Verslag week 20
Maandag was het weer zover! Een nieuwe avond boordevol lokale politiek! Ik moet zeggen dat het nieuwe systeem aardig begint te wennen en dat er, als het allemaal loopt zoals het zou moeten, behoorlijk wat verbeterpunten zijn ingevoerd ten opzichte van het oude systeem. Maar daarvoor is het nu nog even te vroeg om dit te evalueren. Neemt niet weg dat er naar aanleiding van de afgelopen vergaderingen wel alvast wat kritische kanttekeningen meegenomen kunnen worden in voorbereiding op die evaluatie.
Zo stonden er maandag twee zeer belangrijke punten op de agenda van de commissies: bij de Commissie Bestuur en Middelen stond men al dan niet wensen of bedenkingen kenbaar maken over de overname van de Oude Rijkswerf Willemsoord (ORW) door de gemeente Den Helder. Bij de gecombineerde commissievergadering handelde het over het vaststellen van de uitwerkingsvoorstellen naar aanleiding van het Strategisch Plan “Op Eigen Kracht”.
Deze gecombineerde vergadering was ingepland om 20.00 wat de politieke partijen de gelegenheid gaf om over zulke zwaarwegende onderwerpen slechts een uur te spreken daar de besluitvorming feitelijk de week erop volgend genomen zou moeten worden. Met elf partijen in de Raad kwam men tot de conclusie dat elke partij slechts vier minuten spreektijd zou krijgen. Kortom een farce daar er genoeg partijen zijn die aan de voorheen geldende twaalf minuten spreektijd al niet genoeg hadden!
Overname Oude Rijkswerf Willemsoord
Over de overname ORW is al een hoop gesproken, geschreven en gezwegen. Maar wat heel sterk naar voren kwam tijdens deze commissievergadering was tweeledig: Voor de coalitiepartijen was alles feitelijk al in kannen en kruiken, maar voor de overige partijen waren er meer dan voldoende vragen en onduidelijkheden. Zoveel zelfs dat je er de geplande toekomstige jachthaven op de ORW mee zou kunnen vullen en dan nog de sluizen zou open moeten zetten om op gezette tijden de inwendige vloed aan vragen te kunnen uit laten stromen…
Waar de coalitiepartijen hun fiat voor deze overname op baseerden is mij nog steeds een groot raadsel. de VVD gaf aan dat er al een jaar over gesproken werd en dat het nu toch wel eens tijd werd om dit door te laten gaan. Als dat al een legitieme reden is om zo’n miljoenenproject doorgang te laten vinden met zo’n slechte financiële onderbouwing, dan staat ons nog een hoop ellende te wachten ben ik bang. Er wordt inderdaad al een jaar over gesproken, maar wat Progressief Den Helder al zo pakkend aangaf, er komen maar geen antwoorden! Antwoorden op hele duidelijke en heldere vragen. De wethouder financiën weigert steevast duidelijk antwoord te geven of vertikt het om überhaupt antwoord te geven. En hoe moet je dan als integer raadslid een, naar de burgers van Den Helder toe, verantwoord besluit hierop nemen? Om nog maar niet te spreken over je eigen gevoel hieromtrent.
Doordat het tijdsbestek het niet meer toeliet om verder en/of dieper op de zaken in te gaan, verschuift het verdere verloop van deze discussie naar de volgende commissievergadering. Maar naar nu blijkt is men voornemens om na de discussie volgende week, dit punt direct in de raadsvergadering erna ter besluitvorming mee te nemen! Geheel tegen de geldende afspraken in. Hier komt onverwijld een discussie over, maar laten we niet hopen dat deze vorm in stemming wordt gebracht, want dan begin ik me hardop af te vragen waarom we regels stellen. Gesteld is dat onderwerpen welke in commissieverband besproken worden, eventueel de week erop in de raadsvergadering ter besluitvorming voorgelegd kunnen worden. Neemt niet weg dat er bij zulke zwaarwegende onderwerpen gerust wat meer tijd genomen mag worden om een eerlijk en helder besluit te kunnen nemen waar je als partij achter kunt en blijft staan. Ik herinner me nog dat er eind vorig jaar sprake was van: “snel, snel, snel voor het einde van het boekjaar een besluit nemen over de ORW!” Dat is er toen niet van gekomen, maar het lijkt wel alsof het zich nu stilletjes aan weer herhaald. Misschien is er voor het college van B&W een hoop duidelijk geworden na het inzien van de boeken, maar voor ons als raad is dat geenszins het geval.
Bloemlezing missers overname ORW
Brengt me gelijk bij een kleine doch niet minder tot de verbeelding sprekende opsomming van punten waarom dit besluit uitgesteld zou moeten worden of zelfs helemaal niet door zou moeten gaan. Wederom een kleine, en hoogstwaarschijnlijk onvolledige, bloemlezing:
- Onderzoek door Ernst & Young en Nauta Dutilh naar de waarde en toestand van het over te nemen bedrijf heeft aangetoond dat er op de verkoopprijs maar liefst een korting van € 465.000,- behaald is. Dat is een behoorlijk bedrag. Maar de wethouder financiën gaf aan dat er aan advocaatkosten voor deze overname alleen al zo’n € 400.000,- aan kosten gemaakt zijn… Laten we er even van uitgaan dat beide voornoemde bedrijven hiermee bedoeld zijn, dan resteert er ons nog een bedrag van € 65.000,-. Dat is omgerekend naar het overnamebedrag, a € 6.088.000,- toch zeker wel een ruime 1%… Tel uit je winst!
