Verslag tot 15 januari 2006

maandag 16 januari 2006 06:53

In de eerste week van januari de nodige Nieuwjaarsrecepties bij gewoond waarbij we iedereen Gods Zegen toe mochten wensen. Vooral die van de gemeente was druk bezocht. Dat komt waarschijnlijk ook door de uitverkiezing van de Jutter van het jaar. In dit geval: Jutters van het jaar.

Nieuwjaarsrecepties
In de eerste week van januari de nodige Nieuwjaarsrecepties bij gewoond waarbij we iedereen Gods Zegen toe mochten wensen. Vooral die van de gemeente was druk bezocht. Dat komt waarschijnlijk ook door de uitverkiezing van de Jutter van het jaar. In dit geval: Jutters van het jaar. De jarenlange inzet van tante Charla en oom Jan voor de Lentebloemen zijn hiermee waardig gehonoreerd.

De komende tijd willen we u ook weer op de hoogte houden van wat er speelt in de Helderse politiek, middels de (digitale) nieuwsbrieven. Als u wilt reageren: tjitskebiersteker@planet.nl of h.vos@quicknet.nl

ChristenUnie sportief
De kandidatenlijst van de ChristenUnie heeft een behoorlijke verjonging door gemaakt en dat wilden we wel laten weten ook, dus hebben we het ChristenUnieteam aangemeld voor het interkerkelijk volleybaltoernooi. We hebben er keihard voor geknokt, maar onze sportieve prestaties behoeven nog enige training. Gezellig was het wel, zeker ook de gezamenlijke maaltijd en de Sing in na afloop. Veel goede gesprekken tussendoor gevoerd met vooral jongeren. Een leuke start van onze verkiezingscampagne.

Gewoon weer aan het werk

Vervolgens is het gewone vergaderwerk ook weer gestart. In de vakantie hebben we de nodige nota’s toegestuurd gekregen om te bestuderen. De agenda’s voor de verschillende commissievergaderingen zagen er weer indrukwekkend uit. Er verviel echter ook heel wat.

Weinig agendapunten, toch een lange vergadering
Bij de commissie Maatschappelijk welzijn vervielen de agendapunten: notitie schuldhulpverlening en de evaluatie over de Foyer; ze waren niet klaar. Vanwege de lange bespreking van de nota Antillianenbeleid, was er geen tijd meer voor de tweede programmarapportage 2005, noch voor de voortgang en ontwikkeling bij de afdeling werk en inkomen.

Antillianenbeleid

Als er de laatste jaren voor één groep specifieke aandacht is geweest dan is het wel voor de Antilliaanse en Arubaanse inwoners van Den Helder. Vorig jaar mei vroegen we ons als fractie al af of die aandacht en al dat geld, >2 miljoen euro ook enige effectiviteit hebben gehad.

Nu hebben we dan te adviseren over de nieuwe nota over Antillianenbeleid voor de komende periode. Inmiddels heeft er een onderzoek door de Politieacademie en een interne evaluatie van Antillianenprojecten plaats gevonden. Het lijkt logisch om deze onderzoeken als uitgangspunt en basis van nieuw te vormen beleid te gebruiken.
Echter: de bevindingen en conclusies uit het politierapport komen niet altijd met elkaar overeen; ook de cijfers en aantallen die genoemd worden in de verschillende rapportages zijn niet met elkaar in overeenstemming; de medewerking van vooral de verschillende welzijnsinstellingen is minimaal zowel aan de onderzoeken als aan het rondetafelgesprek. Alleen de stichting Karpatula heeft medewerking verleend. Onbekendheid met de Helderse situatie heeft kennelijk gemaakt dat bijv. New Song of Filadelfia helemaal niet betrokken zijn geweest bij de onderzoeken. IN Rotterdam is zeker New Song een serieuze partner voor de gemeente.
Desondanks een herziene nota met uitgangspunten die we wel kunnen onderschrijven als fractie van de ChristenUnie, nl.; in principe zijn alle faciliteiten goed toegankelijk voor alle Heldenaren, inclusief Antillianen/Arubanen. Alleen daar waar extra ondersteuning nodig is wordt dit geboden via zgn. plusvoorzieningen.
Jammer is dat in deze nota opnieuw de samenhang ontbreekt en dat deze uitgangspunten niet consequent zijn doorgevoerd.
Dit waren de conclusies van de fractie van de ChristenUnie n.a.v. de notitie en het onderzoek door de Politieacademie. De totale onderbouwing van deze conclusies vindt U apart op de site.

