Mopperen
Ik heb sinds kort een nieuw stukje software “visual mind”. Je kunt er met een variant op het principe “mindmapping” heel handig informatie verwerken. Om het systeem goed te benutten heb ik mezelf de opdracht gegeven om met zoveel mogelijk onderwerpen te oefenen. Zo hou ik o.a. informatie bij over de positieve en negatieve activiteiten (uitwerkingen) van het huidige bestuur. Aan het einde van het jaar zal ik u de uitkomsten laten weten. Tot op heden slaat de balans nog niet door naar de positieve kant, maar wat niet is kan nog komen, dus ik wil niet mopperen.
Afgelopen zondag was ik te gast in een andere gemeente en daar werden we gewezen op 3 soorten mopperen in de Bijbel en wat dit voor uitwerking had. De vraag is dan natuurlijk: hoe vergaat het ons nu? Zulke vragen met bij behorende voorbeelden kunnen natuurlijk best confronterend zijn. De oproep is dan ook om je te onthouden van zulk gemopper en dat houdt me dan ook in de week bezig. Het dilemma: is het alleen gemopper of ben ik terecht kritisch op bijv. de ontwikkelingen in de politiek. In elk geval heeft de bevolking behoorlijk op de politiek gemopperd in de enquête van het Noord-Hollands dagblad. Met die kritiek zullen we hoe dan ook iets moeten doen de komende tijd, wil de burger zich serieus genomen voelen.
Presidium
Het presidium is het totaal aan fractievoorzitters dat af en toe bij elkaar komt om het reilen en zeilen van de raad te bespreken. Het betreft hier (als het goed is) geen overleg over politieke items maar over het functioneren van de raad als zodanig. De burgemeester stelde voor om een werkgroepje in te stellen voor een overleg met een deel van het college om te bezien of het onderling functioneren verbeterd kon worden. Die wens leek niet erg te leven onder de fractievoorzitters. Het kostte enige aandrang voordat men uiteindelijk wat aarzelend instemde met dit initiatief. De samenstelling en de gespreksonderwerpen mochten we dan inbrengen bij de griffie. Ik heb aangegeven dat ik geen voorstander ben van een klein groepje. We kunnen dit het beste met het hele presidium en college inzetten. Dat is beter voor de terugkoppeling. De nodige onderwerpen wist ik wel.
Wensen en bedenkingen
Op verzoek van de fractie van de ChristenUnie stond dit onderwerp op de agenda van het presidium. In een raadsinformatiebrief was ons medegedeeld dat het Uitwerkingsplan voor het Stadshart niet door de raad vastgesteld hoefde te worden. We mochten alleen wensen en bedenkingen kenbaar maken. Ik vond dit een onjuiste gang van zaken omdat dit Uitwerkingsplan de basis is voor alle verdere procedures en bestemmingsplannen en daarmee een kaderstellend document. Bovendien zal het de komende jaren nog wel het nodige budget vragen, dus dan is het toch wel belangrijk dat we er als raad in elk geval een besluit over hebben genomen. De overige fractievoorzitters onderschreven dit van harte en de burgemeester zou dit gevoelen overbrengen aan het college. Overigens blijft het traject, wat mij betreft bizar. Als het Uitwerkingsplan (met vertraging) uiteindelijk klaar is, gaat het ter goedkeuring naar de Stuurgroep Stedelijke vernieuwing, pas daarna naar de raad.
Raadsvergadering
Als de presidiumvergadering na de raadsvergadering had plaats gevonden, dan was er vast meer directe steun geweest voor het voorstel tot overleg tussen presidium en college. Het was soms bizar maar net zo goed gênant. Een wethouder die de complete raad schoffeerde en daarmee niet wilde stoppen ondanks stevige correctie van de voorzitter en een raadslid dat het nodige (non)verbale geweld uitstortte over een aantal andere raadsleden. Dit alles ontging de voorzitter omdat het zich ter linker zijde van hem afspeelde, buiten zijn gezichtsveld. Gelukkig werd het ook niet geregistreerd door de camera, want die reageert alleen op de openstaande microfoon.
Ook heb ik nu gemerkt dat het amendement nog niet veilig gesteld is, ondanks de afspraken over spreektijdregelingen. Nu blijkt dat de voorzitter het zo interpreteert dat als iemand een amendement bij een hamerstuk in wil dienen hierbij geen onderbouwing gegeven mag worden. Doet hij het bij een bespreekpunt, dan mag het wel. Volgens mij hebben we deze omschrijving nergens gegeven en vind ik dit weer zo’n eigen interpretatie die de sfeer niet ten goede komt. (Ik heb me al opgegeven voor die werkgroep).
Brede school
Met al die perikelen zou je haast vergeten waar het om gaat, nl. goede besluitvorming. Na aanvankelijke onwilligheid van de wethouder is er toch gezocht naar mogelijkheden voor het ontwikkelen van een brede school aan de Pasteurstraat, in plaats van alleen een verplaatsing van de Windwijzer. Dit is helemaal in de lijn van het onderwijshuisvestingsbeleid zoals we dit voorstaan. Het feit dat het nu toch mogelijk wordt is iets om dan ook dankbaar voor te zijn. Dit komt beslist in mijn positieve lijstje terecht.
