Verslag tot 24-4-2016

WP_20160418_10_00_52_Prozaterdag 23 april 2016 21:43

Een behoorlijk druk politiek weekje gehad. Het begon met de informele opening van de bibliotheek. De openingshandeling viel een beetje in het water, maar de bibliotheek zelf is een plaatje. Ik vind de inrichtingsvondsten erg spannend, maar ook bijzonder: bijv. vloerkleden met oude foto’s uit Den Helder. Ik vond het prachtig. Ik heb het dakterras nog niet ontdekt, zelfs niet toen ik zaterdag even boeken ging lenen. Dus moet ik nog maar eens op onderzoek uitgaan. Wel een kritische noot m.b.t. de mogelijkheden van parkeren. Er zijn geen extra parkeerplaatsen bij gekomen en een aantal bestaande is opgeofferd aan fietsenrekken. Volgens mij is het een verplichting voor openbare gebouwen om aan de parkeernorm te voldoen en bij de ontwikkelaar van het PMT-gebouw wordt hier strikt aan gehouden. Bij de bibliotheek wordt verwezen naar parkeerplaatsen die verderop liggen, maar de parkeerdruk is wel toe genomen.

Tegen het einde van de middag een korte bijeenkomst van de werkgroep Veteranendag. Er moesten alleen even wat technische punten besproken worden. De locatie en de datum liggen nu vast. Het draaiboek van vorig jaar volstaat nog, dus we kunnen binnenkort de uitnodigingen de deur uitsturen.

Daarna een bijeenkomst met de Rekenkamercommissie. Even een terugblik op de reeds uitgevoerde onderzoeken en alvast een doorkijkje naar de komende onderzoeken.

Daarna de reguliere presidiumvergadering met veel onderwerpen, vooral technische zoals het spoorboekje voor de behandeling van de kadernota. We hebben nog een aantal pijnpunten aangekaart, zoals het uitblijven van vervolgafspraken over de 2e wijkmanager en de voortgang van de veteranendag. We hebben het ook gehad over integriteitskwesties en de functionele onhandigheid van de Noordkopraad, die eigenlijk niet meer is dan een commissie. Hoewel we, vooral als oppositie de nodige kritische kanttekeningen hadden, gaan de zaken gewoon hun gang.

Na het presidium weer een informatieavond. Deze keer was die georganiseerd door de ChristenUnie in samenwerking met de oppositiepartijen. Na de commissievergadering waarin we het plan “anders omgaan met de uitvoering van de participatiewet” bleek er behoefte aan meer informatie. We hebben Sjir Hoeijmakers bereid gevonden om hierover te komen vertellen. Hij is al sinds 2014 bezig met ontwikkelingen rondom het basisinkomen en vormen van regelvrije bijstand. De bijeenkomst was druk bezocht en ook na afloop werd er geanimeerd gediscussieerd. De wethouder gaf aan dat er op 9 mei voorstellen gepresenteerd zullen worden in het kader van “sociale innovatie voor gelukkiger mensen”. Ik heb enorm veel moeite met deze term. Ook de komende werkconferentie kent een onderdeel “sociaal domein”. Het onderwerp is dus regelmatig onder de aandacht.

Dinsdag was er een bijeenkomst over de invulling van het Stationsvoorplein, maar ook een vergadering van de Voedselbank. Daar ben ik heen gegaan.

Woensdagavond een intern overleg over de visie op cultuur. We vinden het een slechte zaak dat het uitgangspunt voor de visie vooral bezuinigingen is. Daarnaast zijn complete onderdelen “vergeten” zoals cultureel erfgoed en ouderen.

Donderdag en vrijdag was de 2-daagse werkconferentie voor de gemeenteraad, college en een delegatie van ambtenaren. De bedoeling is dat we door tijd te nemen om op onderwerpen door te denken in een bijzondere omgeving zelf ook weer geïnspireerd te worden om op een andere manier naar problematiek en oplossingen te kijken. De belangstelling was niet heel erg groot en op het laatste moment zegden nog mensen af. Dat was jammer, vooral voor degenen die het georganiseerd hadden. Deze keer waren we te gast bij verschillende gemeenteraden over 3 verschillende onderwerpen: sociaal domein, toerisme en duurzaamheid. In Lelystad werden we verrast door de gedrevenheid waarmee de problematiek van werkloosheid werd aangepakt en de creatieve manier van omgaan met regels in de zoektocht naar oplossingen. Ik vond het hartverwarmend en zeker op onderdelen ook in Den Helder te overwegen. We hadden een beleidsambtenaar mee, dus ik ben benieuwd wat de Helderse ontwikkelingen zullen zijn.

Na een overnachting in Harderwijk kregen we daar in het gemeentehuis een inspirerende inkijk in de toeristische ontwikkelingen en vooral in de verschillende samenwerkingsverbanden. Ook hier een aantal beleidsambtenaren van Den Helder aanwezig, die behoorlijk enthousiast de zaak in Den Helder op willen pakken. Daarna een stadswandeling met bevlogen vrijwilligers. De lunch nuttigden we in de bus onderweg naar Zeewolde. Daar kregen we een uitleg over windmolenparken in de Flevopolder. Natuurlijk is ook daar wel weerstand tegen, maar niet heel heftig. De gedachte is dat dit komt omdat in de Flevopolder eigenlijk allemaal pioniers zijn gaan wonen en die zoeken naar kansen. Behalve de windmolens was er veel herkenning in de presentaties. We doen in Den Helder ook best wel wat op het gebied van duurzaamheid, maar het mag wel wat meer naar buiten komen. We hebben nog even na gepraat met een vertegenwoordiging vanuit de Zeewoldense gemeenteraad. Ik vond het bijzonder dat men overal zo bereid was om ons te ontvangen en een programma voor ons op te zetten. Tegen 7en waren we weer thuis, behoorlijk afgepeigerd wat mij betreft.

Zaterdag was het bestuurderscongres van de ChristenUnie in Zwolle. Ik had me opgegeven en met een aantal mensen uit Den Helder zouden we hier naar toe gaan. Ik ben nog wel om 6 uur opgestaan, maar ik kwam tot de ontdekking dat dit toch te ambitieus was. Met tegenzin en de afspraak afgezegd en er een rustig dagje van gemaakt. Al met al veel stof tot nadenken deze week. Ook zondag nog een Rustdag. De politiek gaat volgende week nog gedeeltelijk door, terwijl het onderwijs al met vakantie is.