Verslag tot 15-5-2016

WP_20160512_19_18_12_Prozaterdag 14 mei 2016 19:30

Na een weekje reces begon de nieuwe politieke werkweek met een leuke bijeenkomst. Zo’n 2x per jaar komen lokale CU-bestuurders en onze Provinciale vertegenwoordigers bij elkaar, zo ook afgelopen maandag. We begonnen met een werkbezoek bij de HVC, waar we allemaal mee te maken hebben. De motie om het bestuurderssalaris aan te passen was bij allen bekend en werd benoemd tijdens het overleg. Je kunt snappen dat vanuit de HVC vooral aangedrongen werd op bestendigen van de bestaande afspraken. Na dit uitgebreide bezoek en rondleiding hebben we met elkaar geluncht en wetenswaardigheden gedeeld. Het voelt goed om van elkaar te horen hoe het gaat en waar we elkaar kunnen versterken.

’s Middags met de eigenaar van Hotel Den Helder overlegd over de komende veteranen dag. We zijn blij dat hij de organisatie weer op zich wil nemen want dat betekent dat wij als werkgroep hier verder geen omkijken meer naar hebben. Ook de sprekers zijn uitgenodigd en we hebben ondersteuning gekregen van verschillende bedrijven. Het loopt lekker.

’s Avonds commissievergaderingen. De commissie Bestuur en middelen verviel dus had ik mooi tijd om bij de commissie MO te luisteren. Twee belangrijke onderwerpen, nl. de notitie over Sociale innovatie en 2 kwartaalrapportages. Om met dat laatste te beginnen: we hebben ze veel te laat gekregen om ook nog maar iets aan bijsturing te kunnen doen. Er blijkt uiteindelijk zo’n €8 mio te weinig uit gegeven, terwijl het Rijk al een bezuiniging heeft doorgevoerd. Dat is niet iets om trots op te zijn omdat het betekent dat mensen niet de zorg hebben gekregen die ze nodig hebben. Denk maar aan de huishoudelijke hulp, bezuinigingen op vervoer enz. Onze begrotingsregels schrijven voor dat dit overschot naar de algemene middelen gaat en dat is nu net ons bezwaar tegen het niet “oormerken” van de gelden die voor het Sociale Domein zijn bedoeld. Een paar jaar geleden is op de begrotingsregels een uitzondering gemaakt en we zullen ons best doen om dat voor dit jaar ook te laten gelden. Ook voor 2016 is de prognose dat men geld overhoudt en dat kan nog wel hersteld worden door voorstellen vanuit de raad of bijstelling van het beleid door het college. Een idee is om een “aandachtsuur” in te stellen. Hiermee mag de zorgvrager doen wat hij/zij graag wil. Dat kan dus iets anders zijn dan bijv. Huishoudelijke hulp.

Die notitie over Sociale innovatie voor gelukkiger inwoners roept nog veel vragen op omdat hij weinig concreet is. Veel moet nog onderzocht worden en voordat er eventueel pilots gestart worden, zijn we al weer een heel eind verder. Ik vond het jammer dat in eerste instantie niets gedaan is met ons voorstel “anders omgaan met de uitvoering van de participatiewet”. Na afloop is toegezegd dat dit verder onderzocht zal worden.

Woensdagavond was ik aanwezig bij de discussie avond met Hans Spekman. De voorzitter van de lokale PvdA was erg kritisch op het functioneren van de landelijke PvdA. Ik vond het vreemd dat Spekman absoluut niet gevoelig was voor praktijkervaringen met de uitvoering van allerlei besluiten zoals de Participatiewet en het niet oormerken van middelen voor het Sociale Domein. Hij vond het verdedigbaar dat je in de ene gemeente meer en betere voorzieningen hebt dan in andere gemeenten.

Donderdagavond voor de eerste keer mee met de soepfiets van het Leger des Heils. Absoluut niet politiek natuurlijk maar enorm leuk om te doen. Ondanks veel sores ook humor. Het is toch geweldig als je na het aanbieden van een kop soep een handkus krijgt en een liefdesverklaring. We werken nu aan herkenning en hopen in de winter mensen echt te kunnen helpen.

Vrijdagmiddag oppositie overleg. Iedereen komt graag en we ervaren het als constructieve overleggen. We zijn op zoek naar mogelijkheden om meer pro-actief te werken in plaats van de bestuurlijke agenda en de “waan van de dag” te volgen. Dat valt nog niet echt mee omdat de gewone zaken al veel tijd in beslag nemen. Het is goed om met elkaar te doordenken wat de gevolgen van beleid zijn. We willen ook niet blijven hangen in het negatieve en hebben elkaar bevraagd over wat er positief was de afgelopen tijd. We  moesten er even over nadenken maar we ervaren het idee van het “aandachtsuur” als positief en het “nieuwe perspectief op de openbare ruimte” is ook goed ontvangen tijdens de commissievergadering.

Nu kijken we al weer uit naar een lang weekend waarin binnen de christelijke kerken het Pinksterfeest gevierd wordt. Pinksterfeest is: opdracht tot uitgaan in de wereld en de Boodschap vertellen. We vieren dat met feestelijke diensten en op 2e Pinksterdag een gezamenlijk ontbijt met leden van verschillende kerken.