Bezoek Infoavond MER Passantenjachthaven Willemsoord
Donderdagavond werd er een infoavond gehouden over de milieueffecten welke verwacht worden indien er in het natte dok van de Oude Rijkswerf Willemsoord een passantenjachthaven aangelegd word. Deze milieueffecten worden onderzocht en vastgelegd in een zogenaamde MER, een Milieu Effect Rapportage. Deze rapportage wordt vervolgens gedurende een termijn ter inzage gelegd zodat men eventueel bezwaar kan maken. Voor zover ik heb kunnen beoordelen zijn de milieueffecten dermate gering dan wel juist positief effectgevend dat er weinig tot geen bezwaren verwacht hoeven te worden naar aanleiding van deze rapportage. U kunt uiteraard zelf ook deze MER inzien op: http://www.willemsoordbv.nl/index.php?menu_id=62 alsmede een artist-impression die laat zien hoe het er uiteindelijk uit dient te gaan zien!
De presentatie was daarnaast ook gericht op het informeren over hoe dit ontwerp tot stand gekomen was en welke (vergunning)trajecten er doorlopen dienden te worden.
Naast de mogelijke vertragingen in verband met vergunningenprocedures was er ook sprake van een ander manco hierin, namelijk dat Defensie, die de helft van het natte dok bezit, niet mee zou willen werken aan de volledige aanleg van deze passantenjachthaven, alsmede de eventuele “erfpacht” welke benodigd zou zijn voor jachten die via de Zeedoksluis de passantenjachthaven zouden willen betreden. (De volgende dag stond in het Noord-Hollands Dagblad dat er overeenstemming bereikt was hierover)
Vooralsnog wordt in het project voorzien in 99 ligplaatsen die voor aanvang van de Tall Ships Race 2008 gebruikswaardig moeten zijn. Mocht Defensie haar volledige medewerking verlenen, dan zullen er in de 2e fase nog eens 250 ligplaatsen extra bijkomen. Tevens is er voorzien voor de nieuwbouw van een zogenaamd havenkantoor bovenop de bunker achter de bioscoop. Deze bunker zal dan als fundering dienen voor het havenkantoor. Dit resulteert uiteraard in een prachtig uitzicht voor diegene die het havenkantoor gaan bemannen.
Verder is er rekening gehouden met het eventueel verplaatsen van het ramschip de Schorpioen. Dit schip dient vrije uitvaart te kunnen krijgen en derhalve niet gehinderd te worden door de steigers. Omdat deze haven een getijdehaven wordt, is er tevens voorzien in drijvende steigers zodat het hoogteverschil van ca. 1,20 m in het getij opgevangen kan worden. Tevens dienen beide droogdokken ten allen tijde bereikbaar te blijven, misschien ooit wel voor een wat groter passagiersschip?
Het was al met al een informatieve avond en ik was blij te mogen constateren dat er ook werkelijk projecten uitgevoerd gaan worden. Een niet te hoog gegrepen project wat in mijn ogen redelijk eenvoudig en op korte termijn uitgevoerd kan gaan worden.