Verslag tot 6-11-2016
Maandagavond hebben we in de Helderse Vallei gesproken over de eerste resultaten van de verkenningen rondom de renovatie van het stadhuis. Kort van tevoren hadden we de bijbehorende stukken gekregen. Die voldeden van geen kant aan de gestelde doelen. Daarbij kwam dat het college kennelijk al keuzes had gemaakt, die verder niet ter discussie voorgelegd worden aan de raad.
Immers de opdracht was: een programma van eisen op basis van wettelijke eisen en een daarbij horend kostenplaatje. Daarnaast een inventarisatie van wensen, met eveneens een kostenplaatje. De raad zou dan keuzes kunnen maken binnen de marge van €9 mio. Het programma van eisen was een ondoorgrondelijke mix van wensen en eisen en eindigde met de opmerking dat dit het minimumniveau was waarop men de ambtelijke organisatie wilde huisvesten. Dat is dus niet aan de orde. Ook bij wettelijke eisen is al veel rekening gehouden met arbo-eisen enz. Ook duurzaamheid moet aan wettelijke eisen voldoen.
Kortom een behoorlijk vertragingstactiek want het moet wel over. Zo zie je maar dat er tot het uiterste gegaan wordt om dit renovatie plan te laten mislukken. Het zogenaamde “mandaat” van wethouder Kos stelt niet veel voor, want hij heeft dit programma van eisen en de kostencalculatie gewoon aan ons gepresenteerd.
Ik zal niets zeggen van het bureau Vitruvius dat de calculatie heeft gedaan. Wellicht hebben zij een andere opdracht gekregen dan wij gewenst zouden hebben, maar sommige van hun kosten zijn nog hoger dan vergelijkbare kosten die AT Osborne opvoerde. Bovendien worden er fouten gemaakt met het benodigde vloeroppervlak. Ook de kosten van interne verhuizing worden behoorlijk opgevoerd. IN tegenstelling tot bijv. Purmerend zouden in Den Helder sommige afdelingen 2x moeten verhuizen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling en niet nodig ook.
Deze gang van zaken legt een behoorlijke druk op de commissie. Gelukkig hebben we deskundige begeleiding en kan er op korte termijn een alternatieve calculatie worden geproduceerd. Het programma van eisen moet eigenlijk herzien worden door de organisatie en daarmee door het college. Lukt dat niet dan zullen we ook daar alternatief mee aan de gang moeten, maar 16 december moet er een besluit over genomen worden.
Aansluitend op deze bijeenkomst was er een goed georganiseerde themabijeenkomst over duurzaam. Het is me niet gelukt om dit helemaal bij te wonen. De eerste vergadering had nogal wat impact. Jammer!
Het afscheid van wethouder van Dongen heb ik niet mee gemaakt omdat ik privé drukte had.
Vrijdagmorgen hadden we ons gebruikelijke oppositie overleg. Komende week is er zowel raadsvergadering als begrotingsraad, dus er passeerden heel wat onderwerpen de revue. Vooral de suppletie uitkering bommen onderzoek hield de gemoederen bezig. Het lijkt er op dat bij de directeur Willemsoord de eerdere, grondige onderzoeken absoluut niet bekend waren. Hij had daar naar kunnen verwijzen als er al sprake was van een verplichting tot nader onderzoek. De kans is dan groot dat het Rijk niet betaald. Voor dat soort ongein zou een gemeente ook niet moeten willen betalen. Maar ja, links om of rechtsom: de gemeente is verbonden aan Willemsoord. De directeur zou wat mij betreft onder curatele moeten staan als het om zulke uitgaven gaat.
Ondertussen is de Kampanje ook nog gekomen met een vraag om extra geld. Dat is natuurlijk wel in tegenstelling met het rooskleurige verhaal over verminderde subsidienoodzaak omdat het allemaal goed uit kon en het restaurant winstgevend zou zijn. Voorlopig wordt er om een herziening van de lening gevraagd en kost het ons minimaal €500.000, maar dat is eigenlijk te kort.
Het lijkt nog ver weg, maar met een flinke groep “knutselaars” zijn we al bezig met voorbereidingen voor 2 bijzondere kerstconcerten. Er zijn veel spullen nodig om de ruimte aan te kleden en als basis voor de “koek en zopie”. Gezellig hoor en nu alvast lekkere muziek en een voorproefje van de taarten en ander lekkers. Mooie voorbereiding op de zondag.
Tjitske Biersteker