Verslag tot 5 juli 2009
Vakantie
Het reces gaat voor mij in als ik dit verslag heb afgemaakt. Ik moet zeggen dat het me nu niet meevalt om de afgelopen week samen te vatten. Het was intensief en er is veel gezegd, maar of het allemaal even nuttig was?
kadernota
Apart van dit verslag kunt u op onze site ook onze 2e instantie vinden op de kadernota. Hierin reageren we zowel op de voorstellen van de andere partijen als op de reacties vanuit het college. Het valt niet te ontkennen dat de huidige financiële situatie ontzettend moeilijk te doorgronden is. We zijn als gemeente afhankelijk van rijksbijdragen voor het uitvoeren van wettelijke taken en slechts een klein deel van de vele miljoenen waaruit de gemeentelijke begroting bestaat zijn “vrij” in te vullen. Daarmee lijkt het vaak of er geneuzeld wordt over kleine bedragen terwijl de grote vrijwel zonder discussie over genomen worden. Dat is slechts ten dele waar.
kritisch
Dat neemt niet weg dat de raad behoorlijk kritisch was, zowel op de eerste reactie van het college als op de 2e omdat er niet de bereidheid uitsprak om de raad te informeren dan wel om aan te geven of en hoe men de kaders van de raad wil gaan uitwerken.
Verschillende politieke partijen kwamen met de nodige amendementen, waarvan het merendeel door de raad is overgenomen, ook die van de ChristenUnie die beogen het IVC en het GAVO-project veilig te stellen.
woede
Na afloop van deze vergadering vonden collegeleden elkaar in gezamenlijk “briesende” woede richting de raad, zeer tot mijn verbazing omdat het gebruik is om in de kantine nog even wat na te praten, maar zonder de politieke statements en verontwaardigingen.
vertrouwen
Vooraf gaand aan de raadsvergadering kwam de vertrouwenscommissie bij elkaar. Deze is ingesteld om te komen tot een nieuwe burgemeester. In de krant stond al dat Willem Koning hiervan de voorzitter is geworden. Ik heb deel uitgemaakt van de vorige vertrouwenscommissie en vond het tamelijk intensief. Als voorzitter komen daar nog de nodige voor overleggen bij. Gelukkig weet hij zich gesteund door een erg ervaren griffie. Dit is ook zo ongeveer het enige dat er de komende tijd over de vertrouwenscommissie valt te zeggen. Ze moeten hun werk in strikte geheimhouding uitvoeren.
bezemraad
Woensdagavond was een bezemraad: er moest nog veel besloten worden voordat het reces zou ingaan. Het lijkt altijd net of men bang is dat de wereld vergaat als dit niet gebeurt.
excuses
De start van de avond was opmerkelijk: wethouder Boskeljon die namens zichzelf en wethouder Fritzsche zijn excuses maakte voor het botte optreden tijdens de afgelopen kadernota-vergaderingen. Excuses worden door ons altijd aanvaard al zou de woordkeus anders hebben moeten zijn, denk ik.
interpellaties
Bij de agendavaststelling werden twee interpellaties ingediend: de eerste door ChristenUnie, CDA, D66 en Groenlinks, de 2e door Groenlinks en de SP. Deze ging over de perikelen rondom de reïntegratietrajecten. Verschillende partijen hadden hiervoor al aandacht gevraagd. Er waren geruchten dat Noorderkwartier enz. geen trajecten meer aangeboden kregen, maar dat alles naar WNK Alkmaar ging, wat natuurlijk een verschraling van het reïntegratie-aanbod inhoudt. In een RIB stond dat Noorderkwartier de contracten zelf opgezegd had omdat men niet aan de eisen kon voldoen. We hadden er ook nog, op de dag van de vergadering, een brief over gekregen van de directeur van Noorderkwartier. Hierin werd een heel andere voorstelling van zaken gegeven: de gemeente vond alle deelcontracten voor de verschillende doelgroepen een erg omslachtige methode en stelde voor dat Noorderkwartier alle contracten op zou zeggen, waarna een eenvoudiger raamovereenkomst gesloten zou worden, opgesteld door de gemeente. Het eerste is nu wel gebeurd, het 2e niet want de contracten zijn naar WNK gegaan. Deze ontwikkelingen waren reden voor de interpellatie. Om dat het een zwaar politiek middel is, moet er over gestemd worden. Eigenlijk is het geen gebruik om hier tegen te stemmen, zelfs niet als maar 1 politieke partij hierom vraagt. Deze keer is er dus door de coalitie tegen gestemd. Mijn inschatting is dat dit nodig was om de wethouder uit de wind te houden. Het zou immers de 2e interpellatie in zijn richting zijn. Ook de interpellatie over de gemeentelijke opvang asielzoekers betrof zijn portefeuille. Dat zou betekenen: 3 interpellaties in tijd van nog geen maand.
