Verslag 5e vergadering van de onderzoekscommissie ORW

vrijdag 12 augustus 2005 21:54

Dossieronderzoek t.b.v. historisch overzicht, constatering eventuele discrepanties binnen de informatie; bepaling essentie en vraagpunten
De leden van de commissie nemen kennis van de beschikbare documenten

Verslag 5e  vergadering van de onderzoekscommissie ORW d.d. 8 augustus 2005
 
 
Aanwezig:
De heer W.F. Bellinga (VVD)
Mevrouw T. Biersteker-Giljou (ChristenUnie)
De heer J. Boskeljon (PvdA) 
de heer J.C. van Dongen (Stadspartij Den Helder)
De heer G. Hoekmeijer (GroenLinks)
De heer J.H.W. Mulder (CDA)
De heer W.F.H. van der Paard (griffier)
De heer S. Dijkstra (ondersteuning).
 
Afwezig met kennisgeving: De heer D. Gorter (Leefbaar Den Helder)
 
1.                  Opening en vaststelling agenda
De voorgestelde agenda wordt vastgesteld en gevolgd.
 
2.                  Vaststelling van het verslag van de vergadering van 1 augustus 2005
Het verslag van de vergadering van 1 augustus wordt ongewijzigd vastgesteld.
 
3.                  Voorbereiding Plan van Aanpak, t.b.v. van het overleg met mw. M.E. Hulshof (Berenschot) op donderdag 11 augustus a.s.
Dossieronderzoek t.b.v. historisch overzicht, constatering eventuele discrepanties binnen de informatie; bepaling essentie en vraagpunten
De leden van de commissie nemen kennis van de beschikbare documenten zonder de wetenschap of oordeel over de compleetheid daarvan. De documenten vormen de basis van het dossieronderzoek en dienen als bron voor aanvullende vragen voor de vraaggesprekken. Voorlopig hanteert de commissie daarvoor de rubricering waartoe in de vorige vergadering is besloten. Mogelijk leiden bevindingen tot aanpassing of uitbreiding daarvan.
 
Voeren van gesprekken (bepaling gesprekspartners op basis van het dossieronderzoek);
De commissie wil de gesprekken starten met zogenoemde ‘sleutelfiguren’. Dat betekent niet dat deze in de ‘top’ van de organisaties worden gezocht. Met mevrouw Hulshof wil de commissie nader bepalen welke werkwijze gevolgd zal worden.
 
Analyse van de bevindingen, trekken van conclusies en doen van aanbevelingen.
De commissie zal, in samenwerking met AT Osborne, werkende weg tot invulling van deze aspecten komen.
 
4.                  Geactualiseerd overzicht beschikbare schriftelijke informatie         
De commissie verwacht op korte termijn nog een aantal documenten van het college van burgemeester en wethouders te ontvangen. Het overzicht beschikbare schriftelijke informatie zal t.z.t. worden geactualiseerd. Wel gaat een brief uit naar het college van B&W met het verzoek om te bevestigen dat alle beschikbare informatie is overhandigd, dan wel om aan te geven welke informatie, onder opgaaf van redenen, niet zal worden verstrekt.
De commissie neemt kennis van de samenvatting van de evaluatie van artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur.
 
5.                  Indeling in rubrieken van de aspecten die voortkomen uit de opdracht van de commissie, en het onderbrengen van de specifieke vragen in deze rubrieken
De door de raadsfracties aangedragen vragen voor het onderzoek zijn ondergebracht in de voorlopig te hanteren onderzoeksrubrieken. De commissie neemt kennis van het aldus ontstane voorlopig overzicht.
 
6.                  Wat verder ter tafel komt
De gemeenteraad heeft een tweetal brieven van inwoners ontvangen. De commissie neemt kennis van de verzonden ontvangstbevestigingen en concept-reacties. 
 
7.                  Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering. De eerstvolgende vergadering van de commissie wordt gehouden op donderdag 11 augustus om 16:00 in het Stadhuis.
 

« Terug