Verslag tot 21 mei

zondag 22 mei 2005 22:26

Er wordt veel aandacht besteed aan het referendum over de Europese "grondwet". De ChristenUnie is geen voorstander van een correctief referendum

Dit is het verslag over een korte werkweek vanwege het Pinksterfeest . We hebben het  uitgebreid gevierd in de kerk. De dienst op 2e  Pinksterdag ( een sing-in met korte meditaties) was bijzonder druk bezocht en heel inspirerend. Het is bemoedigend om met zoveel mensen samen de uitstorting van de Heilige Geest te gedenken. De opdracht: "gaat heen en maakt alle mensen tot Mijn discipelen" geldt nog onverkort.
Stand van zaken
Dinsdagmorgen de stand van zaken door genomen met de fractievoorzitter. Er waren positieve ontwikkelingen te melden verschillende fractie en partij zaken met betrekking tot de komende verkiezingen. Er zijn verschillende aanmeldingen voor nieuwe kandidaten en er zijn enthousiaste mensen bezig met deel projecten. Reden tot dankbaarheid.
Antilliaanse zaken
De aangekondigde maatregelen door de ministers Verdonk en Pechtold hebben voor onrust en teleurstelling geleid onder een deel van de Antilliaanse bevolking. Men was bovendien verontwaardigd over de reactie van de burgemeester, die dit beleid onderschreef. Zoals eerder gemeld zal dit beleid zeer weinig invloed hebben op de Helderse situatie. Het stoort de gemeenschap dat de burgemeester wel over hen wil spreken, maar niet met hen. Als fractie van de ChristenUnie hebben we deze gevoelens van verbolgenheid overgebracht tijdens de commissie BPOV van 17 mei. Toegezegd is dat er een gesprek tussen de burgemeester en  de Antilliaanse gemeenschap zal plaats vinden.
 
Extra raadsvergadering
De besluitvorming rondom de voorjaarsnota vraagt de nodige besprekingen. Vandaar deze extra raadsvergadering. Vooraf gaand aan het debat over de Voorjaarsnota waren er nog een aantal andere punten te behandelen.
 
Noorderkwartier NV
De directie van Noorderkwartier NV heeft de raad verschillende keren haar zorg gemeld over het ontbreken van voldoende werk voor de WSW-trajecten. Groenlinks heeft toen een initiatiefvoorstel ingediend voor "inbesteding" van een aantal gemeentelijke taken, o.a. in de groenvoorziening. Gebleken was dat deze manier van werk gunnen aan Noorderkwartier volkomen legitiem was en de wethouder kreeg de opdracht van de raad om hieraan gevolg te geven. Dit is echter niet gebeurd, wat tot verontwaardigde reacties van Groenlinks heeft geleid, via een raadsinformatiebrief. Hierop kreeg de raad een gezamenlijk brief van het college en Noorderkwartier waarin verwoord werd dat de samenwerking bijzonder goed verliep en er inmiddels een extra werkpakket van ongeveer 1 mln euro aan Noorderkwartier NV was uitbesteed. Tijdens behandeling van deze gang van zaken gaf de wethouder een andere uitleg van de verschillende zaken dan welke zowel Groenlinks als ChristenUnie en CDA hadden ervaren in afzonderlijke gesprekken met de directeur van Noorderkwartier.  Als fractie van de ChristenUnie vonden we ook dat de wethouder in eerste instantie geen uitvoering aan het raadsbesluit had gegeven, maar uiteindelijk wel tot inkeer was gekomen door het gunnen van extra werkpakketten. Groenlinks was echter absoluut ontevreden over de gang van zaken en diende een motie van wantrouwen in. Deze is niet overgenomen door de raad: 20 tegen en 6 voor stemmen.
 
Voorjaarsnota 2005
In eerste instantie was er meer discussie over de procedure dan over de inhoud. We kunnen als raad nog niet zo goed uit de voeten met een raadsdebat. Daarbij reageerde de burgemeester inadequaat op verzoeken om interruptie. Dit kwam het debat ook niet ten goede. Verschillende fracties hielden ook meer een beschouwing dan dat ze in debat gingen. We hebben nog wel een leerproces door te maken voordat de nieuwe vergaderstructuur een succes is.
 
