Verslag tot 9-7-2017

Tjitske 158x200zaterdag 08 juli 2017 20:58

We schieten al lekker op naar het reces en dat is wat te merken aan het aantal vergaderingen. Maandagavond was er een bijeenkomst georganiseerd door de HOV over feiten en cijfers rondom nieuwbouw Stadhuis op òf Willemsoord of in Halter Bellevue. Ze hebben in elk geval een degelijk lobby circuit als ze in staat zijn om zelfs een (ex-) Rijksbouwmeester zover te krijgen dat die een pleidooi houdt tegen de uitgangspunten van de Rijksbouwmeester (als organisatie) in. Ik heb het aan mij voorbij laten gaan. Ik hoop dat alle voorstanders voor renovatie huidig gebouw koersvast blijven, dan kan die renovatie eind van dit jaar/begin volgend jaar gewoon starten.

De begrotingsvergadering van afgelopen woensdag was afgelast omdat er nog veel onduidelijkheden waren. Als raadslid had ik sterk het idee dat we volkomen de greep op de financiën verliezen. Eerst geen kadernota, nu geen begrotingsbijeenkomsten. Kennelijk was ik niet de enige, want een flink aantal partijen had ingestemd met het verzoek tot een extra presidium. Zo werd de woensdag toch nog ingevuld.

Eigenlijk was de uitleg bij de gang van zaken nogal wonderlijk: de organisatie is aan het kantelen naar (integraal) gebiedsgericht werken, maar de gemeenteraad heeft daartoe geen opdracht gegeven. Het was opmerkelijk hoeveel spraak verwarring er was rondom het begrip. We kennen al wel het gebiedsgericht werken bij beheer openbare ruimte. Het integrale gebiedsgerichte werken richt zich ook op het sociale domein. Zodat de middelen daar ingezet kunnen worden, waar ze nodig zijn aldus de verklaring.

Dan hangt het er maar vanaf vanuit welk perspectief je dit bekijkt of je dit een goede ontwikkeling vindt. Er is (ook door de Provincie opgemerkt) veel achterstallig onderhoud in de openbare ruimte en er lijkt geld over op de WMO. Tel uit je winst!

Donderdag was er een regionale ontmoetingsdag, georganiseerd door de gemeente Den Helder. Het was een geslaagde bijeenkomst. Vertegenwoordigers van andere Noordkopgemeenten waren erg positief over hetgeen hen geboden werd.

Vrijdagmorgen het oppositieoverleg, waarbij ook een aantal leden van de coalitie aanschoven vanwege het onderwerp “coffeeshops”. We hebben met een aantal ondernemers gesproken en BvDH heeft een motie ingediend. Dit maakt het voor ondernemers mogelijk om maandagavond in te spreken al is hiervoor nog wel een ordevoorstel nodig.

Vrijdagmiddag was de opening van de kermis. Ik ben er eigenlijk altijd bij, maar deze keer was de uitnodiging niet door gekomen, dus dit jaar over geslagen. Wel later met de (klein)kinderen een rondje gemaakt.

Er is weer genoeg te doen in Den Helder dit weekend. Ik kijk vooral uit naar de rust van de Zondag, want de afgelopen week was druk en komende week is het nog niet veel rustiger.

Tjitske Biersteker