Verslag tot 25-3-2007

zaterdag 24 maart 2007 23:53

Na een drukke zaterdag met een flink teambuildend karakter was het goed rusten op zondag. En dat was dan weer een mooie voorbereiding op een drukke vergaderweek. Maandagavond was er als eerste een SOB-vergadering, waarvan onderstaand de hoogtepunten.

•       Inspreker was Cor Kiefte, garage houder, met het verzoek om zijn bedrijf te ontsluiten via de zuid verbinding in plaats van via de schoolweg. Sympathieke man die zich zorgen maakt over zijn bedrijf. Boskeljon gaf aan dat de ambtenaren er mee bezig zijn maar de man die had al een aardige lijst ambtenaren gezien maar geen toezegging gekregen. Lijkt mij onze steun waard mocht daar een motie voor komen. Nu werd de structuurvisie door een aantal partijen misbruikt om hier over te debatteren (tot woede van Piet Blank).

•       D66 wilde nog even over de blokkendoos in de stad spreken en over bakkerij Bruinsma in relatie tot het bestemmingsplan Ravelijn center.

•       Beheer openbare ruimte, uitgebreide presentaties. Vooral bij de openbare verlichtingen ging het licht wat uit bij de meeste partijen, voor vervanging nodig €1,3M voor verbeteren €0,4M en dan zouden we op basis niveau zitten in 2017. 41% van de straten voldoet niet aan de norm. Volgende aanslag op de algemene reserves vrees ik. Een voorstel om burgers evaluaties van hun wijk te laten doen samen met ambtenaren gaf wat deining. Was eigenlijk een onschuldig voorstel maar sommigen vonden dit toch wel een taak van de ambtenaren, het mag geen verwachtingen wekken.De weigering om de motie van D66 met betrekking tot het borstelbeleid uit te voeren gaf wat treurnis bij D66. De nieuwe methode (azijnzuur, street clean) is ca de helft duurder per vierkante meter.

•       Structuurvisie. Ik mocht als eerste het woord doen namens de ChristenUnie en de meeste partijen zijn het er mee eens dat dit plan niet gaat lukken als er niet vaart wordt gemaakt met een nieuwe verbindingsweg. Ik heb aangegeven dat dan Den Helder echt achter Julianadorp aankomt.  Met name CDA en VVD hadden kritiek op de onduidelijke rol van de gemeente vwb regie. Boskeljon zegde (als van ouds) toe dat het in de uitvoeringsprogramma's wel duidelijk zou komen te liggen. Ook wat vragen over de begraafplaat op de JVC velden. PvdA wilde wat waterbekkens, Boskeljon stelde dat die in de planning waren meegenomen als meertjes. Ik stel voor dat we motie tot wijziging indienen mbt tot het naar voren halen van de verbindingsweg of anders het niet veranderen van de status van de Zanddijk (er zullen dan bouwkundige maatregelen moeten zijn om de Foreestweg over of onder de Zanddijk heen te trekken. Anders blijft er weinig over van de basis gedachte Julianadorp aan Zee. In Julianadorp zijn ook veel mensen bezorgd over een vermindering van de verkeersstroom naar Den Helder en v.v.

•       Beeldkwaliteitsplan OS&SHuisduinerbelang had nogal wat commentaar over de manier waarop zij betrokken waren maar dat lijkt nu beter te gaan. De VVD wilde sneller dan 2010 maar Boskeljon leek dit niet mogelijk. CDA vroeg zich af waar burger participatie begint?

•       Incidenteel budget. D66 vond 50% over wel erg veel. SP vond het niet nodig dat de burgers geld gaan betalen voor het pleintje voor de kerk in Huisduinen. De beeldkwaliteit was volgens Rachel wel goed tot zeer goed. Maar Boskeljon maakte duidelijk dat de gemeenschap van Huisduinen het meeste er in stopt en dat iedere wijk recht heeft op een bijdrage van de gemeente. Meeste partijen konden zich wel vinden in dit maar wordt het presidium gebracht om als bespreekpunt voor de raad . Rest geen problemen