Wat de inhoud betreft: er werden veel alternatieven aangedragen als bezuinigingsmogelijkheden. Unaniem was men van mening dat de gezochte bezuinigingen in het Raadsliedenwerk en de Verslavingszorg niet aan de orde waren. Vrijwel geen enkele fractie kon zich vinden in het heffen van precario op kabels en leidingen. De risico's hiervan zijn veel te groot.
De fractie van de ChristenUnie is van mening dat er door veel fractie "gesprokkeld" wordt zonder dat sprake is van structurele wijzigingen. We kunnen ons niet vinden in de "citroenpersmethode" die gehanteerd wordt. De gedachte van personele bezuinigingen zonder keuzes op het gebied van het gemeentelijk takenpakket wijzen wij af.
Als fractie zijn we er niet in geslaagd om alternatieven aan te dragen. We vinden het moeilijk om zichtbaar te maken wat onze ambities zijn versus onze mogelijkheden.
We zouden graag kritisch willen kijken naar de volgende taken en/of diensten:
-voorlichting
-verkleining college/directie
-wegenonderhoud
-schouwburg/stadshal
-bestuurlijke samenwerkingsvormen
Als mogelijk beter uit te nutten inkomstenbron zou volgens de fractie van de ChristenUnie naar de toeristenbelasting gekeken worden, zowel wat betreft de hoogte van de tarieven als naar het consequent innen er van.
 
Graffiti
Het CDA had een motie ingediend ter bestrijding van graffiti in de gemeente. De inhoud ervan raakte in eerste instantie wat naar de achtergrond vanwege de discussie over wie als eerste dit onderwerp ooit had aangekaart. Gelukkig ging het uiteindelijk toch nog over graffiti. Natuurlijk ondersteunen we deze motie van harte. Wat ons betreft mag hij nog uitgebreid worden met acties t.a.v. het wildplakken van allerlei posters. D'66 heeft de motie geamendeerd  en ook dit konden we als fractie van de ChristenUnie ondersteunen.
 
Commissie educatie, sport en cultuur
Met deze commissie is vaak sprake van hollen of stilstaan voor wat betreft het aantal agendapunten. Deze avond was het hollen geblazen.
 
Startnotitie school 7
Na een jarenlang voortraject was dan nu eindelijk de startnotitie voor de invulling van S7 klaar. Deze was tot stand gekomen met behulp van een externe deskundige. Hoewel ik zelf geen creatieve gaven heb, vond ik ook weinig creativiteit spreken uit dit resultaat. Het leek een regelrechte copie van wat al door Windkracht 13 is ontwikkeld en lijkt daarmee vooral een grote concurrent van dit particuliere initiatief te worden. Wat mij verbaasde was dat er geen overleg geweest was met de lokale deskundigen op dit gebied. De startnotitie was ook niet breed uitgezet onder de verschillende culturele instellingen in Den Helder. Dit bleek mij toen ik, in de aanloop naar de commissievergadering, om reacties vroeg op deze notitie. De directeur van Triade was in staat om binnen zeer kort tijdsbestek met hele interessante alternatieven te  komen, zoals bleek tijdens haar inspreekreactie. De commissie was vrijwel unaniem in haar kritiek op deze notitie en wilde dat het college vooral in gesprek zou gaan met o.a. de directeur van Triade. Ook wilde men de verzekering dat voor de huidige gebruikers ook na de renovatie weer plaats zou zijn in S7 onder acceptabele condities. Men verwacht van het college een plan voor zowel de binnen als de buitenkant met een financiële onderbouwing. Volgens het college zou dit pas weer in september/oktober gereed zijn. Het blijft ook een "gebed zonder eind" als het om culturele activiteiten gaat. Wat vooral opviel was de rol van de wethouder cultuur; die (rol) was er niet. Wethouder RO deed het woord zowel wat betreft de culturele invulling als wat betreft de buitenkant van het gebouw.
 
