'Highlights' 17 april 2021

zaterdag 17 april 2021 20:02

Vandaag werd het 43e (online) partijcongres van de ChristenUnie gehouden. Een bijzonder congres, een maand na de Tweede Kamer verkiezingen. Het was goed om er bij te zijn, het programma te volgen en me zo toch verbonden te voelen met de partij. Maar het was natuurlijk toch anders dan we gewend zijn en de voorzitter sprak dan ook de hoop uit, dat we elkaar in november weer 'face to face' kunnen ontmoeten.

Er was in de eerste plaats dankbaarheid voor de uitslag van de verkiezingen. De ChristenUnie is opnieuw met 5 zetels in de Kamer vertegenwoordigd. Een Gideonsbende, zo wordt wel eens gezegd. De nieuwe Kamerfractie wil in afhankelijkheid van God, haar keuzes maken.

Er werd terug gekeken op de campagne, die veelal online werd gevoerd. In een korte presentatie kwamen de verschillende activiteiten nog eens naar voren en het was bemoedigend om te zien dat er zo veel en ook door zo veel mensen is gedaan. Al met al was het een mooie campagne. Ook sprak Bina Chirino, de voorzitter van PerspektieF, ze keek ook terug op de campagne en riep ons op om onze idealen te blijven uitdragen

Ook werd afscheid genomen van de vertrekkende Kamerleden: Carla Dik-Faber, Stieneke van der Graaf, Eppo Bruins en Joël Voordewind. De voorzitter sprak ze toe en roemde hun inzet in de afgelopen jaren. Ieder vanuit de eigen portefeuille en specifieke onderwerpen.
Gert-Jan Segers sprak vervolgens het congres toe en vertelde over de afgelopen tijd en zei o.a.: Bij de weg die we kozen, wisten we dat er geen makkelijke optie zou zijn. We wisten dat de keuze die we zouden maken alleen konden maken op grond van onze eigen overtuiging. Op grond van ons eigen morele kompas. En dat welke keuze we ook zouden maken, we altijd vol in de wind zouden komen staan.
En zo is het gegaan. Naast steun, kwam er ook kritiek. En als je kritiek krijgt, moet je dat nooit te snel van je af laten glijden. Als iemand je een spiegel voorhoudt, dat leerde mijn moeder me, moet je er altijd even goed in kijken. En dat heb ik gedaan.
In de perceptie was mijn kritiek meer op de man dan op de bal. Veel mensen vonden dat ik meer de man speelde dan de bal. Te veel Rutte, te weinig ons allemaal. En als dat de perceptie van veel mensen is, dan moet ik me dat aantrekken.
Natuurlijk, de politieke cultuur staat niet los van Mark Rutte. Maar die politieke cultuur staat of valt niet met één man. Ook wijzelf maken daar deel vanuit.
Ik wil niet genadeloos zijn voor personen. Maar ik wil wel hard en helder zijn over een cultuur die niet deugt. En over een overheid die soms genadeloos is. Daar wil ik hard voor zijn en daar moet echt een omslag komen. Daar zetten wij ons voor in.
We hebben als fractie gekozen voor een weg waarvan ik hoop dat die leidt naar die omslag. Dat is onze inzet: er moet een omslag komen. Er moet een omslag komen naar een dienstbare overheid, naar herstel van vertrouwen van kiezers in hun gekozenen.
Met de nieuwe Kamerleden is Gert-Jan heel gemotiveerd om aan de slag te gaan.

Aan het eind van het programma werd ook - na 8 jaar - afscheid genomen van onze voorzitter Piet Adema en de penningmeester Fred Ruiten. Allebei hebben ze hun sporen verdiend en werden ook toegesproken en gedankt voor hun inzet in de afgelopen jaren.

Vervolgens werd de nieuwe voorzitter gekozen: Ankie van Tatenhove. Ze is nu een kleine 7 jaar wethouder in de gemeente Lansingerland en al vele jaren verbonden met de ChristenUnie.

Na de lunchpauze was er nog een gesprek met o.a. Gert-Jan Segers over de corona maatregelen. Er werden vragen gesteld en het was goed om hier bij stil te staan. Op 26 april is weer zo'n debat en meer info is te vinden op website van het WI.

Piet Bras