'Highlights' 6 februari 2021 (2)

zaterdag 06 februari 2021 20:02

Onderzoek EenVandaag: ChristenUnie en SGP meest betrouwbare politieke partijen
De christelijke partijen krijgen het meeste vertrouwen van de Nederlandse bevolking. Dat blijkt uit een onderzoek van EenVandaag. Daarbij werden ruim 27.000 leden van het Opiniepanel gevraagd welke partijen zij het meest zuiver vinden. ChristenUnie en SGP scoren daarbij zeer hoog. De VVD wordt dan juist weer gezien als de partij met de minst integere politici.
Christelijke partijen
De christelijke partijen scoren juist heel erg goed in het onderzoek van EenVandaag. Zo werd er ook gevraagd welke partij het meest onbesproken van gedrag is. Daarbij wordt er gekozen voor de kleine christelijke partijen. 17 procent van de ondervraagden noemt daarbij ChristenUnie en 12 procent SGP. Dit zijn de twee hoogste scores. Op de derde plaats volgt de PVV met 8 procent van de stemmen.
Als reden voor deze keuzen geven mensen onder andere aan dat ze partijleiders Gert-Jan Segers (CU) en Kees van der Staaij (SGP) betrouwbare en integere politici vinden. Daarnaast verwijzen ze ook naar de Bijbel. Een gedeelte van de deelnemers aan het onderzoek stelt dat CU en SGP een extra moreel kompas hebben omdat ze vanuit de Bijbel redeneren.
ChristenUnie scoort dus het hoogste in het onderzoek. Dat komt volgens EenVandaag omdat men deze partij ziet als een partij met een sociale uitstraling, met hart voor de gemeenschap in plaats van voor het individu.