Verslag tot 13-2-2011

zaterdag 12 februari 2011 18:52

Inbraak

Vorige week eindigde ik met een verwijzing naar de feestelijke kerkdienst de volgende zondag. Het was een vreemde gewaarwording al die rood-witte linten in de kerk. Ze waren niet bedoeld als verhoging van de feestvreugde maar om sporen van inbraak veilig te stellen. Volgens mij ging het de dader(s) niet om buit maar om vernieling. Alle kastdeuren zijn kapot gemaakt terwijl de sleutels ernaast hangen, met een verwijzing voor welke kast ze bedoeld zijn.

Commissies

Het was niet druk afgelopen maandag met agendapunten. De commissie bestuur en middelen was zelfs afgezegd. Bij MO was het belangrijkste onderwerp het takenpakket van de GGD in relatie tot de bezuinigingen die ook daar nodig zijn.

Bij S en B waren er twee belangrijke onderwerpen: parkeerregulering in de Sluisdijkbuurt en de halfjaarrapportage van Zeestad.

De parkeerregulering was mede tot stand gekomen door burgerparticipatie. Bewoners kijken dan natuurlijk heel direct naar hun eigen omgeving. Dat was dan ook het belangrijkste argument om te kiezen voor betaald parkeren. Op zichzelf hebben we daar niet zo’n moeite mee, maar de vraag is wel wat dit betekent voor de omgeving waar deze parkeerregulering (nog) niet plaats vindt. Dat bleef onduidelijk. Ook de kostenafweging tussen betaald parkeren en blauwe zone is niet heel duidelijk. We kunnen er mee leven en het wordt waarschijnlijk een hamerpunt.

Anders lag het met de halfjaarrapportage van Zeestad. Dit ging over het ½ jaar van 1-1-2010 tot 30-6-2010. Als fractie hadden we behoorlijk kritiek op deze gang van zaken. Het excuus (voor ons een dooddoener) is dat de AVA (alg. vergadering van aandeelhouders) niet te vaak bij elkaar komt en het daarom blijft liggen. Ook werd nog maar eens benadrukt dat Zeestad geen verantwoording aflegt aan de gemeenteraad maar aan AVA en dan college. Het gaat echter om gemeensschapsgelden en de besteding daarvan en dat is nog steeds een bevoegdheid van de raad, die ze niet uit handen kan en mag geven. Inhoudelijk is het verhaal al lang achterhaald en kun je er ook niet op sturen. Het stuk lag ter bespreking, er wordt geen besluitvorming van ons verwacht.

Voorlichting verplaatsing schouwburg

Op dinsdagavond vond een besloten bijeenkomst plaats over de verplaatsing van de schouwburg naar Willemsoord. Zelf ben ik niet zo’n voorstander van besloten bijeenkomsten. We besturen namens de burgers en hoewel we in de gemeenteraad zitten zonder last, vind ik het wel belangrijk om te weten wat de inwoners ervan vinden. Pers was niet welkom en naar later bleek ook de directeur van het Reddingmuseum niet. Tijdens de bijeenkomst werd ook geen antwoord gegeven om de vraag wat de toekomst van het Reddingmuseum is.

Uit de informatie bleek dat er voor de raad eigenlijk geen moment meer is dat dit besluit kan worden herzien. Nu dacht ik dat het besluit pas definitief zou worden als de financiering rond zou zijn en daar valt nog heel wat op af te dingen. Volgens de presentator was het echter zo dat er alleen nog een halt toe geroepen kan worden als de bussiness-case erg uit de pas loopt. Ik durf nu al zeggen dat die bussiness-case sluitend zal zijn. Er wordt zorgvuldige risico-inventarisatie gehouden aldus de informanten, volgens het Monte-Carlo-simulatie-systeem. Dat roept bij mij associaties op met gokken en daar heb ik niet veel mee.

Overigens is het een bizarre ontwikkeling: als gemeente (Zeestad) nemen wij de onrendabele top van €17 mio voor onze rekening op een plan van €28,5 mio. Dat is op zich al een enorm risico en dat voor een private onderneming. We hebben al weer enige tijd geleden de Schouwburg geprivatiseerd. Als we op die manier door denken dan moeten we ook wellicht de onrendabele top van het nieuw te bouwen hotel Wienerhof voor onze rekening nemen. Op deze manier is de Schouwburg ondernemer zonder risico en dat wil iedereen wel, denk ik.

