Verslag week 10
Omdat Tjitske deze week afwezig is, schrijf ik deze keer een verslag van de afgelopen week. Iets wat ik eigenlijk voornemens was vaker te doen, maar wat er helaas tot op heden nog niet altijd van gekomen is! Maar goed, het begin is er (weer)!
De week begon als vanouds met de fractievergadering in het PMT-gebouw “De Duif”. Op bezoek waren twee heren van de Radiozendamateurs om hun zorgen uit te spreken. Zorgen over wat hun te wachten staat als nieuwe locatie voor het beoefenen van hun hobby. Momenteel zitten zij prima in een bunker op het terrein van De Nollen, maar deze huurovereenkomst loopt schijnbaar af. Het terrein was vroeger eigendom van de gemeente maar heeft dit op een gegeven moment verkocht aan de Stichting De Nollen. Deze stichting wil in de bunker waar de Radiozendamateurs zitten een atelier of werkplaats inrichten. Dit kan alleen uiteraard als de zendamateurs vertrekken. Punt is alleen dat ze het huren van de gemeente en niet van de Stichting De Nollen. Nu heeft de gemeente een zogenaamde inspanningsverplichting om een goed onderkomen voor de zendamateurs te vinden. De gemeente vindt dat deze verplichting eindig is en derhalve medio 2007 afloopt. Echter, tot op heden hebben de zendamateurs nog maar een officiële locatie aangeboden gekregen. De overige locaties zijn mondeling toegezegd, maar achteraf bleek vaak dat deze locaties niet geschikt waren. Een korte maar verhelderende bloemlezing over het niet geschikt zijn van enkele locaties:
· de gemeente bleek geen eigenaar te zijn van de locatie die ze aanboden;
· de kosten voor de zendamateurs zouden op jaarbasis minimaal tien keer zo hoog worden als nu;
· de verhuiskosten en opknapkosten werden te hoog;
· de locatie bevond zich in een beschermd natuurgebied;
· de locatie bleek niet toegankelijk te zijn.
En het meest frappante is eigenlijk nog wel dat dat allemaal pas bekend werd na het mondeling aanbieden en het persoonlijk in ogenschouw nemen van deze locaties.
Een goede voorbereiding is het halve werk (en minimaal een halvering van de ellende).
De overige onderwerpen betroffen vooral de financiering van de Zeestad CV/BV waarvan u later in dit stukje wat meer zult lezen.
In verband met de Provinciale Statenverkiezingen van 7 maart (Tjitske for Deputy!), werd de Raadsvergadering verplaatst naar 8 maart. Ondanks de goede uitslag van de PS-verkiezingen lijkt het erop dat Tjitske geen Statenlid wordt. Voor mij in ieder geval toch wel een opluchting! Zonder zoveel ervaring is het toch een stuk lastiger!
En dat bleek ook wel met de voorbereidingen voor de Raadsvergadering. Gelukkig hebben we een solide fractie met verstand van zaken en het is daarom dan ook heel erg prettig om ruggespraak te kunnen houden met elkaar over hoe om te gaan met diverse lastige zaken.
Het is de laatste maanden behoorlijk vol met extra vergaderingen en besloten bijeenkomsten ter informatie etc. Iets waarvan ik de nare bijsmaak krijg dat er veel niet goed gaat e
Voorafgaand aan de Raadsvergadering werd er van 18.30 uur tot 19.30 uur een besloten vergadering belegt over het wel en wee van de nieuwe brandweerkazerne. In verband met de vertrouwelijkheid wil ik niet alles kwijt, maar het komt in het kort hier op neer: vanaf het begin tot en met het einde van dit werk zijn er alleen maar fouten gemaakt.
Ik ben dol op bloemlezingen, dus ook hier weer een paar bloemetjes:
· zeer prestigieus bouwproject zeer scherp gecalculeerd in verband met de destijds zeer slechte markt. (Drie keer “zeer”, dat moet dan wel pijn doen!);
· niet gekozen voor een turn-key project waarmee alle risico’s bij de uitvoerende partij komen te liggen;
· bouwkundig slecht voorbereid, voor en tijdens de bouwwerkzaamheden bleek dat de materialen t.b.v. de constructie niet afdoende gedimensioneerd waren;
· contracten getekend met negen (!) aannemers in plaats van een hoofdaannemer.
En ga zo nog maar even door! De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat de presentatie door de verantwoordelijk ambtenaar een eerlijke was. Eentje waarin men feitelijk met de billen bloot ging (uiteraard alles binnen het betamelijke..) En dat ben ik toch wel eens anders gewend! Het gebouw is werkelijk waar een hoogstandje, en bouwtechnisch zeer lastig uit te voeren. De schuldvraag en waar het allemaal dan fout gegaan is, is nog niet geheel duidelijk. Wel duidelijk is dat er een onafhankelijk onderzoek ingesteld gaat worden over de gang van zaken binnen het gehele project. Er liggen namelijk ook nogal wat meerwerklijsten en claims begreep ik. Wordt vervolgd…
Het heetste hangijzer van de avond betrof de financiering van de Samenwerkingsovereenkomst, kortweg SOK genoemd. Er moest € 6,9 miljoen beschikbaar worden gesteld voor deze SOK. Het contract was al getekend voordat de begroting rond was. En dan nog goedkeuring vragen aan de Raad om zoveel geld beschikbaar te stellen? Ik heb dan ook aangehaald dat we voor het blok gezet werden. Kees Visser van KiesKees.nl kaartte het in mijn ogen net verkeerd aan. Hij zei: “Wie A zegt moet ook B zeggen” doelend op het feit dat als je deze samenwerking goedkeurt, dat je dan ook voor de financiering moet zorgen. Maar zijn deze dan niet onlosmakelijk met elkaar verbonden? In mijn ogen zul je eerst moeten voorzien in financiering voordat je je aan zo’n miljoenenproject verbindt! Dus het was geen geval van wie A zegt moet B zeggen, maar van wie B zegt moet A zeggen! En zo loopt, ook met de nieuwe spelling van tegenwoordig, het alfabet nog steeds niet!
Het hele verhaal staat bol van grote risico’s en onjuistheden. En dat is zo ontzettend jammer, want het gaat hier wel om de Stedelijke Vernieuwing van Den Helder! En wie wil dat nou niet? Wij wel, maar niet op deze manier. Ik vind dat dit maar weer eens te meer aangeeft hoe incapabel het huidige College is, uitzonderingen daargelaten. Het idee is prachtig en fantastisch, maar de uitwerking is werkelijk dramatisch. En waarom dan toch? Waarom bewust zoveel risico’s lopen? Als het allemaal goed gaat, dan is het niet meer dan een blinde gok geweest. En een College hoort niet over de ruggen van de burgers van Den Helder zulke grote risico’s te nemen.
Als het fout gaat en de gemeente in slecht financieel vaarwater terecht komt, dan loop je in het ergste geval het risico om onder curatele van de Provincie te komen, zo heb ik begrepen. En dan? Dan kunnen wij als burgers van Den Helder de hoofdprijs gaan betalen voor ambitieuze haalbare ideeën met een erbarmelijke financiële fundering. Wie zong ook al weer: “Een wijs man bouwde zijn huis op een rots”?
Willem