Reactie op de programmabegroting 2007 – 2010
dinsdag 31 oktober 2006 20:33
‘Er is jou, mens, gezegd wat goed is, je weet wat de Heer van je wil: niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten en nederig de weg te gaan van je God “ (Micha 6:8). Deze tekst uit de Bijbel is de leidraad van de wereldwijde Michabeweging die zich sterk maakt voor de uitvoering van de milleniumdoelstellingen van de VN, dichtbij en veraf. De landelijke ChristenUnie ondersteunt deze Michachallenge. Ook de lokale ChristenUnie fractie onderschrijft deze doelstellingen die ook naar de lokale politiek vertaald kunnen worden. Het centrale thema is: rechtvaardigheid. Hiermee is de link naar de programmabegroting gelegd. Is deze opgezet vanuit een visie op rechtvaardige verdeling van middelen? Hebben we oog voor de zwaksten in onze samenleving?
Naar de mening van de ChristenUnie is een dergelijke visie maar moeilijk terug te vinden in deze programmabegroting en dat terwijl de cijfers wel kloppen, want deze keer is de programmabegroting feitelijk sluitend en niet alleen functioneel zoals vorig jaar bijvoorbeeld. Dit is een niet geringe prestatie. De samenhang tussen Voorjaarsnota en programmabegroting is hiermee verstevigd. Op zichzelf een goede zaak vanwege de daarmee samenhangende transparantie. De fractie van de ChristenUnie wil de opstellers een compliment maken voor de opzet en de leesbaarheid. Ook de wijze van behandelen van de programmabegroting verdient onze waardering.
Er heeft dit jaar een verschuiving plaats gevonden qua bestuurlijk gewicht van begroting naar Voorjaarsnota. In deze programmabegroting zie je nadrukkelijker dan voorheen de weerslag van de besluitvorming rondom de Voorjaarsnota.
Maar kun je uit deze begroting nu opmaken dat Den Helder op weg is een stad met een groot sociaal hart te worden? Of dat we oog hebben voor jong en oud in de samenleving, door bijvoorbeeld keihard in te zetten op terugdringen van jeugdwerkloosheid, jeugdzorg en cultureel werk onder jongeren?
Zowel ten tijde van de begrotingsbehandeling 2006 als tijdens de Voorjaarsnota heeft de ChristenUnie haar zorgen uitgesproken over de afkalving van ons sociale bestel. Niet alleen vanwege rijksbeleid, maar ook een handje geholpen door het lokale beleid. We maken ons daar in toenemende mate zorgen over.
In de voorjaarsnota kwam ineens de kreet “levensloopmodel” boven drijven als credo voor de reorganisatie van ons maatschappelijk bestel. De discussie hierover zou ten tijde van de begroting afgerond zijn. Namens de ChristenUnie vroeg ik om een realistischer insteek en dat is gehonoreerd; de eerste besprekingen met het maatschappelijk middenveld hebben eerst onlangs plaats gevonden. De raad heeft geen idee welke richting deze discussie opgaat en dat kan ook niet volgens de wethouder want het moet zich al werkende weg ontwikkelen. Duidelijker was de wethouder in zijn beantwoording van de vragen van prins voor behoorlijk bestuur: het levensloopmodel is een uitsluitingsmodel. De aandacht gaat uit naar jeugd en ouderen. De rest moet de eigen verantwoordelijkheid nemen en zelf tot actie overgaan. De stereotypieën die hierbij een rol spelen zijn overduidelijk, maar wellicht niet erg relevant.
De begroting ondersteunt deze stereotypieën niet als je nagaat hoeveel er bezuinigd wordt op jeugd- en jongerenwerk en jeugdgezondheidszorg. Wel moet er geld gevonden worden om een straathoekwerker aan te stellen, vooral vanuit de overlastgedachte. Als er minder activiteiten zijn voor deze doelgroep is de overlast algauw een feit. Daarnaast zijn het lang niet altijd de jongeren die voor overlast in de openbare ruimte zorgen. Het is een bekend gegeven dat mensen in het algemeen last hebben (of krijgen) van een “kort lontje”. Dit pleit ervoor om samenhangend beleid op het gebied van gedrag in de openbare ruimte te ontwikkelen. *Denk hierbij aan de “Goudse regels”.
Ook wordt het cultuurproject op de basisschool “kunst voor je kiezen” opnieuw met stopzetting bedreigd. *Zo’n succesvol project met zo’n duidelijk rendement wil je als gemeente toch niet verliezen?
Een andere “loze kreet” is die van de brede maatschappelijke instelling. Alle veranderingen worden toegeschreven naar de oprichting hiervan, terwijl het feitelijk handelen van het college alleen maar leidt tot afbraak van de bestaande instellingen (Triton, YMCA, wijksteunpunten), terwijl er zelfs nog geen contour te bekennen is van die brede maatschappelijke instelling.
De cijfers kloppen maar het beoogde doel, nl. een stad met een groot sociaal hart lijkt verder weg dan ooit.
Over de sociale gerechtigheid maken we ons dus zorgen maar hoe zit het nu met onze economische weerbaarheid/ Kun je uit deze begroting afleiden speerpunt van beleid is?