Presentatie nieuwbouw
Nu de brede schoollocatie aan de IJsselmeerstraat bouwrijp is gemaakt, was het tijd voor een finale presentatie van de bouwplannen. Het ziet er mooi uit en er wordt gebruik gemaakt van een speciaal verwarmingssysteem. We mochten er technische vragen over stellen; van die gelegenheid heb ik geen gebruik gemaakt. Ik denk dat de deskundigen hier wel uit komen zonder mijn inbreng. Ik hoop dat het op de juiste tijden warm of koel is.
Ook werd nog even uitleg gegeven over de andere nieuwbouwprojecten. Vooral de financiele kant van de nieuwbouw voor het (v)so-onderwijs kon op instemming rekenen. Door herschikking van ruimtes kon men ongeveer 300.000 euro bezuinigen op de totale begroting.  Dat is altijd plezierig.
 
Opheffing stichting gemeentelijk studiefonds
Er heeft heel lang een gemeentelijk studiefonds bestaan. Sinds de invoering van de studiefinanciering werd hiervan geen gebruik meer gemaakt. Er was nog een batig saldo aanwezig ondanks  een flink aantal openstaande leningen. Terugvordering was niet meer mogelijk. Het restant hoort terug te vloeien in de algemene middelen maar er werd voorgesteld om dit bedrag nog een onderwijsbestemming te geven. Het CDA stelde voor om het te gebruiken om kinderen van minder draagkrachtigen in de gelegenheid te stellen om deel te nemen aan de vaak dure (buitenlandse) schoolreizen en/of voor het verstrekken van computers. Groenlinks wilde het inzetten voor de talentenklas die wegens bezuinigingen gestopt was. We krijgen hierover nader advies.
 
Kinderlintjes
De fractie van de ChristenUnie heeft een initiatiefvoorstel ingediend om aan kinderen die zich inzetten voor vrijwilligerswerk een blijk van waardering uit te reiken, analoog aan de jaarlijkse koninklijke onderscheidingen. Dit zou dan een gemeentelijke actie kunnen zijn die weinig hoeft te kosten. De achterliggende gedachte van de ChristenUnie was dat er de komende jaren een groter beroep gedaan gaat worden op de sociale cohesie van de samenleving terwijl dit geen vanzelfsprekenheid meer is. Mensen moeten weer leren dat men verantwoordelijkheid heeft voor elkaar en daar zou je bij kinderen mee kunnen beginnen. In Amersfoort heeft men dit eenmalig gedaan ter gelegenheid van het 25-jarig regeringsjubileum.
De commissie was hiervan absoluut geen voorstander. Men dacht dat het kinderen moeilijk uit te leggen was waarom de een wel en de ander niet in aanmerking zou komen voor een dergelijk blijk van waardering en dat er sprake zou zijn van een ongewenste vorm van competitie.
 
Topsport - jeugdfonds
Omdat jeugdtopsport vaak voor ouders een grote financiele belasting is wil men dit fonds in het leven roepen om ouders en sporter te ondersteunen. Zolang het niet gaat om subsidiering van betaalde sport hebben we niet echt bezwaar tegen deze vorm van ondersteuning. Het moest me wel even van het hart dat de commissie hier geen bezwaar had tegen een vorm van competitie, inherent aan sport. Terwijl sporten als voetbal toch ongeveer tot oorlog leiden. De commissie deelde dit niet.
 
De rest van de agenda kon niet afgewerkt worden. "Gelukkig" is er sprake van een extra vergadering eind mei, dan kan de rest dan aan de orde komen.
 
Waardenspel
Tijdens het 2e kamerdebat over normen en waarden heeft de fractievoorzitter van de ChristenUnie Andre Rouvoet aan de leden van de 2e  kamer het "Waardenspel"  aangeboden dat ontwikkeld is door Hein Siebers. Eigenlijk is het geen spel maar een middel om inzicht te verwerven in motivaties van samenwerkingsverbanden of individuen. Het wordt ingezet bij coaching en trainingsprojecten. Hein Siebers verzorgd ook trainingen hiervoor. Omdat ik benieuwd was naar het gebruik ervan in mijn praktijk, heb ik vrijdag een training meegemaakt. Heel boeiend en ik bedacht vele toepassingsmogelijkheden voor de raad, maar  ik zal er geen voorstel voor doen.
 
