concurrentie te duchten van het voetbal, maar slechts 1 commissielid heeft dit als reden voor aanwezigheid opgegeven. Ook de tribune zal nog tamelijk vol.
WMO
De kadernota is bijzonder interactief tot stand gekomen. Er hebben verschillende bijeenkomsten met maatschappelijke instellingen plaats gevonden. Ook was er nog ruim gelegenheid om zienswijzen in te dienen op het eerste concept. Daar is ook heel behoorlijk gebruik van gemaakt. Het was nu aan de commissie om de raad te adviseren om deze kadernota vast te stellen. Op grond van dit traject meende ik dat de advisering vrij snel zou verlopen. Toch waren er nog heel veel vragen en opmerkingen, die overigens niet betekenden dat men negatief wilde adviseren. De Stadspartij vroeg nog ruimte om met een geheel nieuwe visie te komen. De commissie had hieraan geen behoefte.
In vervolg op deze nota moeten er nog verordeningen opgesteld worden over de wijze van uitvoering. Vanwege de overgangsregeling met de AWBZ is het noodzakelijk om deze verordeningen voor 1 oktober vast te stellen. OP dit moment is er nog geen concept gereed. De commissie betreurde dit omdat nu de mogelijkheid ontbreekt om deze verordeningen op dezelfde interactieve wijze vorm te geven als destijds met de WWB gebeurd is. Om hieraan nog enigszins tegemoet te komen werd voorgesteld om eind augustus een extra commissievergadering te beleggen. Het merendeel van de commissie stemde hiermee in.
Stadspas
Het is al weer geruime tijd stil geweest rond het onderzoek naar de mogelijkheid om een stadspas in te voeren. Dit was voor de agendacommissie aanleiding om te vragen om een stand van zaken tijdens de commissievergadering. Vooraf gaand werd een notitie toegestuurd waarin geadviseerd werd om niet over te gaan tot de invoering van de stadspas. Procedureel ontstond er nu een rare situatie. Dit stuk was een compleet voorstel, maar staat niet op de agenda van de raad omdat het om een negatief advies gaat. De commissie kon het wel bespreken, maar het effect hiervan is dan nihil. De juiste gang van zaken zou zijn geweest als het college het stuk ter besluitvorming aan de raad had voor gelegd. In het vooroverleg voor de volgende commissievergadering zullen we de wethouder dan ook vragen om het op deze wijze te agenderen. Dan kan de raad een besluit nemen waaraan uitvoering gegeven kan worden. Het gaat hier immers wel om nieuw beleid waarvoor de raad kaders kan stellen.
Wijksteunpunt Centrum
Tijdens het inspreken werd opnieuw aandacht gevraagd voor de financiële positie van wijksteunpunt Centrum. Er lag een heldere memo vanuit de ambtelijke afdeling. Toch kampt het wijksteunpunt voortdurend met een tekort. De inspreker pleitte er voor om integratie in een multifunctioneel centrum te onderzoeken en zeker niet over te gaan tot afbreken van de ene voorziening voordat een andere gerealiseerd is. De commissie kon zich hierin vinden. De wethouder leek toe te zeggen dat hij financiëel bij zou springen. Bij nadrukkelijk navraag bleek de wethouder alleen de afgesproken financiële middelen te willen inzetten en dat is natuurlijk vanzelfsprekend maar biedt volgens de inspreker te weinig soulaas. Pas na afloop werd bekend wat de reden van dit tekort is: het wijksteunpunt wordt geconfronteerd met een behoorlijke huurverhoging als compensatie voor het vertrek van een andere maatschappelijke instelling uit het gebouw.
Zendmasten
De Stadspartij wilde een vergadering wijden aan het thema Zendmasten. De opzet zou moeten zijn dat voor- en tegenstanders hun verhaal zouden komen houden. Onduidelijk was wat het doel van deze bijeenkomst zou moeten zijn: moet Den Helder een zendmastvrije gemeente worden of niet? Alleen een themabijeenkomst om het thema is wellicht weinig constructief. Dit kan bovendien ook beter door deskundigen georganiseerd worden. Vertegenwoordigers van commerciële instellingen hun verhaal in de commissie laten doen, zoals onder andere voorgesteld werd, spreekt een deel van de commissie in elk geval niet aan.
