Verslag tot 3 april 2011
Een drukke week, maar niet zo zeer met politiek. Het werk vroeg veel met een 2-daagse cursus buiten de stad. Gelukkig is er niet veel voorbereiding nodig voor de komende gemeenteraadsvergadering. Het zijn punten die al langer spelen en voor een deel uitgebreid in de commissies zijn behandeld.
Commissies
In de commissie SOB was het belangrijkste bespreekpunt “een voorbereidingskrediet van €700.000 beschikbaar stellen voor een haalbaarheidsonderzoek naar 2 parkeergarages”. In de parkeervisie is vast gelegd dat er voldoende parkeergelegenheid in de binnenstad moet komen en dit voorstel lijkt hieruit dan ook logisch voort te vloeien. Er wordt echter wel erg veel geld gevraagd voor het haalbaarheidsonderzoek op basis van een gangbaar %. Dat is wel een erg magere onderbouwing. Daarnaast is op voorhand al geconcludeerd dat de stichtingskosten een €1 mio te laag zijn ingeschat. Als je hiermee instemt is er eigenlijk geen weg terug meer, ondanks de voorgestelde go/no go momenten. Daarvoor worden er op voorhand al te veel kosten gemaakt. In 2012 moet het egalisatiefonds van zo’n €3,5 mio ook daadwerkelijk ingesteld worden. Er is niet bij vermeld hoe dat in de begroting wordt opgevangen. Spannend in het licht van de bezuinigingsbesprekingen die 11 april gaan plaats vinden. Het punt lijkt als een hamerpunt te worden opgevoerd. Alleen al vanwege het ontbreken van financiële dekking zou je hier met elkaar over moeten spreken. Mocht de meerderheid kiezen voor het hamerpunt, dan rest alleen een stemverklaring.
In de commissie Bestuur en middelen was de raadsinformatie brief van het college over het aanleveren van de jaarstukken van de verbonden partijen een belangrijk onderwerp. Na een motie van het CDA in september 2010 heeft het college begin maart gereageerd. De verbonden partijen hadden aangegeven niet in staat te zijn om de motie uit te voeren en het college zag geen kans om hierin verandering te brengen. Hieruit blijkt eens te meer dat niet het college bestuurt, maar de verbonden partijen, Zeestad en Willemsoord om maar wat te noemen. Het CDA was er ook niet erg blij mee en vond de argumenten onvoldoende. Ook kregen ze geen uitleg waarom de beantwoording zo lang had geduurd. Er wordt nog eens naar gekeken.
In MO ging het om de noodzakelijke aanpassing van een aantal verordeningen.
Vliegkamp de Kooy
In de HC stond een alarmerend bericht over mogelijke sluiting van vliegveld de Kooy. Hoewel het bericht nog tamelijk prematuur was, had het wel effect. Als fractievoorzitters werden we bij elkaar geroepen vooraf gaande aan de bijeenkomst over Willemsoord. Ik denk wel dat het goed is om zo snel mogelijk je stem te laten horen in Den Haag. Dat is gebeurd door een brief aan de minister en de vaste Kamercommissie. Men wordt uitgenodigd om naar Den Helder te komen. Ik vraag me af of hier op ingegaan wordt want iedereen protesteert natuurlijk tegen bezuinigingen die de lokale economie raken. Kijk maar naar Assen, daar zijn ze van plan om met bussen naar Den Haag te gaan om te protesteren tegen mogelijke sluiting van een kazerne. Ik denk dat wij ook wel even wat steviger in mogen zetten om onze zorgen duidelijk te maken. Ik heb de brief met een nadere toelichting toe gestuurd aan onze Tweede Kamerfractie.