- In de overeenkomst tot overname is bijvoorbeeld ook opgenomen dat de gemeente de domeinnaam capeholland.nl en de inboedel van het attractiepark overneemt. Maar heeft Ballorig niet onlangs CapeHolland in z’n geheel overgenomen en bestaat de naam CapeHolland dus feitelijk niet meer? Zie ik nu de Vliegende Hollander voorbijrazen of koopt de gemeente werkelijk een kat in de zak?
- Uit het onderzoek in de boeken van Libéma, het zogenaamde due diligence, bleek ondermeer dat totaal onduidelijk was waar de ontwikkelingsrechten binnen de bedrijfsstructuur van Libéma geplaatst waren. Dus feitelijk waren deze onvindbaar. Toch nemen we ze over! Maar wat dan? Bestaan deze ontwikkelingsrechten wel en zo ja, zijn zij dan wel in het bezit van Libéma? Met dit soort onduidelijkheden lopen we ook nog het risico dat Libéma ze, als deze onderneming ze al bezit, via een ander weggetje weer tevoorschijn tovert!
- Zoals algemeen bekend was er sprake van een dubbele verhuur van de Prins Willim, waarbij Akse Media het eerste recht van huur had. Een zeer duidelijk teken dat Libéma of z’n zaken niet op orde heeft en dus een onbetrouwbare gesprekspartner is of dat het bedrijf lak heeft aan gemaakte afspraken en dus, jawel, een onbetrouwbare gesprekspartner is. Nu had de Provincie Noord-Holland (PNH) de Prins Willim voor € 100.000,- gehuurd tijdens de Tall Ships Race 2008. Hierdoor kan er tijdens de Tall Ships Race 2008 door ondermeer de Provincie Noord-Holland gebruikt gemaakt worden van dit houten vaartuig (ik geloof dat ik het geen schip mag noemen). Maar naar nu blijkt heeft de gemeente Den Helder bijgedragen aan deze afkoopsom ter versnelling van de afwikkeling van deze spagaat! Terwijl de gemeente hier helemaal geen partij in is!
- In plaats van dat Willemsoord BV (lees: de gemeente) de Prins Willim huurt voor een vastgesteld bedrag zoals eerder de intentie was, betaalt Willemsoord BV nu € 250.000,- in een of andere nog op te richten BV en moet vervolgens zelf de administratie voor de exploitatie hiervan voor eigen rekening nemen. Ook het klein en dagelijks onderhoud komt voor rekening van Willemsoord BV, net als het toegangsbeheer en, jawel we zijn er nog niet, de verzekeringskosten. Wel mag de helft van de inkomsten aan kaartverkoop e.d. in eigen zak gestoken worden! Wauw! Kortom alle lasten voor Willemsoord BV en Libema is de lachende derde want die vangt de andere helft van de inkomsten zonder er ook maar iets voor te hoeven doen. Is het nog nodig om te onderzoeken wat nu voordeliger geweest zou zijn? Of weet u samen met mij het antwoord hierop ook al? Doet me denken aan de leus: Doe moeilijk als het makkelijk kan!
Al deze voornoemde punten zijn gehaald uit het voorstel waarover wij als raad moeten besluiten of we hier al dan niet mee akkoord gaan. Het is dus niet zo dat bepaalde zaken achterhaald zijn want dan hebben we achterhaald stuk voorhanden en daarop kun je geen besluiten nemen.
Ik besef ook wel dat negativiteit in dit opzicht de overhand heeft, maar hoe graag ik hier ook positief over zou willen zijn, er zitten gewoon teveel haken en ogen aan dit verhaal waardoor we, nogmaals gezegd, geen eerlijk oordeel kunnen en mogen vellen hierover.
Zeestad CV/BV
Voordat ik verzand in een ellenlang betoog wil ik graag met twee zaken afsluiten: Zeestad CV/BV en de schadeclaim van onze vorige burgemeester dhr. J. Staatsen. Zoals u misschien bekend is, zijn er door de gemeente Den Helder miljoenen euro’s in deze CV/BV constructie gepompt. Dit schijnt een zeer bijzondere constructie te zijn. Wat wij echter niet wisten op dat moment, althans ik niet, is dat deze constructie voorlopig gekozen is voor een periode van drie jaar. Zo valt te lezen uit het overdrachtsdocument van de interim-gemeentesecretaris Dhr. P.L. Polhuis… En nu rijst dan ook de vraag: wat gebeurt er dan na die drie jaar? Andere constructie? Andere risico’s? Is al het geld dan al op? Hoe dan verder?
Neemt overigens niet weg dat het concept-overdrachtsdocument in mijn ogen een zeer goed document is waar, voor zover ik dat kan beoordelen, een eerlijke weergave gegeven wordt van de ervaringen van deze interim-gemeentesecretaris en waar alle betrokkenen een hoop lering uit kunnen trekken.
Schadeclaim oud-burgemeester Dhr. J. Staatsten
Als laatste dan zoals gezegd de schadeclaim van Dhr. J. Staatsen. Zoals ongetwijfeld uit de krant al bekend is, is deze claim door de rechter verworpen. Iets waar we dankbaar voor mogen zijn omdat ook Tjitske deelneming had aan deze commissie waartegen de schadeclaim gericht was. Voor Tjitske betekent dit een hele zorg minder, ook al was zij ervan overtuigd dat het zo zou aflopen. Het zorgt voor extra belasting en gaat je evenwel niet in de koude kleren zitten.
Hemelvaartsdag
Voorlopig wil ik het hier toch wel bij laten, want er moeten ook weer nieuwe stukken doorgenomen worden! Het is een korte week geweest, waarin veel gebeurd is, maar het hoogtepunt voor ons is toch wel de Hemelvaartsdag waarop wij mogen gedenken dat Jezus teruggegaan is naar de hemel om daar voor ons een plaats te bereiden. Voor een ieder die in Hem gelooft!
Willem Koning