Verslag tot 17 mei 2009
Kort
Over de week voor 10 mei kan ik kort zijn: behalve de benoeming van de waarnemend burgemeester waren er geen politieke activiteiten.
Feest
Het weekend van 9 en 10 mei stond bol van de feestelijkheden, waarbij moederdag niet het belangrijkste evenement was: verjaardagen en onze trouwdag, de geboorte van een kindje in de kennissenkring, kortom we voelden ons rijk gezegend en blij. We gingen dan ook verheugd op naar “het Huis des Heeren” om die dankbaarheid te uiten.
Overleg
Maandagavond vond het reguliere presidiumoverleg plaats. We moesten ons beraden op de benoemingsprocedure voor een vaste burgemeester en nadenken over het vervolg van de discussie over de bestuurlijke toekomst van de kop van Noord-Holland. Ook willen we een vervolg geven aan zowel de Jongeren adviesraad als het initiatief “raadslid in de klas”. Er was een notitie gemaakt over wat nu “kaderstelling” is. Dit om meer structuur te bieden aan één van de belangrijkste taken van de gemeenteraad, nl. kaders stellen. Ook moest de nieuwe verordening ex. Artikel 212 vastgesteld worden. Hierin wordt geregeld op welke wijze de financiële huishouding van de gemeente inzichtelijk gemaakt wordt. Niet het meest interessante onderdeel, wel het meest belangrijke.
Kort?
Het leek erop dat de raadsvergadering kort zou duren. Meestal als je dat denkt, gaat het compleet fout en zo ook nu. Er waren 3 hamerpunten, 1 bespreekpunt en 2 moties ingediend. Haast niet de moeite van het vergaderen, naar het leek.
Over de hamerpunten het volgende; onderzoek naar de reconstructie van de Middenweg vinden we niet echt noodzakelijk. Gewoon onderhoud plegen is ons voldoende. Het oorspronkelijke idee kwam bij D’66 vandaan, nu 1 van die partijleden overgestapt is naar de PvdA wordt het ineens beschouwd als een initiatief vanuit deze partij. Het heeft de meerderheid gehaald.
Het burgerinitiatief voor naamgeving van een speelterrein naar degene die daar altijd veel zorg en aandacht voor had, de heer Romer die inmiddels is overleden vind ik een mooie actie en die konden we van harte steunen.
De notitie over broedplaatsenbeleid, gaat niet over vogels maar over kunstenaars (in de ogen van sommigen ook vreemde vogels). Een gigantische woordenbrij voor een vrij simpel initiatief, nl. in leegstaande panden in de binnenstad kunstenaars tijdelijk onderdak verlenen. Volgens mij hadden we kunnen volstaan met het benoemen van die intentie en verder niets. Dat heb ik dan ook als stemverklaring gegeven. We zijn er verder niet op tegen.
Bespreekpunt
Het enige bespreekpunt ging over de vrijstellingsprocedure om Restinns mogelijk te maken op een “boerencamping” om het maar populair te zeggen. Dit agendapunt was al eens terug verwezen naar de commissie SOB vanwege de vele onduidelijkheden in het besluit. Nu opnieuw ter besluitvorming aangeboden zonder dat er een duidelijker voorstel lag. Het college kon ook niet duidelijk maken waarom in strijd met de betreffende nota toch gekozen zou moeten worden voor het toestaan van de Restinns op de “boerencamping”. Dit leidde tot veel discussie en spraakverwarring. Hoewel de coalitie hierover verdeeld was, had geen van de partijen een amendement ingediend om e.e.a. te verhelderen of aan te vullen. Ik heb me hier, namens de ChristenUnie toen maar aan gewaagd. Met enige aanpassingen is dit amendement door een meerderheid ondersteund. Hiermee worden Restinns op “boerencampings” mogelijk als ze maar binnen het maximale aantal toeristische plaatsen van 20/22* blijven. Ook op minicampings kunnen deze Restinns hun plek vinden binnen de kaders die hiervoor gelden. Hiermee komt ons beleid in de lijn van bijv. Zijpe te liggen. Het wordt voor ondernemers mogelijk om in te spelen op wisselende trends, zonder dat het risico bestaat dat de intentie van “boerencampings” verdwijnt (nl. de kleinschaligheid en de aard van de kampeerinrichting).
*in mijn eerste amendement noemde ik het aantal van 20 toeristische plaatsen. Verschillende fracties vroegen mij het amendement enigszins aan te passen en zeiden dat het ging om 20 + 2 (trekkershutten), dus 22 plaatsen. Ik heb die wijziging door gevoerd, maar mijn oorspronkelijk amendement benoemde het juiste aantal plaatsen. Ik ben wel benieuwd hoe hier nu mee omgegaan wordt.
Verpaupering
De PvdA had een motie ingediend om het college op te roepen actiever op te treden tegen vormen van woningverpaupering. Hierbij werd gerefereerd aan de gewijzigde woningwet.
Op zichzelf een goed initiatief, maar wat onbesuisd vorm gegeven: er werden adressen in benoemd en er werd een verband gelegd met onze voormalige burgemeester. Ook moest er nadrukkelijk met de burger gecommuniceerd worden over de voortgang van het proces. Op zichzelf allemaal wat ondoordachte opmerkingen. De wethouder gaf aan dat men al bezig was met een inhaalslag en al andere panden aangeschreven had dan op de lijst stonden. Met andere woorden men zou goed bezig zijn. Ik denk dat de gemeente pas goed bezig is als men het eigen gebouwenbezit op een fatsoenlijk niveau weet te tillen en bijv. sloopplekken zo netjes mogelijk inricht. In dat verband vind ik de actie van Zeestad om de fundamenten van het Molenplein zo te laten liggen absoluut laakbaar. Hiermee lijkt het er op dat men de verpaupering van de stad zelf in de hand werkt. Denk ook maar eens aan de Zeevaartschool en het gebrek aan medewerking om hier wat van te maken. Er valt voor dit college nog een beste inhaalslag te maken.
