Verslag tot 25-3-2007
Na een drukke zaterdag met een flink teambuildend karakter was het goed rusten op zondag. En dat was dan weer een mooie voorbereiding op een drukke vergaderweek. Maandagavond was er als eerste een SOB-vergadering, waarvan onderstaand de hoogtepunten.
• Inspreker was Cor Kiefte, garage houder, met het verzoek om zijn bedrijf te ontsluiten via de zuid verbinding in plaats van via de schoolweg. Sympathieke man die zich zorgen maakt over zijn bedrijf. Boskeljon gaf aan dat de ambtenaren er mee bezig zijn maar de man die had al een aardige lijst ambtenaren gezien maar geen toezegging gekregen. Lijkt mij onze steun waard mocht daar een motie voor komen. Nu werd de structuurvisie door een aantal partijen misbruikt om hier over te debatteren (tot woede van Piet Blank).
• D66 wilde nog even over de blokkendoos in de stad spreken en over bakkerij Bruinsma in relatie tot het bestemmingsplan Ravelijn center.
• Beheer openbare ruimte, uitgebreide presentaties. Vooral bij de openbare verlichtingen ging het licht wat uit bij de meeste partijen, voor vervanging nodig €1,3M voor verbeteren €0,4M en dan zouden we op basis niveau zitten in 2017. 41% van de straten voldoet niet aan de norm. Volgende aanslag op de algemene reserves vrees ik. Een voorstel om burgers evaluaties van hun wijk te laten doen samen met ambtenaren gaf wat deining. Was eigenlijk een onschuldig voorstel maar sommigen vonden dit toch wel een taak van de ambtenaren, het mag geen verwachtingen wekken.De weigering om de motie van D66 met betrekking tot het borstelbeleid uit te voeren gaf wat treurnis bij D66. De nieuwe methode (azijnzuur, street clean) is ca de helft duurder per vierkante meter.
• Structuurvisie. Ik mocht als eerste het woord doen namens de ChristenUnie en de meeste partijen zijn het er mee eens dat dit plan niet gaat lukken als er niet vaart wordt gemaakt met een nieuwe verbindingsweg. Ik heb aangegeven dat dan Den Helder echt achter Julianadorp aankomt. Met name CDA en VVD hadden kritiek op de onduidelijke rol van de gemeente vwb regie. Boskeljon zegde (als van ouds) toe dat het in de uitvoeringsprogramma's wel duidelijk zou komen te liggen. Ook wat vragen over de begraafplaat op de JVC velden. PvdA wilde wat waterbekkens, Boskeljon stelde dat die in de planning waren meegenomen als meertjes. Ik stel voor dat we motie tot wijziging indienen mbt tot het naar voren halen van de verbindingsweg of anders het niet veranderen van de status van de Zanddijk (er zullen dan bouwkundige maatregelen moeten zijn om de Foreestweg over of onder de Zanddijk heen te trekken. Anders blijft er weinig over van de basis gedachte Julianadorp aan Zee. In Julianadorp zijn ook veel mensen bezorgd over een vermindering van de verkeersstroom naar Den Helder en v.v.
• Beeldkwaliteitsplan OS&SHuisduinerbelang had nogal wat commentaar over de manier waarop zij betrokken waren maar dat lijkt nu beter te gaan. De VVD wilde sneller dan 2010 maar Boskeljon leek dit niet mogelijk. CDA vroeg zich af waar burger participatie begint?
• Incidenteel budget. D66 vond 50%
over wel erg veel. SP vond het niet nodig dat de burgers geld gaan
betalen voor het pleintje voor de kerk in Huisduinen. De
beeldkwaliteit was volgens Rachel wel goed tot zeer goed. Maar
Boskeljon maakte duidelijk dat de gemeenschap van Huisduinen het
meeste er in stopt en dat iedere wijk recht heeft op een bijdrage
van de gemeente. Meeste partijen konden zich wel vinden in dit maar
wordt het presidium gebracht om als bespreekpunt voor de raad .
Rest geen problemen
• En toen werd het pas echt leuk. Om een
uur of elf schoof Fritzche aan en wilde doodleuk goedkeuring hebben
om te starten met het bomen planten in het nieuw op te richten park
want het bomenplantseizoen liep ten einde. Agendapunt onder stand
van zaken, "zonder stukken" stond er droog in de agenda.