Afrekening Criemgelden (bestemd voor jongeren uit etnische minderheidsgroepen)
Uit de reactie van het ministerie over de verantwoording van de bestede middelen blijkt dat men besluit om een gedeelte van het geld niet uit te keren vanwege onvoldoende verantwoording over de besteding. Ook blijkt dat er bij bepaalde projecten sprake is van onderbesteding: met heeft het project niet of op kleinere schaal uitgevoerd. Dit is spijtig omdat we hiermee kansen hebben laten liggen. We moeten nu in totaal 114.000 euro terug storten en dan mogen we nog van geluk spreken. Er is ook geld ingezet voor ander project dan waarvoor het aangevraagd was zonder dat hiervoor toestemming is gevraagd. De minister stelde zich coulant op omdat ook het uitgevoerde project binnen de doelstellingen paste
We schieten al aardig op naar het zomerreces. Op zichzelf natuurlijk heel prettig, maar voor de besluitvorming is het wel een lang werkeloos traject. De maanden juli en augustus wordt er niet vergaderd. Voor de raad van 6 september zijn er geen commissievergaderingen. Pas in oktober is er dan weer sprake van een regulier vergadercircuit, àls we dan tenminste nog niet over gegaan zijn naar een nieuw vergadersysteem. Voor het college is dit een te lang tijdpad dus we mogen ons weer verheugen in de nodige extra vergaderingen.
Deze week was het nog tamelijk rustig. Voor mij alleen de commissies BPOV en maatschappelijk welzijn.
De belangrijkste punten uit BPOV waren: het wijkveiligheidsplan voor de Visbuurt, de reiskostenvergoeding voor wethouders, de evaluatie van het horecaconvenant en een aantal brieven n.a.v. het evenementenbeleid.
Wijkveiligheidsplan Visbuurt
Toen het sociaal pension naar de Visbuurt verhuisde was dit voor een aantal mensen aanleiding om aan te geven dat de Visbuurt erg veel problemen kende en de aanwezigheid van het pension zou een te grote belasting zijn voor de buurt. Het pension is er gekomen maar er is de verontruste bewoners toegezegd dat er een wijkveiligheidsplan zou komen. Nu is het dan zover. Uit de analyse die vooraf ging aan het plan kwam naar voren dat de Visbuurt geen echte probleemwijk is. Natuurlijk doen zich wel vervelende incidenten voor en zijn m.n. de kamerverhuurbedrijven en bron van zorg. Belangrijkste punt van aandacht is de fysieke omgeving. Het onderhoud aan wegen, perkjes en wallenkanten is niet erg intensief. Dat geeft een sjofele aanblik. In het wijkveiligheidsplan wordt dit allemaal erkend en nog een aantal knelpunten benoemd. Belangrijkste knelpunt voor de uitvoering is vanzelfsprekend de financiering. Tijdens de commissievergadering vroeg ik me af of erkenning van de problematiek zonder financiële onderbouwing enige zin had. Zeker nu ook nog geconcludeerd werd dat het niet om een echte probleemwijk ging.
Reiskostenvergoeding voor wethouders
De commissie werd gevraagd te adviseren in zake de wijziging op de verordening onkostenvergoeding wethouders. Het betrof hier het onderdeel reiskosten. De wijziging moest ingaan met terugwerkende kracht tot 1-11-2005, de datum van indiensttreding van het interim-college. Als nadere onderbouwing werd genoemd de mogelijkheid om in het duale stelsel wethouders van buiten de stad te benoemen. Deze mogen dan een jaar (en wellicht binnenkort langer) buiten de stad (blijven) wonen.