Er waren een behoorlijk aantal opmerkingen op de nota en de burgemeester (portefeuillehouder) gaf aan deze wel in de nota te willen verwerken voordat hij op de raadsagenda wordt geplaatst. De voorzitter van de raadscommissie was hiervan geen voorstander: dit zou in het duale bestel niet meer mogen. De rest van de commissie koos voor de wat pragmatischer inzet. Nu alvast de commentaren verwerken scheelt straks weer veel discussie. Later hoorde ik alsnog van de commissievoorzitter dat ze via de griffie laat uitzoeken of ze gelijk heeft en dan gebeurt het zoals zij al aangaf. Ik weet nog niet of ik hier nu zo gelukkig mee ben.

Ontwikkeling Zorgcentrum Buitenveld
De wethouder gaf aan dat er een goed gesprek heeft plaats gevonden met de verschillende betrokkenen. Hij was positief over de voortgang van de gesprekken met de huidige bewoners. Die positiviteit deel ik niet. Er zijn nog steeds bewoners die niet precies weten wat hen te wachten staat. Dat vind ik beslist onprofessioneel. Zorg voor de bewoners moet de eerste prioriteit hebben. Ik heb de wethouder ook laten weten dat hoewel er nog geen bewoner is verplaatst, al een groot aantal medewerkers is ontslagen en/of boventallig is geplaatst. Dat is een enorme verschraling van de zorg. Het CVA-project is al ontmanteld omdat de ruimte tijdelijk verhuurd is aan Philadelfia. Ook dit gaat ten koste van de zorg voor de bewoners.

Voortgang wijksteunpunten
Hierover hebben we een heel helder, financieel relaas gekregen, waaruit blijkt dat we als gemeente meer dan voldoende aan onze verplichtingen hebben voldaan. Er worden meer gelden beschikbaar gesteld dan afgesproken. Dit is overigens vooral een kwestie van een slechte interne controle en niet zo bedoeld. Vooral het wijksteunpunt Centrum is een zorgenkind. Men ziet geen kans om tot sluitende exploitatie te komen, tenminste: men dient geen plannen in, maar vraagt voortdurend om meer geld. Er zullen opnieuw gesprekken plaats vinden om tot een oplossing te komen.

Stichting Triton
Stichting Triton verkeert in financiële moeilijkheden. Nu was dat niets nieuws, want al in augustus en oktober vorig jaar hebben we extra middelen beschikbaar gesteld. Uiteindelijk was afgesproken dat er tot december nog middelen beschikbaar gesteld zouden worden. De wethouder deelde mee dat voorlopig ook in dit jaar extra financiën beschikbaar gesteld worden. Hij heeft inmiddels een gesprek gehad met de directie van Triton maar ook met de raad van Toezicht. Volgens zijn zeggen moest hij hen manen om dit gesprek aan te gaan. Ik veronderstelde dat het wel een bijzonder gesprek zou zijn geweest omdat hij dan met mensen uit de ambtelijke organisatie om tafel moest zitten. Het lijken mij ongewenste ontwikkelingen. Ook vroeg ik me namens de fractie van de ChristenUnie af of we wel door moesten gaan met het steeds maar bijspijkeren, terwijl er nog steeds geen goede plannen zijn om de zaak gezond te krijgen. Er wordt voortdurend een klaagzang gehouden door de directeur, maar bij de raadsleden ontbreekt ieder inzicht in de financiële positie van de stichting. Nu was ik ook al wel wat geprikkeld door hun gebrek aan medewerking aan het onderzoek van de politieacademie. Ik vind dat gesubsidieerde instellingen altijd bereid moeten zijn om inzicht in hun financiële positie te geven, maar ook om inzicht te geven in de effectiviteit van hetgeen ze doen.
De volgende commissievergadering
De volgende dag vergadering van de commissie Educatie, Sport en Cultuur. Het belangrijkste onderwerp hier was de concept Cultuurnota. Het concept had al veel kritiek opgeroepen bij vooral amateur muziekverenigingen. Vooraf gaand aan de bespreking wilden zij deze kritiek kracht bij zetten door een muzikaal intermezzo. Het klonk geweldig en onderstreepte dat we dit als bestuur moeten koesteren.

Visie op de cultuurnota
Als fractie van de ChristenUnie kunnen we ons niet vinden in de intentie van deze nota. Het uitgangspunt zou moeten zijn dat in het algemeen kunst en cultuur zoveel mogelijk gefaciliteerd worden, waarbij de nadruk ligt op amateurkunst in de volle breedte. Professionele, beeldende kunst wordt al op andere manieren gesubsidieerd, o.a. door inkomensregelingen. Faciliteiten op het gebied van podia en dergelijke kunnen door zowel amateurs als professionals gebruikt worden.