hamerpunten
De eerste 9 agendapunten waren hamerpunten. Bij het eerste hamerpunt werd nog wel een motie van de ChristenUnie in stemming gebracht, die raadsbreed werd ondersteund. Hierin hebben we gevraagd om de niet uitgekeerde collectiviteitskorting die ziektekostenverzekeringen toekennen volledig terug te betalen aan de verzekeringnemer. Tot op heden verdween een deel van die korting in de gemeentekas. Voor het einde van het jaar moet het college met een uitbetalingsvoorstel komen.
havenontwikkeling
Na lang broeden komt het college nu met voorstellen met betrekking tot de verdere ontwikkeling van de haven. Verleden jaar was al afgesproken dat dit voor 1 juli zou moeten gebeuren. Het is gelukt, maar wel op de valreep en met weinig tijd voor raadsleden om zich er verder in te verdiepen. Gelukkig is Willem Koning erg deskundig op dit gebied, dus ik heb het gedelegeerd. Opmerkelijk was wel dat het CDA de eigen wethouder zo vreselijk afviel op zijn gebrek aan concretisering. Is er al afscheid genomen?
programmarapportage
Over de eerste programmarapportage viel veel te zeggen, maar dat haalt weinig uit. Het is een verantwoording van wat er de eerste periode op financiëel gebied is gebeurd. Dat is natuurlijk altijd het gevolg van al dan niet uitvoeren van beleid. Er is een voordelig saldo op dit moment. Dat klinkt positief maar komt vooral doordat er veel niet is uitgevoerd, niet volgens planning verloopt enz. Je kunt dus alleen vaststellen dat hieruit blijkt dat er nog wel een slag te maken is. Opmerkelijk vind ik het dat direct na deze programmarapportage er in de krant een bericht verschijnt dat we € 200.000 terug moeten betalen omdat we het aantal inburgeringstrajecten voor vrouwen niet gehaald hebben. Dat was natuurlijk al bekend, want dat is een proces van tenminste een jaar en is dus kennelijk buiten deze rapportage gehouden. Hiermee is het voordelig saldo meteen tot nadelig saldo gedegradeerd.
Interpellatie asielzoekers
Na besluitvorming over de jaarstukken van de veiligheidsregio was er alleen nog de interpellatie over de tijdelijke gemeentelijke opvang voor asielzoekers. Deze zou uitgesproken worden door Frans Klut van D66, om te benadrukken dat de interpellatie breed gedragen werd. De tekst van de interpellatie vindt u apart op de site. In december vorig jaar heb ik al eens melding gemaakt van de situatie waarin een asielzoekersgezin in de gemeentelijke opvang verkeerde. De fracties van het CDA, D66, Groenlinks en ChristenUnie hebben er ook verschillende keren schriftelijke vragen over gesteld zonder dat het tot een oplossing kwam. Voor het betreffende gezin kan niets meer gedaan worden: ze zijn weg gegaan en verkeren in onzekere omstandigheden. We wilden als gezamenlijke fracties wel zorgen dat de uitbater van de gemeentelijke opvang in elk geval betaald zou worden voor het ½ jaar opvang dat geboden was en we wilden een uitspraak over wie nu daadwerkelijk moet zorgen dat een gezin uit die opvang verwijderd wordt als besloten is dat er geen kansrijke procedures meer zijn te volgen. Op dit moment lijkt dat de taak van de uitbater. Volgens mij zou dit een organisatie moeten zijn die de mensen dan naar Ten Napel brengt. We hebben er verschillende keren met wethouder Kragt over gesproken, maar ook hierin lijkt het mandaat bij de ambtelijke organisatie te liggen, vandaar dan nu ook de interpellatie. De slogan: successen in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, ging hier ten volle op ondanks dat deze interpellatie ook door het CDA gesteund leek.