Nu kon ik me nog wel voorstellen dat er iets geregeld werd voor het interim-college waarvan we bewust wilden dat ze van buiten Den Helder kwamen. Voor de komende tijd zijn wij er geen voorstander van dat wethouders buiten de stad (blijven) wonen en we willen dit dus niet stimuleren. Een wijziging van de verordening die ook naar de toekomst geldt, spreekt me dan ook niet aan. Op dit moment vind ik dit nog wel een dilemma dat we binnen de fractie zullen bespreken. Het gaat hierbij niet om ijzingwekkend hoge bedragen, maar het lijkt onjuist om in een tijd van bezuinigingen nu met dit soort wijzigingen te komen.
Evaluatie horecaconvenant
We konden kennis nemen van een uitgebreide evaluatie van het horecaconvenant, aangevuld met verbeterpunten van en door de politie.
Uit de informatie blijkt dat er sprake is van een betere sfeer met aanmerkelijk minder incidenten en een meer algemeen gevoel van veiligheid. De vrije sluitingstijden werken zeker niet negatief uit. Er is nog wel een stagnatie rond 4.00 uur en dat heeft te maken met het vervoersaanbod. Vanuit deze gegevens kunnen we concluderen dat het convenant tussen horeca, gemeente en politie een succes is.
Evenementenbeleid
Het evenementenbeleid, maar vooral de beperkte financiële middelen, hebben desastreus uitgewerkt voor het voortbestaan van verschillende evenementen. Hierover bereiken ons dan ook behoorlijk wat klachten en noodkreten. Eigenlijk vind ik het zelf ook dieptriest dat evenementen als Helder gekaapt en het Historisch weekend en vele anderen daardoor in elk geval dit jaar niet doorgaan. Alleen als de raad bereid is om meer geld beschikbaar te stellen, is hierin verandering aan te brengen. Ik onderschrijf de visie van het college dat niet gezocht moet worden naar (oneigenlijke) potjes om alsnog tegemoet te komen aan de aanvragen. Dit is in het verleden meermalen gebeurd en leverde altijd problemen op. In de discussie rond de voorjaarsnota kan dit nadrukkelijk aan de orde komen.
Bij de commissie Maatschappelijk welzijn was het belangrijkste onderwerp natuurlijk wel de kadernota op de Wet Maatschappelijke ondersteuning. We hadden zware concurrentie te duchten van het voetbal, maar slechts 1 commissielid heeft dit als reden voor aanwezigheid opgegeven. Ook de tribune zal nog tamelijk vol.
WMO
De kadernota is bijzonder interactief tot stand gekomen. Er hebben verschillende bijeenkomsten met maatschappelijke instellingen plaats gevonden. Ook was er nog ruim gelegenheid om zienswijzen in te dienen op het eerste concept. Daar is ook heel behoorlijk gebruik van gemaakt. Het was nu aan de commissie om de raad te adviseren om deze kadernota vast te stellen. Op grond van dit traject meende ik dat de advisering vrij snel zou verlopen. Toch waren er nog heel veel vragen en opmerkingen, die overigens niet betekenden dat men negatief wilde adviseren. De Stadspartij vroeg nog ruimte om met een geheel nieuwe visie te komen. De commissie had hieraan geen behoefte.
In vervolg op deze nota moeten er nog verordeningen opgesteld worden over de wijze van uitvoering. Vanwege de overgangsregeling met de AWBZ is het noodzakelijk om deze verordeningen voor 1 oktober vast te stellen. OP dit moment is er nog geen concept gereed. De commissie betreurde dit omdat nu de mogelijkheid ontbreekt om deze verordeningen op dezelfde interactieve wijze vorm te geven als destijds met de WWB gebeurd is. Om hieraan nog enigszins tegemoet te komen werd voorgesteld om eind augustus een extra commissievergadering te beleggen. Het merendeel van de commissie stemde hiermee in.