Opnieuw dreigt een eenzijdige economische ontwikkeling. Was dit eerst de Koninklijke Marine, nu lijkt het zwaartepunt te liggen op de havenontwikkeling vooral t.b.v. de offshore. Vanzelfsprekend is het een belangrijke economische activiteit, maar spreiding van activiteiten maakt onze economie minder kwetsbaar voor grote ontslaggolven. De vertraging in de opstart van het ondernemersloket betreuren wij ten zeerste. We vertrouwen erop dat de toezeggingen hierin gestalte krijgen.
De Oude Rijkswerf blijft een zorgenkind, zowel qua finale afrekening als qua ontwikkeling. We betreuren de situatie waarin we met elkaar terecht zijn gekomen bijzonder.
Zelfs het speerpunt van beleid, Stedelijke vernieuwing, van deze coalitie lijkt niet goed uit de verf te komen. Er wordt flink meer geïnvesteerd in stads- en dorpsvernieuwing maar voor het stadshart lijkt de komende tijd geen geld te zijn. Hoe moet dat nu? Betekent dit een stagnatie tot na 2007? De cijfers kloppen maar verder?
Gelukkig zijn er ook positieve ontwikkelingen te melden: er is meer budget begroot voor evenementen en (volwassen) sociaal cultureel werk. We hopen dat die evenementen die door de bevolking het afgelopen jaar erg zijn gemist hiervan vooral profiteren. Te denken valt hierbij aan het Helders historisch weekend en Helder gekaapt.
Den Helder is wel degelijk een groene gemeente. De ChristenUnie was hiervan allang overtuigd, maar nu is het dan bewezen ook. Vanzelfsprekend zijn er verbeterpunten aan te wijzen, maar wellicht dat de nieuwe werkwijze hierin voorziet. Op deze onderdelen zowel kloppende cijfers als zichtbaar beleid.
Nog even terug naar de 2e kerntekst van mijn inleiding: “getrouwheid en nederigheid”. Naar deze teksten willen we als fractie van de ChristenUnie proberen ons politieke handelen te richten. Als fractie wensen wij de stad Den Helder vele bestuurders toe die zich deze kernteksten eigen willen maken om op deze wijze vorm te geven aan hun bestuurlijke verantwoordelijkheid. Voor de ChristenUnie betekent dit: je dienstbaar opstellen, niet uit zijn op persoonlijk gewin en het goede zoeken voor de stad opdat het haar wèl gaat.
Namens de fractie van de ChristenUnie
Tjitske Biersteker-Giljou Willem Koning
* kunnen onderwerpen voor amendementen zijn, aangevuld met een amendement over de bijzondere bijstand.
Naar de mening van de ChristenUnie is een dergelijke visie maar moeilijk terug te vinden in deze programmabegroting en dat terwijl de cijfers wel kloppen, want deze keer is de programmabegroting feitelijk sluitend en niet alleen functioneel zoals vorig jaar bijvoorbeeld. Dit is een niet geringe prestatie. De samenhang tussen Voorjaarsnota en programmabegroting is hiermee verstevigd. Op zichzelf een goede zaak vanwege de daarmee samenhangende transparantie. De fractie van de ChristenUnie wil de opstellers een compliment maken voor de opzet en de leesbaarheid. Ook de wijze van behandelen van de programmabegroting verdient onze waardering.
Er heeft dit jaar een verschuiving plaats gevonden qua bestuurlijk gewicht van begroting naar Voorjaarsnota. In deze programmabegroting zie je nadrukkelijker dan voorheen de weerslag van de besluitvorming rondom de Voorjaarsnota.
Maar kun je uit deze begroting nu opmaken dat Den Helder op weg is een stad met een groot sociaal hart te worden? Of dat we oog hebben voor jong en oud in de samenleving, door bijvoorbeeld keihard in te zetten op terugdringen van jeugdwerkloosheid, jeugdzorg en cultureel werk onder jongeren?
Zowel ten tijde van de begrotingsbehandeling 2006 als tijdens de Voorjaarsnota heeft de ChristenUnie haar zorgen uitgesproken over de afkalving van ons sociale bestel. Niet alleen vanwege rijksbeleid, maar ook een handje geholpen door het lokale beleid. We maken ons daar in toenemende mate zorgen over.
In de voorjaarsnota kwam ineens de kreet “levensloopmodel” boven drijven als credo voor de reorganisatie van ons maatschappelijk bestel. De discussie hierover zou ten tijde van de begroting afgerond zijn. Namens de ChristenUnie vroeg ik om een realistischer insteek en dat is gehonoreerd; de eerste besprekingen met het maatschappelijk middenveld hebben eerst onlangs plaats gevonden. De raad heeft geen idee welke richting deze discussie opgaat en dat kan ook niet volgens de wethouder want het moet zich al werkende weg ontwikkelen. Duidelijker was de wethouder in zijn beantwoording van de vragen van prins voor behoorlijk bestuur: het levensloopmodel is een uitsluitingsmodel. De aandacht gaat uit naar jeugd en ouderen. De rest moet de eigen verantwoordelijkheid nemen en zelf tot actie overgaan. De stereotypieën die hierbij een rol spelen zijn overduidelijk, maar wellicht niet erg relevant.