Ontmoetingsdag
Zaterdag was er een ontmoetingsdag van  plaatselijke ChristenUnie politici met vertegenwoordigers van de ChristenUnie in de Provinciale Staten van Noord Holland. Doel van deze dag was het onderlinge contact en kennisnemen van plaatselijke ontwikkelingen. Deze keer waren we te gast in Zaanstad. We hebben een stukje over de Zaan gevaren en zijn bij gepraat over de economische ontwikkelingen in Zaanstad. Hoewel Zaanstad veel meer inwoners heeft dan Den Helder was er veel herkenning in  de aard van de problemen; weinig differentiatie in werksoorten, terugloop van werkgelegenheid, weinig differentiatie in bevolkingsopbouw en al deze zaken zijn van invloed op zowel de economische als culturele en welzijnsontwikkelingen. Inmiddels vindt in Zaanstad een behoorlijke omslag plaats; er wordt gewerkt aan de versterking van de ontwikkelingen langs de Zaan en men heeft er voor gekozen om in binnenstedelijke gebieden niet alleen te kijken naar woningbouw mogelijkheden, maar ook naar mogelijkheden voor economische ontwikkelingen om leefbaarheid in wijken te vergroten. Daarnaast zijn er een paar grote projecten opgezet, zoals het Hembrugterrein. Met name de ideeen rondom de binnenstedelijke gebieden spraken mij erg aan. Tijdens een van de eerste sessies omtrent de ontwikkelingen rondom het Stadshart was de slogan: de economie in het Stadshart versterken door bedrijvigheid in andere wijken te ontmoedigen. Als fractie van de ChristenUnie hebben we ons daar erg tegen verzet en uiteindelijk is toen vastgelegd dat dit geen actief beleid zal worden. Dat was ons eigenlijk nog te mager; we wilden de levendigheid in de wijken verhogen door juist bedrijvigheid te stimuleren. In Zaanstad hebben ze hiermee heel positieve resultaten bereikt.
Het was goed om de onderlinge contacten weer eens aan te halen en het was een fijne dag.
 
Den Helder en het nieuws
Er wordt veel aandacht besteed aan het referendum over de Europese "grondwet".  De ChristenUnie is geen voorstander van een correctief referendum (het besluit van de regering is al genomen), maar in dit geval is het zelfs een volledige farce omdat er maar 1 uitkomst uit mag komen, nl. dat Nederland ja stemt. Dit moet ten koste van veel geld gerealiseerd worden. Op mij zal het geen invloed hebben, want ik stem nee.
 
Ook de provincie wil zijn spierballen tonen als Kooyhaven er niet komt. Dat getuigt niet van veel respect voor de lokale autonomie.
 
Wethouder Waltmann is enthousiast over het Wieringerrandmeer en komt er op een "koopje" vindt hij. De wellicht negatieve invloed die dit project kan hebben op het Helders woningbouwcontingent en het toeristisch product tellen blijkbaar niet.
 
Na de nodige aanpassingen is het in 2009 wellicht mogelijk om rondvaarten in onze grachten te houden als extra impuls voor onze toeristische ontwikkeling. Het is te hopen dat voor die tijd een oplossing is gevonden voor het terrassenprobleem in de Spoorstraat.
 
Triest is ook de ontwikkeling rondom het Hospice. Aan de ene kant geopend, aan de andere kant dinsdag een rechtszaak om sluiting af te dwingen. Deze situatie heeft te maken met onduidelijkheid in regelgeving omtrent ontheffingsprocedures ingevolge artikel 19. Er zijn veel voorbeelden bekend van Hospices die ontwikkeld zijn zonder de artikel 19 procedure te volgen. (ook de Nederlandse Patientenvereniging heeft hieraan aandacht besteed). Daarnaast heeft het gebrek aan informatie en overleg voor veel irritatie gezorgd bij de omwonenden.

« Terug