Stadspas
Het is al weer geruime tijd stil geweest rond het onderzoek naar de mogelijkheid om een stadspas in te voeren. Dit was voor de agendacommissie aanleiding om te vragen om een stand van zaken tijdens de commissievergadering. Vooraf gaand werd een notitie toegestuurd waarin geadviseerd werd om niet over te gaan tot de invoering van de stadspas. Procedureel ontstond er nu een rare situatie. Dit stuk was een compleet voorstel, maar staat niet op de agenda van de raad omdat het om een negatief advies gaat. De commissie kon het wel bespreken, maar het effect hiervan is dan nihil. De juiste gang van zaken zou zijn geweest als het college het stuk ter besluitvorming aan de raad had voor gelegd. In het vooroverleg voor de volgende commissievergadering zullen we de wethouder dan ook vragen om het op deze wijze te agenderen. Dan kan de raad een besluit nemen waaraan uitvoering gegeven kan worden. Het gaat hier immers wel om nieuw beleid waarvoor de raad kaders kan stellen.
Wijksteunpunt Centrum
Tijdens het inspreken werd opnieuw aandacht gevraagd voor de financiële positie van wijksteunpunt Centrum. Er lag een heldere memo vanuit de ambtelijke afdeling. Toch kampt het wijksteunpunt voortdurend met een tekort. De inspreker pleitte er voor om integratie in een multifunctioneel centrum te onderzoeken en zeker niet over te gaan tot afbreken van de ene voorziening voordat een andere gerealiseerd is. De commissie kon zich hierin vinden. De wethouder leek toe te zeggen dat hij financiëel bij zou springen. Bij nadrukkelijk navraag bleek de wethouder alleen de afgesproken financiële middelen te willen inzetten en dat is natuurlijk vanzelfsprekend maar biedt volgens de inspreker te weinig soulaas. Pas na afloop werd bekend wat de reden van dit tekort is: het wijksteunpunt wordt geconfronteerd met een behoorlijke huurverhoging als compensatie voor het vertrek van een andere maatschappelijke instelling uit het gebouw.
Zendmasten
De Stadspartij wilde een vergadering wijden aan het thema Zendmasten. De opzet zou moeten zijn dat voor- en tegenstanders hun verhaal zouden komen houden. Onduidelijk was wat het doel van deze bijeenkomst zou moeten zijn: moet Den Helder een zendmastvrije gemeente worden of niet? Alleen een themabijeenkomst om het thema is wellicht weinig constructief. Dit kan bovendien ook beter door deskundigen georganiseerd worden. Vertegenwoordigers van commerciële instellingen hun verhaal in de commissie laten doen, zoals onder andere voorgesteld werd, spreekt een deel van de commissie in elk geval niet aan.
Afrekening Criemgelden (bestemd voor jongeren uit etnische minderheidsgroepen)
Uit de reactie van het ministerie over de verantwoording van de bestede middelen blijkt dat men besluit om een gedeelte van het geld niet uit te keren vanwege onvoldoende verantwoording over de besteding. Ook blijkt dat er bij bepaalde projecten sprake is van onderbesteding: met heeft het project niet of op kleinere schaal uitgevoerd. Dit is spijtig omdat we hiermee kansen hebben laten liggen. We moeten nu in totaal 114.000 euro terug storten en dan mogen we nog van geluk spreken. Er is ook geld ingezet voor ander project dan waarvoor het aangevraagd was zonder dat hiervoor toestemming is gevraagd. De minister stelde zich coulant op omdat ook het uitgevoerde project binnen de doelstellingen paste
Archief > 2006 > juni
- 24-06-2006 24-06-2006 19:27 - Verslag week 25 van Willem Koning
- 24-06-2006 24-06-2006 19:25 - Weekverslag tot 26-6-2006
- 17-06-2006 17-06-2006 19:18 - Verslag tot 18 juni 2006
- 09-06-2006 09-06-2006 22:43 - Weekverslag tot 11 juni 2006
- 09-06-2006 09-06-2006 22:42 - Sociaal-democraten en asielzoekers
- 09-06-2006 09-06-2006 13:26 - Asielzoekers onder dak in Wienerhof/motel DenHelder
- 05-06-2006 05-06-2006 21:50 - Asielzoekers in het stadhuis