Havenbestemmingsplan
Hoewel Den Helder en havengebied vrijwel synoniem zijn, bestond er voor grote delen van het havengebied geen bestemmingsplan. Heel belangrijk voor de toekomstige ontwikkelingen. Met dit bestemmingsplan is de zaak nu geformaliseerd. Het feit dat bepaalde activiteiten in dit gebied plaats vinden maken het tot een “gezoneerd industrieterrein”, hierbij hoort een geluidscontourenzone. Deze geluidscontour maakt deel uit van het bestemmingsplan als bijlage en betreft een zone die al 1996 door de provincie is vastgesteld. Bijkomend gevolg hiervan is dat er geen gewone bewoning in het gebied mag plaats vinden. De 2 bestaande woningen in het havengebied moeten dan ook weg bestemd worden. Hier valt niet aan te tornen en in het kader van de toekomstige ontwikkelingen moeten we hier ook serieus aan werken. Ook op de 2 dokken op de Oude Rijkswerf rust de status “gezoneerd industrieterrein” vanwege de werkzaamheden die daar (kunnen) plaats vinden. Ook hiervan geldt dus dat bewoning in dat gebied niet mogelijk is en daarmee valt niet te schipperen. Wie het gaat straks aan de Helderse bevolking uitleggen dat vanwege bebouwing op de Rijkswerf activiteiten als de restauratie van de Bonaire in elk geval onmogelijk zijn?
Met de vaststelling van het havenbestemmingsplan is er veel duidelijkheid gecreëerd voor de toekomstige ontwikkeling en daar ben ik blij mee (komt ook in het positieve lijstje).
De molen
Die heeft al wat stof doen opwaaien zonder nog maar iets gemalen te hebben. De Stadspartij heeft hierover een motie ingediend die we ondersteund hebben. In die motie werd het college opgedragen om mogelijkheden voor het bouwen van de molen te onderzoeken. Voor ons was de aanleiding om deze motie mede te ondertekenen vooral gelegen in het feit dat vanaf de vaststelling van de Structuurvisie waarin de molen was opgenomen het steeds duidelijker werd dat Zeestad BV/CV en de projectontwikkelaars een hele eigen koers varen waarbij de molen bij voorbaat kansloos lijkt. Met deze motie werd het college aangespoord zich tegenover Zeestad nadrukkelijker uit te laten over uitgangspunten in de Structuurvisie. Nu liet het college blijken dat niet van plan te zijn omdat ze de consequenties ervan niet kunnen overzien. Dat is niet sterk. Afijn, de motie heeft het niet gehaald ondanks alle politiek correcte uitspraken als: “we staan sympathiek tegenover deze motie, maar hij komt te vroeg enz.”. Je kunt het signaal maar afgeven voor het te laat is.
Sfeer
Het was een rommelige, bij tijden vervelende vergadering die gelukkig niet te lang duurde. In de raadszaal geldt “politieke onschendbaarheid”, hetgeen wil zeggen dat je als politicus ongestraft mag zeggen wat je vindt van zaken. Het is niet mogelijk om hiervoor strafrechterlijk vervolgd te worden. Dat betekent nog niet dat je je onfatsoenlijk mag gedragen, vind ik. Buiten de raadszaal gelden volgens mij in elk geval alle regels van goed fatsoen. Enigszins verbijsterd nam ik dan ook kennis van een zelfgeschreven reactie van een van de wethouders waarin hij de visie en intellectuele vermogens van een van de raadsfracties in twijfel trok. Je zou die mening door kunnen trekken op alle ondersteuners van de ingediende “molenmotie”. Als reactie hierop zou een motie van afkeuring een optie kunnen zijn of toch dat werkgroepje maar snel van start laten gaan. Ik kies dan maar voor het laatste omdat ik hoop hou dat er wat te verbeteren valt.
Tja…. mopper ik nou of ben ik terecht kritisch?
3e kamer
De laatste zaterdag van de maand is altijd politiek café van LOS. Els Ellen van Windkracht 13 mocht vertellen hoe ze heeft moeten vechten voor haar gelijk. Uiteindelijk heeft de Raad van State hierin voorzien en nog werd vanuit de gemeente volgehouden dat er op de juiste wijze gemeten was. Gezien de geluidscontourennota en de daarin gehanteerde dBa voor de Weststraat klopt dit van geen kant. Ik ben dan ook ontzettend blij dat dit voor hen zo goed heeft uitgepakt.
De column van Martin van Exter was bijzonder vilein en was vooral gericht tegen de wethouder die niet tegenover God en alle mensen verantwoording af wilde leggen.
Kortom: politiek in Den Helder zelden windstil meestal stormachtig. En ach … op het weer moppert iedereen.