Verslag tot 5 maart 2017

zaterdag 04 maart 2017 20:57

Maandagavond een raadsvergadering met veel hamerpunten, maar ook een rommelige vergadering. Het besluit over de strandslagen was eigenlijk een farce omdat het college al afspraken had gemaakt. Ze hebben te weinig geld geclaimd voor het onderhoud van de verschillende strandslagen. Dat gaat de gemeente in de nabije toekomst geld kosten en dat had niet gemoeten.

De discussie over de parkeernormen mondde uit in een spraakverwarring. Tijdens een schorsing was de wethouder ook niet in staat om het uit te leggen. Ook niet waarom hij het amendement afraadde. Ons verhaal is, volgens mij duidelijk: er zijn in de binnenstad een vastgesteld aantal vrije parkeerplaatsen. In het verleden moesten ontwikkelaars bij hun projecten zorgdragen voor een aantal bewonersparkeerplaatsen. De bedoeling is nu om die norm te verlagen. Dat betekent dat meer mensen die in die appartementen komen te wonen gebruik gaan maken van de vrije parkeerplaatsen en dat gaat ten koste van het vrije parkeerplaatsen voor het winkelend publiek. Volgens de wethouder moesten we dat probleem binnen een ander besluit oplossen, nl. de jaarlijkse parkeerbalans. Hoe moeilijk kun je het jezelf nu maken? Hou vast aan de norm en laat ontwikkelaars zorgdragen voor voldoende persoonlijke parkeerplaatsen. Anders moet je hier als gemeente voor opdraaien. Het amendement heeft het niet gehaald. Opnieuw een vorm van geldsmijterij waar de burger voor op draait.

Daarna 2 moties vreemd aan de orde van de dag: een motie over het Robin Hood college. Dit maakt zich sterk voor onderwijs aan (uitgeprocedeerde) jonge asielzoekers. Het Robin Hood college vroeg om €2500 om dit te kunnen realiseren. Verbazingwekkend dat we ons dan beroepen op subsidieregels waarbinnen deze aanvraag niet zou passen. Je moet je ogen toch uit je hoofd schamen om hier niet op in te gaan. Het stemgedrag van een aantal partijen heeft me ook vreselijk verbaasd. De motie is opgesteld door een D66-er, die later aangaf dat de partij geen indiener kon zijn vanwege mogelijke belangenverstrengeling. Maar steunen zouden ze hem: nou dus niet.

Dan onze motie over de wachttijd binnen de participatiewet voor personen >27 jaar. Met meerderen ingediend, maar de wethouder viel vooral de ChristenUnie aan.  Het komt er zo ongeveer op neer dat onze motivatie niet deugt. Hij zou vooral moeten kijken naar de motivatie binnen de ambtelijke organisatie. De antwoorden die ik kreeg vanuit de organisatie waren de basis voor de vraag over de wachttijd. Uit die antwoorden bleek dat men geen enkel bericht vanuit het Rijk of de Nationale Ombudsman ooit had opgepikt. Het beleid, dat al onjuist was vanaf het begin, was tot begin van dit jaar niet gewijzigd. Er wordt mensen veel leed aangedaan en het brengt mensen aan de bedelstaf. Het leek verstandig om de motie aan te houden en de wethouder nog maar eens de kans te geven om e.e.a. uit te leggen.

Dinsdagavond naar de bijeenkomst van de werkgroep Duurzaam. We hebben het gehad over de duurzaamheidsmonitor. Den Helder scoort op verschillende onderdelen heel matig en de vraag is hoe dit te verbeteren. Belangrijk onderdeel is de sociale duurzaamheid. Dat is geen onderdeel van het werk van de werkgroep. Belangrijk item is ook de duurzaamheidsdoelstellingen bij de renovatie van het stadhuis. Dat vind ik in dit verband een lastig onderwerp. Er zitten veel tegenstanders van de renovatie in de commissie. Dan kijk je toch met andere ogen naar de  motivatie. Renovatie is uit duurzaamheidsoogpunt het meest duurzame t.o.v. nieuwbouw, dus je duurzaamheidsdoelstelling is al voor een groot deel gehaald. Daarnaast zo veel mogelijk duurzame energie en vermindering van CO2 uitstoot. Dat maakt het gerenoveerde stadhuis behoorlijk duurzaam. Wellicht dat energieneutraal niet haalbaar is, maar dat is geen eis voor te renoveren gebouwen. Ik geloof dat ik de bijeenkomsten voorlopig maar oversla.

Woensdagmorgen overleg met de ChristenUnie vertegenwoordiger uit Hollands Kroon. We bereiden een ontmoeting tussen lokale vertegenwoordigers voor. Altijd mooie momenten. Woensdagavond een bijeenkomst van de Commissie begeleiding renovatie stadhuis. Dat zijn korte bijeenkomsten omdat we veel via mailverkeer doen. We krijgen stukken, vragen om uitleg en maken opmerkingen. Dan hoeft zo’n bijeenkomst niet lang te duren en is vooral bedoeld om belangstellenden te informeren over de stand van zaken. Ondertussen is er een twitter campagne om het collegebesluit in twijfel te trekken. Het college heeft het bureau dat eerder onderzoek voor hen deed gevraagd naar de contracten te kijken en ook zij komen tot de conclusie dat het een acceptabele contractvorm betreft. Maandagavond tijdens de commissievergadering zal het nog wel eens dunnetjes over gedaan worden, neem ik aan.

Het nieuwe ophaalsysteem van HVC werkt nog niet naar behoren. Vooral het plastic blijft vaak liggen. Volgens HVC is dat de eigen schuld van de inwoners. Moeten ze het maar eerder aan de weg zetten. Voor een deel zou dat best kunnen, maar ik heb het op verschillende punten ook vroeg genoeg aan de weg zien liggen, maar het blijft er gewoon liggen.

Vrijdagmorgen oppositieoverleg. Gemoedelijke aangelegenheid, ondanks dat er verbazing was over het stemgedrag tijdens de raadsvergadering. Mooi om dat met elkaar te kunnen bespreken. De komende commissies hebben we door genomen, maar ook het verloop van de laatste raadsvergadering. We willen in het presidium aangeven dat we niet tevreden zijn over de gang van zaken in het algemeen. Wellicht mogelijkheid tot terugkeer naar de oude situatie van 2 termijnen.

De verkiezingsstrijd is nu wel volledig los gebarsten. Den Helder mag zich in veel belangstelling verheugen. Ik volg lang niet alle verkiezingsdebatten. De debatleider heeft het vaak erg druk met zichzelf. Dat levert dus weinig informatie op. Niet dat ik een zwevende kiezer ben, maar ik ben wel benieuwd naar andere meningen en standpunten. Vooral die programma’s waar ook het publiek aan het woord mag komen vind ik interessant, maar daar sturen de debatleiders wel erg nadrukkelijk. Jammer dus!

Zaterdag ondanks het druilerige weer toch met een groep mensen algemene werkzaamheden op de volkstuin uitgevoerd. Naast de onze ligt een gemeentelijk volkstuinencomplex. Jammer genoeg lijkt daar geen enkel toezicht op te zijn, want dat straalt verwaarlozing uit. Hopelijk begroeit de afscheiding weer snel dan is het bij ons aan het oog onttrokken. Er viel al weer veel te bewonderen in de tuin, terwijl het er nog zo doods uitziet als je om je heen kijkt. Vooral veel vogels die hun plek zoeken. In de natuur toont God zijn grootheid en ik kan er erg van onder de indruk zijn.