De eerste verrassing was al dat wethouder Smit het woord voerde, volgens haar omdat in het betreffende geval er kinderen bij betrokken waren. Dat is dus altijd het geval als het gaat om die tijdelijke gemeentelijke opvang, die is juist hiervoor bedoeld en asielzoekers waren tot woensdagavond in elk geval altijd de portefeuille van wethouder Kragt.
Ik kan niet anders dan menen dat ook dit een actie was om de geplaagde, onmachtige wethouder uit de wind te houden.
onwaarheden
Vervolgens debiteerde wethouder Smit een fors aantal onwaarheden in relatie tot een gezin dat als voorbeeld diende voor deze interpellatie, maar zeker niet het enige gezin is, waarmee dit soort zaken spelen. We hebben als gezamenlijke fracties ook niet bedoeld om de interpellatie toe te spitsen op 1 situatie. De feiten zijn verschillende keren onderdeel geweest van schriftelijke vragen. We hadden dan ook niet vermoed dat we op deze manier afgeserveerd zouden worden. Immers een interpellatie dient niet meer om een uitgebreide discussie op gang te brengen, dat is dan al gebeurd. In de onderliggende motie hebben we gevraagd om die duidelijke regels en om betaling van het ½ jaar opvang. Staande de vergadering trok het CDA zijn steun in. Daarmee was de situatie helder: men stond volkomen achter het verhaal van de wethouder en vond dat de gang van zaken heel transparant was. Het CDA-lid dat graag deel uitmaakt van samenwerkingsverbanden met andere partijen als het gaat om sociale aangelegenheden was hier niet gelukkig mee, maar ja de fractiediscipline drukt zwaar. Toen konden, om het hardst de overige coalitiepartijen het beleid van de wethouder ondersteunen en daarmee was de grootste onwaarheid een feit, aangezien het niet de portefeuille van wethouder Smit is, maar wethouder Kragt is in elk geval weer gered tot na de zomer. Zo stroffelt hij het laatste politieke jaar wel door, denk ik. Voordat gestemd werd over de motie, mocht ik nog wel een stemverklaring afleggen. Volgens Pieter Blank deugde dat van geen kant, maar de voorzitter vond het een stemverklaring en dus mocht het. Zowel het begin als het einde van de vergadering stond dus onder stevige regie van de burgemeester en dat vond ik in elk geval heel plezierig. De gang van zaken heeft me geëmotioneerd omdat er veel onrechtvaardigs in de situatie zat. Het was de wethouder kennelijk niet genoeg dat de motie niet overgenomen werd, na afloop moesten ook anderen overtuigd worden van haar gelijk. Het stemde me bijzonder triest te moeten merken dat je, naast het afleggen van de belofte, ook je geweten af kunt leggen.
zwaar
Ik vond het een zwaar jaar en het einde ervan nog veel zwaarder. Onrecht en mijn onmacht daartegen maken het werk belastend. Ik had niet veel zin in de gebruikelijke BBQ als einde van het parlementaire jaar. Omdat er natuurlijk ook altijd hele positieve en enthousiaste mensen meedoen in het openbaar bestuur, heb ik me over laten halen toch te komen en het was gelukkig bijzonder mooi weer. De burgemeester is een aimabele man, die de dingen graag positief duidt.
Echt vakantie
En dan is het nu vakantie, daar ben ik blij om. Er liggen nog een flink aantal boeken en tijdschriften te wachten, al gaat het gewone werk gewoon door. Ik ga pas in september met vakantie. Rust vinden kan gelukkig gewoon thuis en in de kerk al Bijbellezend en overdenkend. Ik wens u allen een fijne vakantieperiode en “bij leven en welzijn” hoort u vanaf ½ augustus weer hoe het gaat in de politiek.
Archief > 2009 > augustus
- 28-08-2009 28-08-2009 22:13 - Verslag tot 30 augustus 2009
- 11-08-2009 11-08-2009 22:20 - Aanvullende vragen en verzoek om nadere info betreffende Stichting de Nollen
- 04-08-2009 04-08-2009 15:56 - Beantwoording schriftelijke vragen CU De Nollen 1ste editie en vragen 2e editie
- 01-08-2009 01-08-2009 15:14 - Verslag tot 5 juli 2009
- 01-08-2009 01-08-2009 15:11 - Reactie op de kadernota
- 01-08-2009 01-08-2009 15:07 - Interpellatie namens Christen Unie, D66 Den Helder, CDA en Groen Links n.a.v. beantwoording v18