Meepraten over Willemsoord
Woensdagavond was er een bijeenkomst voor geïnteresseerden over Willemsoord. Na een inleiding door de wethouder had dhr. Asselbergs een mooi verhaal over het ontstaan en de toekomst van Willemsoord. Hij spreekt vooral vanuit zijn professie als stedenbouwkundige. Woningbouw was in zijn optiek dan ook mogelijk in bestaande gebouwen en heel beperkt. Als je daar niet in geloofde was je cynisch en dat is de doodsteek voor ieder plan. Dat laatste betwijfel ik dus. Juist omdat het maar om zo weinig woningbouw lijkt te moeten gaan, moet je er niet eens aan beginnen maar je focus leggen bij de maritiem-economische ontwikkeling van de haven en dit gebied een verdere nautisch gebonden uitstraling geven. Hiermee geef je rust aan de offshore sector evenals andere havengebonden bedrijven. Dat nodigt uit om te blijven investeren. Nu durven sommigen dat in elk geval niet aan. Ik hoorde van een bedrijf dat in principe behoefte had aan 2 vaste kranen aan de kade, maar dat gekozen heeft voor 1 grote mobiele kraan, want die kan mee genomen worden op het moment dat er sprake is van woningbouw. Dan wil men namelijk uit Den Helder weg. Kortom, er zijn veel ontwikkelingen mogelijk, maar woningbouw moet je niet willen daarvoor is de omgeving te klein en zijn de foute voorbeelden ook in Den Helder te vinden.
Het idee om een bijeenkomst te organiseren en de burgers uit te nodigen om mee te denken vind ik een positieve ontwikkeling. Het lijkt er op dat er eindelijk iets geleerd is van de achterliggende periode met als triest dieptepunt de situatie rond de Californiestraat. Er is bij Zeestad een aardige projectleider aangesteld en zij drong er nogmaals op aan dat mensen mee zouden denken, vanwege alle kennis die aanwezig is. Het geheel werd aan elkaar gepraat door onze voormalige interim burgemeester, Kees de Vries. De avond verliep gemoedelijk totdat er een vraag gesteld werd over de veiligheid van het oversteken bij de Werfpoort. De directeur Zeestad ziet dan geen kans om zo’n vraag helder te beantwoorden wat dan weer tot gemor leidt. Zijn reactie had heel eenvoudig kunnen zijn: Zeestad gaat daar niet over, het is een provinciale weg en de Provincie heeft toegezegd dat ze als ze na de zomervakantie het laatste deel van de reconstructie op pakken in elk geval met voorstellen zullen komen om de zaak zo veilig mogelijk te maken. Dan weet het publiek dat er in elk geval aandacht voor is en waar de verantwoordelijkheid ligt.
Opening scheepshelling
Vrijdag nog even naar de opening van de gerestaureerde scheepshelling geweest. Dat soort activiteiten vind ik altijd erg mooi. Wat mij betreft zou de nadruk bij Willemsoord vooral op dit soort nautische aspecten moeten blijven. De in gebruik name werd nogal beheerst door zaken uit het verleden. Volgens mij kun je die het beste laten rusten, maar dat was voor de betrokkenen kennelijk niet mogelijk. Een gemeentebestuur is volgens mij niet verantwoordelijk voor de wijze waarop het Openbaar Ministerie handelt. Boosheid was er nog steeds over degene die de zaak aan het rollen zou hebben gebracht. Als je zelf “gerehabiliteerd” wordt, moet je die ander ook maar in zijn waarde laten, dunkt me.
Kortom ik had er moeite mee, ook omdat ik het zelf als een loodzware periode heb ervaren, maar ik sta nog steeds achter de conclusies uit het onderzoek van de artikel 82-commissie.
Na zo’n, toch wel zware week, ben ik blij dat het weekend is. De zaterdag kan al niet meer stuk met zulk prachtig weer en zondag is er weer de bijzondere ontmoeting met God en de gemeente. Na afloop is er dan weer ruimte voor het onderlinge contact.
Tjitske Biersteker
Archief > 2011 > april
- 23-04-2011 23-04-2011 13:13 - Verslag tot 24-4-2011
- 16-04-2011 16-04-2011 20:25 - Verslag tot 17 april 2011
- 09-04-2011 09-04-2011 20:12 - Verslag tot 10 april 2011
- 08-04-2011 08-04-2011 16:42 - Verklaring college van B&W Den Helder over bezuinigingen Defensie
- 02-04-2011 02-04-2011 19:21 - Verslag tot 3 april 2011