Verslag tot 16-7-2017

Stadhuis-Den-Helder-foto-Imara-Angulo-Vida-1280x506 (1)zaterdag 15 juli 2017 19:30

Via facebook had ik het onderwerp dat in de laatste raadsvergadering de meeste discussie opleverde al uitgelicht. Het was verder een tamelijk chaotische vergadering. De  motie over het puls-vissen werd door het college over genomen. Dan wordt de discussie gesloten, zonder dat andersdenkenden de kans krijgen er iets van te zeggen. Even later zei de burgemeester dat hij begrepen had dat Groenlinks er iets over wilde zeggen en hij zou daar later de gelegenheid voor geven. Dat is een agendawijziging en moet aan de raad voor gelegd worden, wat niet gebeurde.

Ook de discussie over de coffeeshops verliep rommelig. De wethouder leek niet te willen snappen wat de raad wilde, nl. zonder onomkeerbare besluiten nog eens over de coffeeshops spreken in een commissievergadering. Even later kondigde het college een schorsing aan, hetgeen niet zonder meer kan omdat zij niet deelnemen aan het debat. Ook dat moest aan de raad voorgelegd worden.

In het vooroverleg was gevraagd of ondernemers in mochten spreken. Dat werd geweigerd op grond van het feit dat de motie “vreemd aan de orde van de dag was”. Niet iedereen zou daar kennis van genomen hebben en daarmee zou een rechtsongelijkheid gecreëerd worden. Later bleek dat het reglement van orde voor de raadsvergadering prima ruimte bood om derden te laten deelnemen aan de beraadslaging.

Verbazingwekkend vond ik later (in de media) de toezegging dat in de binnenstad geen plaats is voor  coffeeshops. Julianadorp en Willemsoord waren al eerder uitgesloten. Dat maakt de zoekrichting lastig en de risico’s voor vestiging in kwetsbare gebieden groter. Dat het met de (handel in) drugs heel fout kan gaan, bleek afgelopen week in onze straat. Het gaat dan om meer dan alleen de handel in (soft)drugs maar ook om gestolen waar. Triest allemaal.

De jaarrekening werd goed gekeurd, maar ons amendement haalde het niet. We wilden graag dat alle overschotten (voorlopig) in de algemene reserve zouden worden gestort om voldoende beleidsvrijheid te hebben tijdens de begrotingsbehandelingen. Te meer daar een deel van de overschotten  veroorzaakt worden door onderschrijdingen op het Sociaal domein. Het wordt nu gestort in de reserve Strategische visie.

Dinsdagavond een heel interessante avond over “ondermijning”. Ik wist niet wat die term inhield, maar het ging over de vermenging van de “onderwereld” met de “bovenwereld”. Vooral het verhaal van de lector aan de Politieacademie was interessant en een “eye-opener”. Volgens mij moeten we snel een meldpunt inrichten.

Volgens de Commissaris van de Koning zouden burgemeesters een speciale rol moeten hebben bij de screening van toekomstige raadsleden vooral van lokale partijen, er van uitgaande dat landelijke partijen hun eigen screeningsinstrumenten hanteren.

De afgelopen dagen is veel te doen geweest over de gezamenlijk aankoop van een villa om de komst van zo’n 16 jonge asielzoekers tegen te houden. De burgemeester vond het een slechte zaak en in een column werd een positief pleidooi gehouden voor de jonge asielzoekers. Die column is mij uit het hart gegrepen.

Zelf heb ik ook de nodige positieve ervaringen met asielzoekers. Toch denk ik dat hier het COA veel te verwijten valt. Volgens mij is er geen enkel huis, in welke prijscategorie dan ook geschikt om zoveel personen te herbergen. Daarnaast is het samen huisvesten van 16 jongeren (pubers) van welke nationaliteit ook in een wijk die gedomineerd wordt door senioren volgens mij vragen om problemen. Het COA wilde wel in gesprek gaan, maar dan nadat de aankoop was gedaan.

Ik vind het COA een geld-verspillende organisatie, die veel goodwill t.a.v. asielzoekers verprutst. De gezinslocatie moest verlaten worden, gezinnen worden telkens versleept. Die locatie wordt  nu leeg opgeleverd voor andere doeleinden. Dat wordt dus leegstand en zou een prima locatie zijn voor de jongeren.

Dat een college meewerkt aan het verder belasten van een wijk die al veel problemen kent, vind ik net zo min een goede zaak. Wat mij betreft had de burgemeester er goed aan gedaan om het COA dringend te verzoeken de jongeren onder te brengen in de voormalige gezinslocatie. Dat was kostenbesparend geweest en de jongeren zitten dan in de buurt van school en sportmogelijkheden.

Ach en dan is daar ook weer de discussie over een referendum over het stadhuis. Het politieke geheugen is kort, zelfs bij ex-wethouders. Er is al een referendum over geweest en er ligt een besluit. Dan is een referendum niet (meer) mogelijk. Ook het openlijke verzet vanuit de ambtelijke organisatie (via Twitter) is bizar. Ambtenaren worden verondersteld om genomen besluiten loyaal te ondersteunen en uit te voeren.

En dan hebben we het maar niet over de ontwikkelingen rondom het Rob Scholtemuseum, waar het college met “gestrekt been” in gaat. Dat moet volgens mij anders kunnen.

Kortom het wordt tijd voor een beetje rust “in de tent” van de politiek. Nog 1 weekje en dan is het reces. Gelukkig hoeven we niet zolang te wachten op rust. De Zondag is daar uitstekend geschikt voor.