Verslag van de week tot 7 november 2011

zaterdag 06 november 2010 20:52

Na een goede zondag was het maandag wel erg afzien tijdens de raadsvergadering. Hoewel de burgemeester inschatte dat de vergadering om 23.15 afgelopen kon zijn, werd het ruim 01.00 uur. Ik vond het bijna ondoenlijk. Dan kun je overwegen om naar huis te gaan, maar mogelijk dat dit bij stemmingen ongunstig uitpakt, dus toch de hele vergadering maar uitgezeten.

Een flink aantal van onze moties en amendementen is door de raad over genomen en dat stemt positief. Wat de gemeenteraad betreft: de zaak zit niet muurvast, er is af en toe sprake van verrassende coalities en dat vind ik wel interessant. Hopelijk dat dit tot meer inhoudelijke discussies kan leiden en daarmee ook tot besluitvorming op inhoud en niet op onderlinge afspraken.

Onze moties en amendementen betroffen vooral de techniek van de begroting, het ontbreken van gestructureerd risicomanagement en de taakstelling voor de haven. Ook onze visie over kapitaalsinvesteringen werd over genomen. Op zich redelijk technisch maar de impact op een evenwichtige begroting is er daarom niet minder om.

Veel partijen waren ontevreden over de beantwoording door het college en meenden dat ook in deze instantie te moeten melden. De voorzitter (ook voorzitter van het college) meende een fractievoorzitter hierover te moeten kapittelen. Hiermee gaf hij, naar mijn idee aan het dualistisch stelsel toch niet helemaal te begrijpen. Ik vond het juist wel verrassend dat een coalitiepartij het college vertelde dat hij zich geminacht voelt door hen.

Overigens was de reactie van het college in 2e instantie bijna gênant. Eén wethouder presteerde het om op een weerkerende vraag 3 tot 4 verschillende antwoorden te geven. Hierdoor werd het spannend om de vraag nogmaals te herhalen.

Kortom een enerverende avond, die nog lang doorwerkte. Zoals we al verwacht hadden is de agenda voor de komende commissies onevenwichtig vol. Dat betekende ook weer veel tijd besteden aan het inlezen en op zoek gaan naar achtergrond informatie.

Vrijdag hebben we heel gezellig aan teambuilding gedaan met de steunfractie. We zijn erg blij met de inzet en betrokkenheid van de groep mensen om ons heen en hebben dat ook laten blijken.

Zaterdag was ik te gast tijdens de conferentie “vrouwen van een eiland” op Texel om een bijdrage te leveren aan het politieke café. Een erg leuke en druk bezochte happening waar ik ook behoorlijk bijval kreeg over de standpunten die we als ChristenUnie hebben over verdeling van werk en zorgtaken. Heel plezierig.

’s Middags nog even naar de receptie ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van het Gemeenschappelijk Christelijk centrum “de Verkenningston”. We zijn met elkaar blij verwonderd dat het nog steeds bestaat en bloeit. Erg genoten van de muziek van de band Kruiz. En daarna erg toe aan de rust van de zondag om de komende drukke periode weer aan te kunnen.