De begroting ondersteunt deze stereotypieën niet als je nagaat hoeveel er bezuinigd wordt op jeugd- en jongerenwerk en jeugdgezondheidszorg. Wel moet er geld gevonden worden om een straathoekwerker aan te stellen, vooral vanuit de overlastgedachte. Als er minder activiteiten zijn voor deze doelgroep is de overlast algauw een feit. Daarnaast zijn het lang niet altijd de jongeren die voor overlast in de openbare ruimte zorgen. Het is een bekend gegeven dat mensen in het algemeen last hebben (of krijgen) van een “kort lontje”. Dit pleit ervoor om samenhangend beleid op het gebied van gedrag in de openbare ruimte te ontwikkelen. *Denk hierbij aan de “Goudse regels”.
Ook wordt het cultuurproject op de basisschool “kunst voor je kiezen” opnieuw met stopzetting bedreigd. *Zo’n succesvol project met zo’n duidelijk rendement wil je als gemeente toch niet verliezen?
Een andere “loze kreet” is die van de brede maatschappelijke instelling. Alle veranderingen worden toegeschreven naar de oprichting hiervan, terwijl het feitelijk handelen van het college alleen maar leidt tot afbraak van de bestaande instellingen (Triton, YMCA, wijksteunpunten), terwijl er zelfs nog geen contour te bekennen is van die brede maatschappelijke instelling.
De cijfers kloppen maar het beoogde doel, nl. een stad met een groot sociaal hart lijkt verder weg dan ooit.
Over de sociale gerechtigheid maken we ons dus zorgen maar hoe zit het nu met onze economische weerbaarheid/ Kun je uit deze begroting afleiden speerpunt van beleid is?
Opnieuw dreigt een eenzijdige economische ontwikkeling. Was dit eerst de Koninklijke Marine, nu lijkt het zwaartepunt te liggen op de havenontwikkeling vooral t.b.v. de offshore. Vanzelfsprekend is het een belangrijke economische activiteit, maar spreiding van activiteiten maakt onze economie minder kwetsbaar voor grote ontslaggolven. De vertraging in de opstart van het ondernemersloket betreuren wij ten zeerste. We vertrouwen erop dat de toezeggingen hierin gestalte krijgen.
De Oude Rijkswerf blijft een zorgenkind, zowel qua finale afrekening als qua ontwikkeling. We betreuren de situatie waarin we met elkaar terecht zijn gekomen bijzonder.
Zelfs het speerpunt van beleid, Stedelijke vernieuwing, van deze coalitie lijkt niet goed uit de verf te komen. Er wordt flink meer geïnvesteerd in stads- en dorpsvernieuwing maar voor het stadshart lijkt de komende tijd geen geld te zijn. Hoe moet dat nu? Betekent dit een stagnatie tot na 2007? De cijfers kloppen maar verder?
Gelukkig zijn er ook positieve ontwikkelingen te melden: er is meer budget begroot voor evenementen en (volwassen) sociaal cultureel werk. We hopen dat die evenementen die door de bevolking het afgelopen jaar erg zijn gemist hiervan vooral profiteren. Te denken valt hierbij aan het Helders historisch weekend en Helder gekaapt.
Den Helder is wel degelijk een groene gemeente. De ChristenUnie was hiervan allang overtuigd, maar nu is het dan bewezen ook. Vanzelfsprekend zijn er verbeterpunten aan te wijzen, maar wellicht dat de nieuwe werkwijze hierin voorziet. Op deze onderdelen zowel kloppende cijfers als zichtbaar beleid.
Nog even terug naar de 2e kerntekst van mijn inleiding: “getrouwheid en nederigheid”. Naar deze teksten willen we als fractie van de ChristenUnie proberen ons politieke handelen te richten. Als fractie wensen wij de stad Den Helder vele bestuurders toe die zich deze kernteksten eigen willen maken om op deze wijze vorm te geven aan hun bestuurlijke verantwoordelijkheid. Voor de ChristenUnie betekent dit: je dienstbaar opstellen, niet uit zijn op persoonlijk gewin en het goede zoeken voor de stad opdat het haar wèl gaat.
Namens de fractie van de ChristenUnie
Tjitske Biersteker-Giljou Willem Koning
* kunnen onderwerpen voor amendementen zijn, aangevuld met een amendement over de bijzondere bijstand.
Archief > 2006 > oktober
- 31-10-2006 31-10-2006 20:33 - Reactie op de programmabegroting 2007 – 2010
- 31-10-2006 31-10-2006 20:25 - Verslag tot 31 oktober 2006
- 20-10-2006 20-10-2006 15:05 - Verslag tot 15-10-2006
- 13-10-2006 13-10-2006 21:16 - Commissie maatschappelijk welzijn 11-10-2006
- 07-10-2006 07-10-2006 20:35 - Verslag tot 07-10-2006
- 06-10-2006 06-10-2006 22:30 - Motie bordeelbeleid
- 02-10-2006 02-10-2006 21:56 - Verslag tot 01-10-2006