Samenvatting commissievergadering van 08-12-2010

maandag 13 december 2010 22:08

Den Helder, 9 december 2010
Geachte raadsleden,
Na de raadsbrede commissievergadering van 8 december jl. over ontwikkelingen rondom de nieuwbouw stadhuis ontstond bij onze fractie behoefte aan een overzicht van wat er gebeurd was en wat de bedoeling was om straks te komen tot een afgewogen besluit.  Wellicht kan het jullie ook dienen in je besluitvorming.
Wat is er gebeurd tijdens de raadsbrede commissie?
Het debat ging over of de voordelen van het ene plan of de voordelen van het andere plan en er was onduidelijkheid over wat budgettair neutraal  nu precies inhield, zijdelings ging het ook over al of niet slopen van het stadhuis.
Wat was de bedoeling van de raadsbrede commissie?
Het debat aangaan over het raadsvoorstel voor 9 december a.s. waarin gevraagd wordt in te stemmen met de verdere voorbereiding zoals verwoord in het projectplan en in te stemmen met de sloop van het postkantoor.
Volgens de portefeuillehouder
Bestond het te nemen raadsbesluit uit 2 onderdelen, te weten sloop stadhuis en de financieringsconstructie (DBFMO of niet)
Echter
Op 16 november 2009 heeft de toenmalige raad (en bestuur is continue) besloten tot: kennisnemen van het haalbaarheidsonderzoek, instemmen met de stationslocatie als voorkeurslocatie voor een nieuw stadhuis en akkoord te gaan met de voorbereiding van de nieuwbouw en bij het definitieve  besluit moet er duidelijkheid komen over de volgende punten*:
•Op welke wijze is NS vastgoed bereid mee te werken en welke financiele consequenties heeft dat?
•Wat heeft het vestigen van de bibliotheek in het oude postkantoor voor gevolgen voor de plannen voor o.a. de ontwikkeling van het hele gebied
•In hoeverre zijn de huidige plannen voor vestiging bibliotheek in school 7 nog haalbaar?
•Wat zijn de gevolgen van samenwerking met private partners?
•Naast DBFMO een tweede ontwikkelconcept gelijkwaardig uit te werken
•De kosten voor de totale infrastructuur zo snel mogelijk aan de raad voorleggen
•Het bestaande postkantoor niet eerder te amoveren dan dat de bouwactiviteiten gaan plaatsvinden
•De raad zou iedere 3 maanden geïnformeerd worden en voor de planvoorbereiding is €1,5 mio beschikbaar gesteld.
(*wat verkort weer gegeven)
Vanuit deze informatie
Kun je concluderen dat het college de afgelopen tijd, zonder nadere besluitvorming intensief aan het werk had kunnen gaan met de verdere planvoorbereiding en dat de gevraagde besluitvorming a.s. maandag volstrekt overbodig is. Je kunt ook concluderen dat de raad nog informatie te goed heeft op het merendeel van de aangehaalde punten, maar ook die kan de raad verstrekt worden zonder nadere besluitvorming maar is nog steeds een uitvloeisel van het al genomen besluit.
Onze conclusie is:
Er zou a.s. maandag een orde voorstel gedaan kunnen worden om het punt van de agenda te halen en het college zou gemaand moeten worden om voortvarend uitvoering te geven aan het besluit van 16 november 2009.
Andere mogelijkheden zijn:
Het college opdracht te geven om naast voortvarende uitvoering van het raadsbesluit van 16 november 2009 ook het PvdA plan op dezelfde wijze te berekenen en uit te werken.
Ook zou het college opgedragen kunnen worden om, in aanvulling op het raadsbesluit van 16-11-2009 expliciet te maken welke kosten noodzakelijk zijn voor een eventuele verbouwing en levensduur verlengende ingreep van het bestaande stadhuis, de voor – en nadelen van het afstoten van tenminste 1 gebouw, nadere onderbouwing van de ontwikkeling van de ambtelijke organisatie en de gevolgen van bijv. “het nieuwe werken”.
Opmerking 1
De discussie is tijdens de commissie ook vertroebeld door dat het college voortdurend opmerkte dat er geen plan was en dat alles nog uitgewerkt diende te worden en dat kon alleen als eerst het besluit tot sloop van het postkantoor was genomen, pas dan kon een duidelijke “uitvraag”gesteld worden. In de in eerdere instantie gepresenteerde totaal visies zijn echter voorstellen gedaan rondom bijv. de verschuiving van de rooilijn en de veranderingen in de infrastructuur op de kop Beatrixstraat als gevolg van de uitbouw van school 7 (tijdens een presentatie aan de PS-commissie is dit ook zo benoemd).
Het zou goed zijn als ook hierover duidelijkheid komt: verschuift de rooilijn 20 m en is dan duidelijk wat dit betekent voor de bewoners aan de overkant en voor het Cityhouse ernaast? Als de bibliotheek in school 7 komt, verandert dit de infrastructuur en wat zijn hiervan de (financiele) consequenties? Naar ons idee zijn de antwoorden hierop van belang voor een zuivere afweging van de haalbaarheid van de uiteindelijke plannen.
Opmerking 2
Het zou koste wat kost voorkomen moeten worden dat we als raad volgens de “salami-methode” de besluitvorming ingezogen worden waardoor van een feitelijk “go or no go” moment geen sprake is.
Aanvullende informatie
Raadsbesluit 16 november 2009 en een link naar de Odeonstudie van 2008 naar varianten met behoud van postkantoor: http://www.odeon.nl/studies/projecten/2814_Postkantoor_Den_Helder/index.html

Den Helder, 9 december 2010

Geachte raadsleden,

Wat is er gebeurd tijdens de raadsbrede commissie?

Wat was de bedoeling van de raadsbrede commissie?

Volgens de portefeuillehouder

Echter

•Wat zijn de gevolgen van samenwerking met private partners?

•Naast DBFMO een tweede ontwikkelconcept gelijkwaardig uit te werken

(*wat verkort weer gegeven)

Vanuit deze informatie

Onze conclusie is: