Verslag 4e vergadering van de onderzoekscommissie ORW

vrijdag 12 augustus 2005 21:53

De commissie constateert dat de door B&W beschikbaar gestelde informatie volstrekt niet toereikend is. Met name het rapport RAC 240, de verschillende versies daarvan en de daarop betrekking hebbende juridische adviezen ontbreken.

Verslag 4e  vergadering van de onderzoekscommissie ORW d.d. 1 augustus 2005
 
 
Aanwezig:
De heer W.F. Bellinga (VVD)
Mevrouw T. Biersteker-Giljou (ChristenUnie)
De heer J. Boskeljon (PvdA) 
De heer D. Gorter (Leefbaar Den Helder)
De heer G. Hoekmeijer (GroenLinks)
De heer J.H.W. Mulder (CDA)
De heer W.F.H. van der Paard (griffier)
De heer S. Dijkstra (ondersteuning).
 
Afwezig met kennisgeving: de heer J.C. van Dongen (Stadspartij Den Helder)
 
1.    Opening en vaststelling agenda
De voorgestelde agenda wordt vastgesteld en gevolgd.
 
2.    Vaststelling van het verslag van de vergadering van 25 juli 2005
Het verslag van de vergadering van 25 juli wordt ongewijzigd vastgesteld.
 
3.    Ingekomen stukken: verdere vragen van de heer Prins
Via e-mail heeft de commissie van het raadslid de heer Prins een zestal nadere vragen ontvangen.
De commissie zal de heer Prins hierop een schriftelijke reactie geven. De overige raadsfracties ontvangen hiervan een afschrift.
 
4.    Overzicht beschikbare schriftelijke informatie en hoe daarmee om te gaan          
De commissie constateert dat de door B&W beschikbaar gestelde informatie volstrekt niet toereikend is. Met name het rapport RAC 240, de verschillende versies daarvan en de daarop betrekking hebbende juridische adviezen ontbreken. Ook de managementletters, de notitie Subsidiabiliteit en die betreffende Administratieve Organisatie van het project zijn nodig. De houding van het college wordt als passief ervaren. De commissie ziet zich in haar werkzaamheden belemmerd.
Zij zal zich hierover andermaal schriftelijk tot B&W, in welke hoedanigheid dan ook, richten. Een brief, inhoudende een tweede verzoek tot beschikbaarstelling van alle informatie, zal zo spoedig mogelijk worden verzonden opdat het college deze in zijn vergadering van 2 augustus kan behandelen en daarop kan reageren.
De commissie gaat in op de aard van de schriftelijke informatie, in het bijzonder voor wat betreft de daarop betrekking hebbende begrippen vertrouwelijkheid en geheim. Uitgangspunt bij het omgaan met de stukken blijft artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur.
Alle relevante documenten, ongeacht de status ervan, zijn door de leden van de commissie in te zien in de daarvoor gereserveerde kamer op het stadhuis. De documenten vormen de basis van het dossieronderzoek en dienen als bron voor aanvullende vragen ten behoeve van de vraaggesprekken.
 
5.    Vaststellen van de lijst met te horen personen
In een oriëntatie op het aantal personen dat voor een vraaggesprek kan worden uitgenodigd besluit de commissie de gesprekken te starten met zogenoemde ‘sleutelfiguren’. Op basis van het dossieronderzoek en de gaandeweg verkregen informatie uit deze gesprekken bepaalt de commissie later in hoeverre ook andere personen voor een gesprek zullen worden uitgenodigd.
 
6.    Voorstel tot rubricering van vragen
Ontleend aan
·         de tweeledige opdracht van de onderzoekscommissie
·         de door raadsfracties aangedragen vragen daarvoor
·         de bespreking van de offerte van AT Osborne, en
·         de beschouwingen tot nu toe
bespreekt de commissie vragenrubrieken voor elk van de twee deelonderzoeken. De commissie beschouwt de rubricering als een voorlopig raamwerk voor haar dossieronderzoek, de te voeren vraaggesprekken en de deelopdracht aan AT Osborne.
 
7.    Vaststellen planning gesprekken
Een aantal te bevragen personen zal voor beide deelonderzoeken worden uitgenodigd. De commissie zal dit afstemmen met de onderzoekers van AT Osborne. In overleg met hen zal daartoe op zo kort mogelijke termijn een draaiboek en interviewprotocol worden opgesteld.
 
8.    Wat verder ter tafel komt
Er zijn geen andere gesprekspunten ingebracht.
 
9.    Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering. De eerstvolgende vergadering van de commissie wordt gehouden op maandag 8 augustus 2005, om 16:00 uur, in vergaderkamer 0.02 van het stadhuis.

« Terug