Ik heb toen gezegd dat er een brief was uitgegaan vanuit de raad
over het vroegtijdig aanleveren van stukken voor advisering en
besluitvorming. Piet Blank dacht ook dat wel een inkoppertje was en
de VVD en PvdA mochten als eerste zeggen wat ze er van vonden. Ja,
gegeven het feit dat je tot 15 april kan planten moest het dan
maar. Ik heb toen gevraagd of die brief niet namens de VVD en PvdA
was gestuurd. Het CDA ging met mij mee en daarna de andere kleine
partijen, dus jullie mogen er in de volgende raadvergadering er
over buigen. Maar wat extra kritiek is hier wel op zijn plaats over
dit proces. Ook nog even aan de wethouder gevraagd wat er nu waar
was van het niet opknappen van de kale muur van de verkenningston.
Kon niet waar zijn dat er gebouwd werd en was niet te zake doende.
Waar dat verhaal vandaan kwam. Van een van uw eigen ambtenaren.
Paar anderen kwamen er tijdens de borrel nog wel op terug, blijft
wat vreemd. Eric
Dinsdagavond was er senioresbijeenkomst en de commissie BPOV. Ik
kwam te laat aan bij seniores en viel midden in de bespreking over
het afsluiten van de fractie-leeskamer. Hierdoor kunnen raadsleden
niet meer het stadhuis in komen. De directie had besloten dat dit
uit veiligheidsredenen moest gebeuren. Een kletsverhaal want we
kunnen nog steeds via de voordeur de gangen op lopen. Ik vind het
principieel onjuist dat de ambtelijke organisatie de
gemeentebestuurders het recht tot toegang tot het gemeentehuis
ontzegt. Er waren ook geen steekhoudende argumenten in het betoog
van de betreffende ambtenaar. Daarna de commissie BPOV. We hebben
kennis genomen van het rapport van de Rekenkamercommissie over de
inhuur van externen over de afgelopen jaren. Volgens de wethouder
zijn we vanaf 2006 op de goede weg en wordt er niet meer
ongebreideld ingehuurd. Dan valt er verder ook niet veel meer over
te zeggen aangezien de verantwoordelijken hiervoor al niet meer
politiek actief zijn. De discussie was snel over.
Vervolgens werd het GAVO-project geïntroduceerd. Dit is een
project om overlastgevende veelplegers intensief te begeleiden.
Volgens de burgemeester was het project in andere steden succesvol.
Door de Brijderstichting, die het project moet uitvoeren werd
aangegeven dat die projecten veel langer liepen en dat met
éémalig geld voor één jaar geen
resultaten te verwachten zijn. Dit project moet langer doorlopen.
Er was geen financiële onderbouwing bekend en ook verder
weinig achtergrond informatie. Staande de vergadering werd de
offerte gekopiëerd en bleek dat er sprake is van een overhead
van 25% + nog een aantal opgevoerde posten die ook duidelijk onder
overhead horen te vallen. Al met al blijft er van het bedrag niet
veel over en valt te bezien of de beoogde aantallen veelplegers
hiervoor intensief begeleid kunnen worden. Opmerkelijk is dat sinds
begin dit jaar er ook sprake is van het zgn. Stedelijk Kompas. Dit
is een rijksproject dat beoogt om alle dak- en thuislozen in beeld
en onder (gedwongen) begeleiding te krijgen. Dit is een structureel
project dat langer doorloopt. Ook hier moet de gemeente tot
financiering komen. Het voorstel hiervoor komt ter bespreking in de
commissie MW. Er zit een enorme overlap tussen de doelgroepen van
beide projecten. Mijn voorstel was dan ook om niet over te gaan tot
het GAVO project maar het beschikbare geld ook in te zetten om het
Stedelijk Kompas bij de start een goede impuls te geven. Volgens de
burgemeester was er een duidelijk verschil in doelgroepen. De
GAVO-groep zou jongeren betreffen (dit werd haar ingefluisterd door
de wethouder) De vertegenwoordiger van de Brijder ontkende dit ten
stelligste. Immers met veelplegers worden bedoeld degenen die al
10-15 jaar bekend zijn bij allerlei instanties en verschillende
keren gevangen hebben gezeten en in herhaling vallen. Dan ben je
per definities niet zo heel jong meer. Ik vind het geld voor het
GAVO-project dus gewoon weg gesmeten en ik wou dat men de materie
wat meer beheerste. De burgemeester was een warm pleitbezorger voor
het project met argumenten die categorisch door de beoogde
uitvoerder van het project werden tegen gesproken. Bizar
Woensdagavond was de commissie MW en hier kwam uitgebreid het
Stedelijk Kompas aan de orde. Ook hier moet geld voor gevonden
worden. De wethouder meende opnieuw dat er sprake was van
verschillende doelgroepen en noemde opnieuw jongeren als doelgroep
voor het GAVO. Als voorzitter van deze commissie probeer ik de
vergadering zo gestructureerd mogelijk te leiden en geen
inhoudelijk commentaar te leveren, maar af en toe raak ik van dit
soort zaken behoorlijk gefrustreerd.