De PvdA heeft al verschillende keren vragen gesteld over het ongedekte tekort van zo’n €11 mio. Ze hadden daar tot op afgelopen dinsdag al 4 verschillende antwoorden op gekregen. Dinsdagavond werden er nog moeiteloos 2 aan toe gevoegd. Hoe serieus wil je de raad eigenlijk informeren?

Mocht dit plan werkelijk gerealiseerd worden, dan betekent dit dat er geen geld is voor feitelijke aanpak van de overige prioritaire gebieden en/of oplossingen voor de parkeerproblematiek.

Informatieavond Woningstichting

Woensdagavond waren we uitgenodigd bij Woningstichting voor informatie over hun ontwikkelingen. De directe aanleiding was de onvrede over de gang van zaken rondom de Californiëstraat. Nu ben ik in het algemeen erg positief over de zaken die Woningstichting aanpakt, kijk maar naar Nieuw Den Helder. Ten aanzien van de Californiëstraat ben ik dat absoluut niet. Wellicht komt dit door de partners waarmee hierin samen gewerkt wordt. Dat was een heel verschil met Nieuw Den Helder.

Dit verschil werd door de directeur van Woningstichting stevig gebagatelliseerd en dat vond ik jammer. Immers als dat erkend werd, dan zou je bij de verdere ontwikkelingen op het gebied van Stedelijke vernieuwing de werkwijze vanuit Nieuw Den Helder (aangepast) over kunnen nemen en wellicht meer draagvlak creëren. De verdere avond was heel zinvol en informatief. Woningstichting is een belangrijke (en financiëel draagkachtige) partner voor de gemeente.

Californiëstraat

De raad heeft besloten dat het burgerinitiatief geldig is en dat de raad er besluit op moet nemen. Als voorbereiding zijn een aantal raadsleden bezig geweest met een voorstel. Dat moest deze week omgezet worden in een gangbaar raadsvoorstel. Het gaat allemaal niet echt snel. Dat heeft te maken met het feit dat de betrokken raadsleden voor een deel ook een drukke baan hebben. Het moet er wel naast.

Misschien is het achteraf nog niet zo slecht geweest dat het wat langer duurde, want inmiddels is het verslag van de rechtbank beschikbaar gekomen. Hieruit blijkt dat de gemeente verkeerde informatie heeft verstrekt aan de rechter met betrekking tot de bouwvergunning. Daarnaast hebben degenen die een verzoek tot schadevergoeding hebben gedaan nu voor het eerst antwoord gehad. Hieruit blijkt de enorme traagheid van afhandelen door de gemeente en een gebrek aan betrokkenheid. Deze zaken kunnen ook weer ter onderbouwing van de voorstellen dienen die aan de raad zullen worden gedaan.

Stichting Herstelling

Een poosje geleden hebben we een noodkreet ontvangen van de directeur van de Stichting Herstelling over de financiële problematiek. Dat was voor een aantal raadsleden aanleiding om het gesprek met hem aan te gaan. Daarna hebben we overleg gevoerd met de wethouder en met de voorzitter van de Stichting Stelling. Er is veel waardering voor de Stichting wat betreft het niveau van werk dat wordt afgeleverd en de erkenningen die de Stichting heeft. Een reden te meer om heel zuinig te zijn op dit lokale reïntegratiebedrijf. We zullen ons samen beraden om verdere mogelijkheden. Hoewel de situatie natuurlijk zorgelijk is vind ik het wel aardig dat we zo met een aantal raadsleden optrekken, zowel vanuit de coalitie als oppositie.

Provinciale Staten verkiezingen

Samen met Frans Klut van D66 nog een interview gehad voor de volgende aflevering van “Raad en Daad”. We staan beiden op de kandidatenlijst van onze provinciale partijen.

Al met al was het voor deze week wel veel politiek. Hoog tijd om weer even afstand te nemen.

 

Tjitske Biersteker

« Terug