Kinderlintjes
Namens de fractie van de ChristenUnie heb ik een motie ingediend om te komen tot een gemeentelijke onderscheiding van kinderen/jongeren die zich maatschappelijk actief hebben opgesteld. Nadat in 2005 in Amersfoort deze blijk van waardering voor het eerst werd ingesteld is dit door veel gemeenten nagevolgd. Afgelopen jaar ook voor het eerst op Texel.
Ik heb het altijd een bijzonder goed idee gevonden en in 2005 hebben we dan ook al eens een initiatiefvoorstel hiervoor ingediend. Toen was de tijd kennelijk niet rijp ervoor, want het werd absoluut niet positief ontvangen. Een heel verschil met de stemming over deze motie. Hij werd unaniem aanvaard, al wilde men nog wel eens kijken naar de leeftijdgrens. In veel gemeenten is die gesteld op tussen 6 en 12 jaar. Dat sluit dan weer andere jongeren uit.
Hoe dan ook: hiermee blijkt maar weer dat politiek een kwestie van een lange adem is.
Provincie
Gewoonlijk ben ik ook provinciaal politiek actief, maar dat blijft er de laatste tijd wat bij. De afstand in combinatie met de vroege diensten van mijn werk zijn geen succes. De komende tijd zijn er ook weer extra lokale politieke activiteiten, zoals de benoemingsprocedure voor een burgemeester en de voorjaarsnota en jaarrekeningsvergaderingen. Om maar niet te spreken van de verkiezingsactiviteiten die steeds meer zijn beslag krijgen.
Advertentie
Een van de acties in het kader van de verkiezingen is vanzelfsprekend het samenstellen van een kandidatenlijst. Dat kost in het algemeen steeds meer moeite. Het laatste blad van de VNG (vereniging van Nederlandse gemeenten) wijdt er ook een artikel aan. De schrijver stelt dat de representatieve democratie in zwaar weer zit omdat enerzijds door het dualisme een kenniskloof is ontstaan tussen college en ambtelijke organisatie aan de ene kant en de raadsleden, toch het hoogste bestuursorgaan, aan de andere kant; anderzijds heeft dit hoogste bestuursorgaan te maken met de publieke opinie die zich gemakkelijk en in grote getale weet te organiseren als het om het eigen belang gaat. De tribune dicteert de keuze en raadsleden weten vaak niet anders te doen dan uitstel en medeleven. Volgens de schrijver van het artikel is een kwaliteitsimpuls nodig om het vertrouwen van de kiezer te herwinnen. Kandidaten moeten een werk- en denkniveau hebben dat aansluit bij de vraagstukken waarover ze besluiten moeten nemen. Als fractie van de ChristenUnie kunnen we ons voor een deel in de opmerkingen en conclusies vinden. Belangrijk blijft dat de kandidaten een afspiegeling zijn van de (lokale) gemeenschap. We mogen ons op dit moment verheugen in een aardig aantal kandidaten. Dat neemt niet weg dat we onze lijst nog graag aangevuld zien met actieve christenen die zich verantwoordelijk weten voor de lokale gemeenschap. Daarom vindt u op onze site ook een advertentie voor gemotiveerde meedenkers(doeners).
Kloof?
Overigens heb ik zelf ook moeite met de ontwikkelingen zowel op economisch als politiek gebied. Immers de mondiale financierings- en economische crisis vindt zijn oorsprong in gewetenloze hebzucht van enkelen waarvoor nu velen het gelag moeten betalen. Daarnaast vallen zelfs conservatieve, politieke bolwerken als het Parlement van Engeland ten prooi aan gegraai en oneerlijkheid van hun leden. Ook nationaal kennen we inmiddels wel voorbeelden van het gegraai van bestuurders en aandeelhouders zonder enig oog voor het algemeen belang.
Uitzondering?
Lokaal lijken we het beter te doen, melden de media naar aanleiding van de uitkomsten van de jaarrekening 2008. Een van de oorzaken van ons positieve saldo is gelegen in het feit dat er minder aanvragen WMO zouden zijn geweest, aldus de verantwoordelijk wethouder. Het zou reëler zijn geweest als de wethouder gezegd had dat men alles in het werk heeft gesteld om zoveel mogelijk aanvragen WMO niet te honoreren: immers een kleine steekproef onder 15 dossiers van het CIZ laat zien dat indicatie ongehoord lang op zich laat wachten als het gaat om (zeer) ouderen of jonge kinderen. En een deel wordt dan ook nog afgewezen. Als de indicatie dan gesteld is, specialisten de aanvraag ondersteunen en de commissie beroep- en bezwaar ook positief adviseert besluit het college toch om geen uitvoering aan de indicatie(s) te geven. Wat mij betreft zijn ook hier weer de zwaksten in de samenleving de dupe, dus ik vind op dit moment niet dat er sprake is van een uitzonderingssituatie.
Rust
Als je dit allemaal bedenkt, zou je er gemakkelijk moedeloos van kunnen worden. Als individu kun je deze situatie niet keren, zelfs niet als enkele partij. Persoonlijk vind ik rust in mijn geloof en daarmee ook de moed om gewoon door te gaan ook al zie je soms weinig resultaat. Morgen weer gewoon een (rust)dag. Ik verheug me er op.