Bij het voorstel tot vaststelling van de verordening wet
inburgering ontstond nog een aardige discussie. D66 en Kieskees
waren geen voorstander van deze verordening omdat nadat mensen
inspanningen gepleegd hadden om de inburgering te volbrengen ze
vervolgens nog steeds aangesproken werden als allochtoon. Dat zou
moeten veranderen voordat deze verordening van kracht kon zijn. Op
de vraag of er al contracten zijn afgesloten, vooral met degenen
die de inburgeringscursussen ook nu al verzorgen, werd gezegd dat
dit niet het geval was omdat we nog in het aanbestedingstraject
zitten. Donderdag las ik in de krant dat het ROC de inburgering mag
geven voor een periode van 3 jaar in het kader van de Europese
aanbesteding.
De nota vrijwilligerswerk is opnieuw niet besproken. Nu omdat er
een definitieve versie bestaat die nog niet bij de commissie bekend
is. Afgesproken is nu om beide nota's maar in 1 van de nieuwe
clustercommissies te bespreken, tegelijkertijd met de
inspraakreacties. Wellicht dubbel werk, maar er zal dan niet direct
sprake zijn van tijdverlies vanwege de wekelijkse
vergadercyclus.
De problematiek van het IVC kon op veel begrip bij de commissie
rekenen en men stond welwillend tegenover het initiatiefvoorstel
van CDA en D66.
De wethouder wist nog niet veel nieuws te melden over de
afhandeling van de Stichting Triton. Nu was het nog afhankelijk van
een
oorzaakonderzoek.
Wat betreft de Foyer zijn er besprekingen over een doorstart van
het project. O.a. het Leger des Heils heeft interesse om het
project over te nemen.
De wijzigingen in de indicatiestelling voor de WMO baren de
commissie zorgen. In tegenstelling tot voorgaande jaren worden er
nu maar weinig indicaties afgegeven voor huishoudelijke verzorging
2. Dit betekent wellicht dat de cliënten niet de zorg krijgen
die ze nodig hebben, het betekent ook dat veel duurdere krachten
inmiddels geen contractverlenging krijgen of tegen lagere
salarissen. Kortom zorgelijke ontwikkelingen. Ook de wachtlijsten
voor de indicatie kwamen ter sprake. Het komt nu voor dat mensen na
een ziekenhuisopname 4 weken moeten wachten voor de aanvraag voor
huishoudelijke zorg in behandeling wordt genomen. Dat lijkt mij
rijkelijk laat.
Inmiddels hebben we ook informatie over de mogelijke overname van
Cape Holland door de gemeente. De raad kan wensen en bedenkingen
inbrengen, maar is wel verantwoordelijk voor de financiering van
deze overname. We hebben er met elkaar nog een hele kluif aan om
e.e.a. financieel te doorgronden. Het is opnieuw een hele aanslag
op onze financiele ruimte. Dit naast alle andere verplichtingen en
extra onvoorziene kosten, doen mij het ergste vrezen voor onze
financiele draagkracht. Al met al sombere tijden, naar mijn
idee.
Gelukkig is er zaterdag een lentemarkt in de Verkenningstond. Dit
soort samenwerkingsverbanden doen me altijd weer goed en laten zien
dat het ook anders kan als je maar echt met elkaar wilt
samenwerken.