Woensdagavond 18 oktober 2017

money-1005476_1920zaterdag 21 oktober 2017 22:52

Na een beladen gemeenteraadsvergadering nu een stevige extra commissievergadering over de komende begroting. Ook dat leverde het nodige debat op. Het ging vooral over de besteding van de middelen uit de algemene reserves en de besteding binnen het sociaal domein. Er was zowel van oppositie- als coalitiekant veel kritiek op het proces en de inhoud. Slechts 1 partij vond de begroting solide genoeg om door te gaan als hamerpunt. Het college is uitgegaan van een wensenlijstje dat €8 mio moet kosten. Voor dit jaar wordt een greep uit de algemene reserve gedaan van €6,8 mio. De volgende jaren het restant. Men rechtvaardigt deze systematiek door te stellen dat er meer dan genoeg in de reserves zit. Dat zou er toe moeten leiden dat de lasten voor de burgers verminderen, niet enorme extra kosten opvoeren. Daarbij zijn er allerlei experimenten binnen het Sociaal Domein die veel geld kosten, maar waarvan het nuttig rendement beperkt lijkt. Voor de grote groep die uitzichtloos in de bijstand zit, wordt daarmee niets gedaan.

Er is in de begroting een nieuw programma toegevoegd: “gebiedsgerichte aanpak”. We hebben al wijkgericht werken en beheer openbare ruimte “nieuw perspectief”. De gebiedsgerichte aanpak moet veel meer integraal gaan werken. Er was veel kritiek op dit programma omdat het veel onduidelijkheden geeft.

We hebben een avond over het controleren van de begroting via de methode Duisenberg  gehad. Dat leverde een soort checklist op. Als je die naast dit programma legt, dan blijft er niet veel van over.

Ik vind het al met al een lastige situatie. De begroting schiet zo te kort dat je  hem bijna moet afkeuren. Je kunt er ook voor kiezen om aanvullingen (amendementen) in te dienen. Dat zouden er dan een respectabel aantal moeten worden. De vraag is dan wanneer je tevreden bent en de begroting goedkeurt, maar ook wat je moet besluiten als (bijna) geen van de amendementen het haalt.

Komende week is het herfstvakantie. Mooie gelegenheid om hier eens over na te denken, terwijl ik ondertussen de moestuin winterklaar probeer te maken. Voor deze week zit het werk er wel op. Morgen beginnen we eerst met een zegen over de komende week te vragen. Die hebben we alle dagen nodig maar op Zondag worden we daar bijzonder bij bepaald.