•       En toen werd het pas echt leuk. Om een uur of elf schoof Fritzche aan en wilde doodleuk goedkeuring hebben om te starten met het bomen planten in het nieuw op te richten park want het bomenplantseizoen liep ten einde. Agendapunt onder stand van zaken, "zonder stukken" stond er droog in de agenda. Ik heb toen gezegd dat er een brief was uitgegaan vanuit de raad over het vroegtijdig aanleveren van stukken voor advisering en besluitvorming. Piet Blank dacht ook dat wel een inkoppertje was en de VVD en PvdA mochten als eerste zeggen wat ze er van vonden. Ja, gegeven het feit dat je tot 15 april kan planten moest het dan maar. Ik heb toen gevraagd of die brief niet namens de VVD en PvdA was gestuurd. Het CDA ging met mij mee en daarna de andere kleine partijen, dus jullie mogen er in de volgende raadvergadering er over buigen. Maar wat extra kritiek is hier wel op zijn plaats over dit proces. Ook nog even aan de wethouder gevraagd wat er nu waar was van het niet opknappen van de kale muur van de verkenningston. Kon niet waar zijn dat er gebouwd werd en was niet te zake doende. Waar dat verhaal vandaan kwam. Van een van uw eigen ambtenaren. Paar anderen kwamen er tijdens de borrel nog wel op terug, blijft wat vreemd.  Eric

Dinsdagavond was er senioresbijeenkomst en de commissie BPOV. Ik kwam te laat aan bij seniores en viel midden in de bespreking over het afsluiten van de fractie-leeskamer. Hierdoor kunnen raadsleden niet meer het stadhuis in komen. De directie had besloten dat dit uit veiligheidsredenen moest gebeuren. Een kletsverhaal want we kunnen nog steeds via de voordeur de gangen op lopen. Ik vind het principieel onjuist dat de ambtelijke organisatie de gemeentebestuurders het recht tot toegang tot het gemeentehuis ontzegt. Er waren ook geen steekhoudende argumenten in het betoog van de betreffende ambtenaar. Daarna de commissie BPOV. We hebben kennis genomen van het rapport van de Rekenkamercommissie over de inhuur van externen over de afgelopen jaren. Volgens de wethouder zijn we vanaf 2006 op de goede weg en wordt er niet meer ongebreideld ingehuurd. Dan valt er verder ook niet veel meer over te zeggen aangezien de verantwoordelijken hiervoor al niet meer politiek actief zijn. De discussie was snel over.

Vervolgens werd het GAVO-project geïntroduceerd. Dit is een project om overlastgevende veelplegers intensief te begeleiden. Volgens de burgemeester was het project in andere steden succesvol. Door de Brijderstichting, die het project moet uitvoeren werd aangegeven dat die projecten veel langer liepen en dat met éémalig geld voor één jaar geen resultaten te verwachten zijn. Dit project moet langer doorlopen. Er was geen financiële onderbouwing bekend en ook verder weinig achtergrond informatie. Staande de vergadering werd de offerte gekopiëerd en bleek dat er sprake is van een overhead van 25% + nog een aantal opgevoerde posten die ook duidelijk onder overhead horen te vallen. Al met al blijft er van het bedrag niet veel over en valt te bezien of de beoogde aantallen veelplegers hiervoor intensief begeleid kunnen worden. Opmerkelijk is dat sinds begin dit jaar er ook sprake is van het zgn. Stedelijk Kompas. Dit is een rijksproject dat beoogt om alle dak- en thuislozen in beeld en onder (gedwongen) begeleiding te krijgen. Dit is een structureel project dat langer doorloopt. Ook hier moet de gemeente tot financiering komen. Het voorstel hiervoor komt ter bespreking in de commissie MW. Er zit een enorme overlap tussen de doelgroepen van beide projecten. Mijn voorstel was dan ook om niet over te gaan tot het GAVO project maar het beschikbare geld ook in te zetten om het Stedelijk Kompas bij de start een goede impuls te geven. Volgens de burgemeester was er een duidelijk verschil in doelgroepen. De GAVO-groep zou jongeren betreffen (dit werd haar ingefluisterd door de wethouder) De vertegenwoordiger van de Brijder ontkende dit ten stelligste. Immers met veelplegers worden bedoeld degenen die al 10-15 jaar bekend zijn bij allerlei instanties en verschillende keren gevangen hebben gezeten en in herhaling vallen. Dan ben je per definities niet zo heel jong meer. Ik vind het geld voor het GAVO-project dus gewoon weg gesmeten en ik wou dat men de materie wat meer beheerste. De burgemeester was een warm pleitbezorger voor het project met argumenten die categorisch door de beoogde uitvoerder van het project werden tegen gesproken. Bizar

