MOTIE VREEMD AAN DE ORDE VAN DE DAG

MOTIE VREEMD AAN DE ORDE VAN DE DAG
De gemeenteraad van Den Helder bijeen in vergadering op  31 maart 2010
Constaterend dat:
-Het college op 30 maart 2010 aan de winkelketen Action toestemming heeft verleend om zich te vestigen op het Ravelijncenter no. 23, behorend aan Gouwenberg beheer bv. Het college heeft hierbij het negatieve advies van de Winkelplanningscommissie genegeerd, waarvan vertegenwoordigers van de Kamer van Koophandel, Hoofd bedrijfschap detailhandel en vertegenwoordigers van lokale winkeliers(verenigingen) deel uitmaken;
-Het college hiermee de uitgangspunten van de kadernota detailhandel, vastgesteld in 2007, negeert waar nadrukkelijk wordt gesteld dat als de Winkelplanningscommissie negatief adviseert er geen toestemming wordt verleend voor vestiging. In de kadernota detailhandel worden ook vrijstellingscriteria benoemd. Uitdrukkelijk wordt geen toestemming verleend voor branches op modisch gebied, persoonlijke verzorging en  huishoudelijke verzorging.Allemaal onderdelen van het concept Action.
- Bovendien voor een dergelijke grootte van detailhandel (Action claimt 1500 m2 nodig te hebben) provinciale toetsing aan de nota Ruimte (2004) noodzakelijk is;
-Het  college lijkt te zijn gezwicht voor het dreigement van Action om Den Helder te verlaten dat ondersteund leek te worden door het bericht over het opzeggen van de huur, waarbij zich het opmerkelijke feit voordoet dat Winkelruimtenederland.nl, die het pand zou verhuren onderdeel is, of lijkt uit te maken van de winkelketen (met dank aan het HC voor deze info);
Overwegend dat:
-in zowel de Strategische visie als het Uitwerkingsplan als in de kadernota detailhandel nadrukkelijk benoemd is dat de focus de komende 10-15 jaar moet liggen op het Stadshart;
-er in het Stadshart alternatieve mogelijkheden zijn of zijn te creëren voor uitbreiding van de Action;
-er met de toestemming voor Action een precedent geschapen is voor gelijksoortige detailhandel om zich ook op de goedkopere locaties, zoals het Ravelijncentrum te vestigen;
-het college in deze bestuurlijke periode waarbij de oude coalities niet meer bestaan en nieuwe nog niet geformeerd zijn zich terughoudend had moeten opstellen bij het aangaan van belangrijke beslissingen. Dit is ook benoemd door de burgemeester in o.a. zijn weblog, maar ook in media gecommuniceerd onder de term “demissionair college”, die overigens feitelijk onjuist is:
Is van mening dat:
Het college door dit besluit absoluut geen recht heeft gedaan aan het eigen coalitieprogramma (Gewoon samen doen), geen recht heeft gedaan aan zowel de structuurvisie als het uitwerkingsplan als wel de kadernota detailhandel;
Het college heeft met dit besluit ook de gemeenteraad buiten spel gezet, als het gaat om bestemmingsplanwijzigingen, de winkelplannningscommissie buiten spel gezet als het gaat om deskundigheid en de provincie geen gelegenheid geboden om de vestiging te toetsen aan de nota ruimte (2004);
Draagt het college op:
Het besluit inzake verplaatsing van de Action naar het Ravelijncentrum terug te draaien en tot het moment van aftreden van het huidige college geen verstrekkende besluiten meer te nemen (zoals verplaatsing van de Rijkswerf ).
En gaat over tot de orde van de dag
Namens: