Nieuws tot 9 april

dinsdag 12 april 2016 20:22

Na een rustig weekje na de Pasen was er deze week weer genoeg te doen op politiek gebied. Eerst de raadsvergadering. Daarin uiteindelijk 3 onderwerpen van belang: het sportbesluit, de integratieverordening en de motie over het strand van Huisduinen.

Op zichzelf hoefde het sportbesluit niet herzien te worden, maar er moest een oneerlijkheid opgelost worden naar ons idee.   De rugbyclub moet voor het openbare terrein net zo veel bijdragen als anderen voor hun “eigen” terrein. We konden praten als “brugman” maar de coalitie was niet van plan hierin te voorzien. Verbijsterend vond ik het om de fractievoorzitter van de PvdA een heel betoog te horen houden voor het sportbesluit terwijl hij voorzitter is van FC Den Helder. De voorzitter van de raad greep niet in, terwijl dat in vergelijkbare situaties eerder wel gebeurde. Dat betrof dan mensen uit de oppositie.

Het wordt nog opmerkelijker in het licht van het volgende onderwerp, de integriteitsverordening voor bestuurders. Deze is opgelegd door het Rijk en voorbereid door het VNG. Toch vind ik het een farce want van handhaven is geen sprake. Dat is dan ook weer gebleken. De VVD wilde de verordening nog aanscherpen maar vond hiervoor zelfs binnen de coalitie geen meerderheid.

Het leukste  moment was aan het einde van de avond. De VVD diende een motie in over het begaanbaar houden van de toegang tot het Huisduinerstrandje. Toen de wethouder aangaf dat er wel wat noodvoorzieningen zouden worden getroffen, trok de VVD de motie in. Daarbij gaf men het belangrijkste onderdeel ook op, nl. het overleg met het Hoogheemraadschap. Ik vond het een mooie motie en was het er niet mee eens dat hij zo snel werd opgegeven. De VVD gaf aan dat de motie niet opnieuw ingediend kon worden nu hij terug getrokken was. Ik bood aan hem over te nemen en in stemming te brengen. Toen vond de voorzitter goed dat de VVD hem alsnog opnieuw indiende, onder het mom dat het terugtrekken niet via de microfoon was gegaan. De motie werd unaniem ondersteund. Het komt niet iedere dag voor dat de ChristenUnie  (een motie van) de VVD moet redden.

Dinsdag zou er meer informatie komen over de Koningstraat. Ik  had niet paraat waar dat zou zijn dus die heb ik over geslagen, net als overigens de informatie van Woningstichting over de nieuwe woonvisie maandag overdag. Dat lukte allemaal niet.

Een beetje een dubbel gevoel had ik bij het etentje ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van de Voedselbank. Fijn dat zoveel mensen zo trouw wekelijks een bijdrage leveren, sommigen ook al 10 jaar lang. Het is goed om die trouw heel eenvoudig te waarderen. Moeilijk vind ik het dat de Voedselbank nog steeds moet bestaan.

Donderdag een tweede bijeenkomst van de Noordkopraad. Eigenlijk een misleidende term want het is een commissie. Er mogen/kunnen geen besluiten genomen worden. Vraag is even wat wij daar dan doen. De stuurgroep/agendacommissie heeft een aantal voorstellen voorbereid. We praten daarover en vervolgens gaan die voorstellen ongewijzigd naar de afzonderlijke gemeenteraden. Die kunnen ze wijzigen. Mogelijk krijgen we dan 4 gewijzigde voorstellen terug. Wellicht mogen we daar dan “chocola” van maken en het tot één geheel maken. Dan gaat dat weer terug naar de gemeenteraden die er een besluit over nemen. Zo kun je elkaar wel bezig houden. De gezamenlijke fractie van de ChristenUnie heeft dit manco over het voetlicht willen brengen door het indienen van 4 amendementen en een motie. Na afloop was volkomen onduidelijk wat nu het verloop zou zijn. Deze Noordkopraad is opgericht om de kop van Noord-Holland te versterken. Ik houd een stevig pleidooi om vooral flink te lobbyen voor het voortbestaan van vliegveld de Kooy. Enigszins verbijsterd hoor ik de reactie van het CDA aan, die vind dat we Eemshaven hun ontwikkeling niet mogen misgunnen. Tegen zoveel politieke correctheid kan ik niet op.

Vrijdagmiddag nog een goed oppositieoverleg waarbij een aantal van bovenstaande zaken ook de revue passeerden. We hebben ook de commissies besproken, waarbij vooral de ½ jaarrapportages onderwerp van gesprek waren.

Zaterdag even gekeken bij de wandelversie van de “Halve van Den Helder”. Wat een bijzonder evenement. Ook het interview bij de LOS ging lekker. Kortom een aardige politieke week. Morgen even helemaal los van de politiek. Onze kerkelijke gemeente is klein maar hecht en in saamhorigheid luisteren we naar het Woord van God.

Tjitske Biersteker