Verslag tot 24-1-2010

zaterdag 23 januari 2010 22:55

Verslag tot 24-1-2010
Kort
Noodgedwongen een kort verslag want mijn gebroken pols maakt typen lastig.  Bovendien kende de raadsagenda niet veel punten. De presidium agenda was langer.
Presidium
Na een kort besloten deel bespraken we de gang van zaken rond de komende verkiezingen. Er is een draaiboek opgesteld waarop we commentaar konden leveren. Ook de extra landelijke aandacht via verschillende media kwam ter sprake. Ik hoop op een wat positievere beeldvorming.
Ook keken we naar de voortgang van de bestuurlijke herindeling. Nu ook Wieringennalsnog andere keuzes heeft gemaakt hebben we hier niet zo’n duidelijke rol in, maar dat moet ons niet weerhouden om onze visie op de juiste plaatsen kenbaar te maken. Deel uit maken van een partij die ook in de Tweede Kamer vertegenwoordigd is,kan dan nuttig zijn. Je kunt standpunten dan heel direct onder de aandacht brengen.
Tijdens de evaluatie van de extra raadsvergadering schetste de nieuwe burgemeester een beeld van de wijze waarop hij graag zou zien dat raad en college met elkaar om zouden gaan. Dat onderschrijf ik van harte. Lastiger vond ik het dat hij dit onderstreepte met zijn visie op 2 onderwerpen door de ChristenUnie ingebracht voordat hij burgemeester werd. Je zou dan teveel terug moeten kijken om de huidige situatie te verklaren. Ik kijk met verlangen uit naar het einde van deze bestuurlijke periode en hoop van ganser harte dat de volgende een stuk constructiever is.
Raad
Er stonden 3 punten op de agenda. De Welstandsnota, uitbesteding afvalinzameling en de nota Duurzaamheid.
De Welstandsnota wordt door velen als een gedrocht gezien vanwege de vele beperkende bepalingen. Het is soms erg detaillistisch. Groter probleem is echter de handhaving. Die loopt soms zo ver achter dat panden al verschillende keren van eigenaar zijn gewisseld voor de gemeente optreedt en dat is dan heel vervelend voor de laatste eigenaar. D66  kwam dan ook met een amendement voor een soort “generaal pardon”. Dat leek ons ook wel logisch en we wilden dit amendement steunen. De wethouder maakte echter duidelijk dat dit onoverkomelijke problemen zou veroorzaken en rechtsongelijkheid. Toen ook de burgemeester vanuit zijn portefeuille aangaf dat maatwerk geleverd zou worden bij het handhaven, hebben we besloten om het amendement niet te steunen, maar op deze uitspraken te vertrouwen.
Uitbesteding Gemeentelijke afvalinzameling was een lastig onderwerp. Het punt heeft verschillende keren op de commissieagenda gestaan, maar werd steeds opgeschort omdat er geen uitspraak van de OR bij zat. De laatste keer werd die pas heel kort voor de vergadering aangeleverd. Het lijkt erop dat deze uitbesteding voor de burger goedkoper uitpakt. Het sociaal plan ziet er ook goed uit. We hebben dan ook voor uitbesteding gestemd al maken we ons wel zorgen of de gemeente in staat is tot regievoering.
De nota Duurzaam is al achterhaald nog voor hij is vastgesteld. Het ontging mij ten ene male waarom dat ding dan geagendeerd moest worden als de evaluatie en daaraan gekoppelde uitvoeringsnota binnen een jaar tot stand moet komen. Een typisch voorbeeld van nutteloze nota’s die ieder doel missen. Hij kan verder geen kwaad dushebben we voor gestemd omdat daarmee hopelijk wel een vervolg komt dat nuttiger is.
Motie PvdA
Naar aanleiding van de opmerking van het PvdA-Statenlid dat Den Helder maar een permanent crossterrein moest accepteren, diende de lokale PvdA een motie in om dit te verhinderen, gesteund door PvBB. De opmerkingen van het Statenlid waren volstrekt buiten de orde. Immers in de  provinciale structuurvisie is een crossterrein gepland in de Wieringermeer. Behalve van Talsma zijn er geen signalen dat de Provincie voornemens is tot een inpassingsplan hiervoor op Helders grondgebied. De wethouder raadde de motie af omdat hij nog in gesprek gaat met de provincie. Hierop besloot de lokale PvdA de motie aan te houden tot één van de laatste raadsvergaderingen.
Raad en daad
Als redactielid van de raadspagina in het Helders weekblad heb ik me deze week, samen met de ambtelijke ondersteuning, bezig gehouden met 1 van de laatste edities van dit fenomeen voor deze periode. Ik vind het wel spannend hoe de zaken zich ontwikkelen en wat de uitkomsten van de verkiezingen zijn.
Concept nota wonen
Woensdagavond een interessante bijeenkomst over de conceptnota Wonen samen met marktpartijen,waaronder Woningstichting. De nota bleek een hoog wensgehalte te hebben en niet aan te sluiten bij de realiteit. Besloten is dan ook om niet aan te sturen op vaststelling tijdens deze raadsperiode, maar hem aan te passen en pas daarna in te brengen. Ik vond het knap hoe de directeur van Woningstichting alle aannames pareerde en dat terwijl hij aan alle kanten onder druk staat gezien het besluit om uit het bestel te stappen.
Startersleningen
Donderdagmiddag werd het convenant Startersleningen ondertekend. Een sobere plechtigheid, die wel heel belangrijk is voor de doorstroming in de woningmarkt.
Verkiezingen
Ons campagneteam is druk bezig met het organiseren van allerlei activiteiten en vandaag zijn we daarvoor allerlei plekjes in Den Helder langs gegaan voor een fotoshoot. Ik ben benieuwd naar de resultaten.
Gebedsweek
Deze week werd er iedere avond gezamenlijk gebeden in de Verkenningston. Speciale aandacht wordt dan ook besteed aan de Helderse situatie. Ik had graag naar de afsluitende bijeenkomst gegaan. Omdat  het weer sneeuwde en ik nu wel een beetje beducht ben voor de gladheid ben ik toch maar thuis gebleven.
Morgen in de herkansing.

Kort