Woensdagavond was de commissie MW en hier kwam uitgebreid het Stedelijk Kompas aan de orde. Ook hier moet geld voor gevonden worden. De wethouder meende opnieuw dat er sprake was van verschillende doelgroepen en noemde opnieuw jongeren als doelgroep voor het GAVO. Als voorzitter van deze commissie probeer ik de vergadering zo gestructureerd mogelijk te leiden en geen inhoudelijk commentaar te leveren, maar af en toe raak ik van dit soort zaken behoorlijk gefrustreerd.

Bij het voorstel tot vaststelling van de verordening wet inburgering ontstond nog een aardige discussie. D66 en Kieskees waren geen voorstander van deze verordening omdat nadat mensen inspanningen gepleegd hadden om de inburgering te volbrengen ze vervolgens nog steeds aangesproken werden als allochtoon. Dat zou moeten veranderen voordat deze verordening van kracht kon zijn. Op de vraag of er al contracten zijn afgesloten, vooral met degenen die de inburgeringscursussen ook nu al verzorgen, werd gezegd dat dit niet het geval was omdat we nog in het aanbestedingstraject zitten. Donderdag las ik in de krant dat het ROC de inburgering mag geven voor een periode van 3 jaar in het kader van de Europese aanbesteding.

De nota vrijwilligerswerk is opnieuw niet besproken. Nu omdat er een definitieve versie bestaat die nog niet bij de commissie bekend is. Afgesproken is nu om beide nota's maar in 1 van de nieuwe clustercommissies te bespreken, tegelijkertijd met de inspraakreacties. Wellicht dubbel werk, maar er zal dan niet direct sprake zijn van tijdverlies vanwege de wekelijkse vergadercyclus.

De problematiek van het IVC kon op veel begrip bij de commissie rekenen en men stond welwillend tegenover het initiatiefvoorstel van CDA en D66.

De wethouder wist nog niet veel nieuws te melden over de afhandeling van de Stichting Triton. Nu was het nog afhankelijk van een
oorzaakonderzoek.

Wat betreft de Foyer zijn er besprekingen over een doorstart van het project. O.a. het Leger des Heils heeft interesse om het project over te nemen.

De wijzigingen in de indicatiestelling voor de WMO baren de commissie zorgen. In tegenstelling tot voorgaande jaren worden er nu maar weinig indicaties afgegeven voor huishoudelijke verzorging 2. Dit betekent wellicht dat de cliënten niet de zorg krijgen die ze nodig hebben, het betekent ook dat veel duurdere krachten inmiddels geen contractverlenging krijgen of tegen lagere salarissen. Kortom zorgelijke ontwikkelingen. Ook de wachtlijsten voor de indicatie kwamen ter sprake. Het komt nu voor dat mensen na een ziekenhuisopname 4 weken moeten wachten voor de aanvraag voor huishoudelijke zorg in behandeling wordt genomen. Dat lijkt mij rijkelijk laat.

Inmiddels hebben we ook informatie over de mogelijke overname van Cape Holland door de gemeente. De raad kan wensen en bedenkingen inbrengen, maar is wel verantwoordelijk voor de financiering van deze overname. We hebben er met elkaar nog een hele kluif aan om e.e.a. financieel te doorgronden. Het is opnieuw een hele aanslag op onze financiele ruimte. Dit naast alle andere verplichtingen en extra onvoorziene kosten, doen mij het ergste vrezen voor onze financiele draagkracht. Al met al sombere tijden, naar mijn idee.

Gelukkig is er zaterdag een lentemarkt in de Verkenningstond. Dit soort samenwerkingsverbanden doen me altijd weer goed en laten zien dat het ook anders kan als je maar echt met elkaar wilt samenwerken.

« Terug