Conclusie: een nota die geen recht doet aan wat er is aan potentie in Den Helder en daarop niet aansluit. Een nota die vooral in wil spelen op beeldende (professionele) kunst, ten koste van amateurkunst. Bij de jongerencultuur wordt de nadruk op muziek gelegd en hebben de overige activiteiten geen prioriteit. Juist voor jongeren zou een zo breed mogelijk aanbod, gerelateerd aan de vraag, uitgangspunt moeten zijn. Een nota ook die het gevaar in zich bergt dat kleinschalige kunst- en cultuuruitingen het moeilijk gaan krijgen voor wat betreft financiering.
De uitgebreide onderbouwing vindt u apart op onze site: www.denhelder.christenunie.nl
In haar beantwoording verklaarde de wethouder een aantal keren dat we de nota anders moesten lezen. Het klonk niet direct of ze de kritiek onderschreef. Ik vond dit storend: nota’s moeten helder en niet voor misverstand vatbaar zijn. Het voorstel van de ChristenUnie luidde dan ook om de nota te herschrijven. Dit werd door de commissie overgenomen. De wethouder kon toen niet anders doen dan de nota terugnemen waardoor hij niet meer vastgesteld kan worden in deze raadsperiode. Dat betekent dat voorlopig de oude bepalingen blijven gelden.

Gemeentelijke bijdragen topbasketball
Hierover hadden we een raadsinformatiebrief ontvangen waarin uitgelegd werd dat het college niet van zins was verder financieel bij te dragen. Ook was men van plan om geld van de club terug te vorderen. Dit was per ongeluk 2x gestort. Dit hele verhaal stond bol van de vergissingen, wat mij de opmerking ontlokte dat het niet alleen de Pabo-studenten waren die niet goed konden rekenen. Ook onze financiële experts lijken bijgeschoold te moeten worden. Ik ben wel blij met het besluit om niet verder te subsidiëren. Als fractie van de ChristenUnie zijn we nooit voorstander geweest van subsidiëring van topsport.

Kadernota
Er was een memo over de stand van zaken rondom de uitvoering van de nota Dakplan. Tot mijn verbazing komt er een kadernota voor onderwijshuisvesting en welzijnsaccommodaties. Op zich niets mis mee, maar er is geen bestuursopdracht voor gegeven, raadsleden zijn niet op de hoogte van de ontwikkeling ervan en hebben ook geen zicht op participatie van betrokken instellingen. Namens de fractie van de ChristenUnie memoreerde ik dat in de tijd toen we nog niet wisten van “duaal” we de nota Dakplan heel interactief hebben ontwikkeld. Nu interactiviteit vanzelfsprekend zou moeten zijn, wordt hiermee vrijwel geen rekening gehouden. Dit doet ook tekort aan de inspanningen van de ChristenUnie om te komen tot een inventarisatie van de welzijnsvoorzieningen. Ook doet het geen recht aan het, breed gedragen, voorstel van de VVD om te komen tot een project vergelijkbaar met de “Groninger achtertuin”.

Daadkracht
De raad vond dat een interim college vooral daadkrachtig en zakelijk zou moeten zijn. Volgens mij krijgen we wel “waar voor ons geld”. Dat is nog wel eens even wennen, maar in het algemeen vind ik wel dat er vrij veel zaken opgepakt worden. Een goede communicatie is daarbij wel heel belangrijk. Het voorstel om de adviescommissies op te heffen is naar de betreffende deelnemers niet goed gecommuniceerd, maar ook niet naar de raad. Tijdens de commissie educatie, sport en cultuur bleek al dat we in elk geval de JAR niet op zouden willen heffen.

Nieuwe directeur ORW

Ook is druk gezocht naar een nieuwe directeur voor de Oude Rijkswerf. In antwoord op vragen van D66 blijkt dat het hierbij niet zo zeer is gegaan volgens een open sollicitatieprocedure, maar dat gezocht is in het netwerkcircuit van het college. Er is ook iemand gevonden, tegen een behoorlijke vergoeding. Dat roept natuurlijk vragen op. Zeker in het licht van de vermaning van de provincie. Men vindt bij de provincie dat we niet voortdurend uit de algemene middelen mogen putten. Het salaris van de nieuwe directeur is natuurlijk niet begroot, dus zal wellicht ook hieruit moeten komen. Of de provincie terecht kritiek heeft, valt nog te betwijfelen. Er is ons voortdurend voorgerekend dat we binnen het risicoprofiel voor deze gemeente zitten.
We lijken ons de kosten voor deze bestuurder echter te kunnen besparen gezien het aanbod van dhr. Mooiman. De onbekendheid met het Helderse brak de burgemeester nu op, getuige haar reactie op dit voorstel: ze vond het “schattig”, maar kende de betrokkene niet. Volgens mij is dat een gemiste kans.

« Terug