Schriftelijke vragen m.b.t. de LOS-subsidie

dinsdag 10 augustus 2010 07:02

Den Helder, 9 augustus 2010

Inleiding
Onlangs maakte de LOS melding van het feit dat zij een teveel aan toegekende subsidie mochten behouden en gebruiken voor komende investeringen. Op zich begrijpelijk dat de LOS hier heel blij mee is en de fractie van de ChristenUnie misgunt hen dit extraatje zeker niet. Het roept echter wel een aantal vragen op, die natuurlijk voor subsidietoekenning in het algemeen ook gelden. Uit de subsidieverordening blijkt namelijk niet dat het toegestaan is op deze wijze met toegekende subsidies om te gaan. Vandaar onderstaande vragen.

1. Op welk artikel in de subsidieverordening baseert het college zich als men de LOS toestaat het teveel aan subsidie te “sparen”  voor komende investeringen?
2. Heeft de LOS dan wel in voldoende mate de subsidie ingezet voor het doel waarvoor het is aangevraagd (zie artikel 4.3 uit de verordening?
3. Artikel 3.5 staat instanties toe om naast het ontvangen van subsidies te doen aan vermogensvorming. Wordt daarmee het sparen van de subsidie gerechtvaardigd?  Wij lezen dit artikel toch anders en horen graag van het college hoe dit artikel moet worden geïnterpreteerd.
4. Is deze vorm van subsidiesparen ook toegankelijk voor andere instellingen? Zo ja, is dat een gewenste ontwikkeling?