Verslag tot 5 september 2010

zaterdag 04 september 2010 22:22

Commissies

Afgelopen maandag begon het politieke leven dan weer echt met een flink aantal commissies.  We zitten ook weer wat ruimer in onze commissieleden na hier en daar wat ziekte, zeer en drukte.  Zo na het zomerreces stonden er overal weer flink wat punten op de agenda. Vervolgens dan ook maandag een volle raadsagenda. Dat wordt weer schipperen met de spreektijden.

Vragen

De afgelopen periode hebben we als fractie een aantal schriftelijke vragen gesteld over het verschil tussen de rekening die Willemsoord bv stuurde aan de organisatie van de Tall ship races en de uiteindelijke afrekening.  We hebben nietszeggende antwoorden terug gekregen waarbij ook nog sprake is van andere bedragen dan door ons genoemd.

De andere vragen gingen over de subsidie die de LOS “over gehouden” heeft en mag sparen voor nieuwe investeringen. Dit is een redelijk unieke situatie, die de krant dan ook haalde. De gewoonte is namelijk dat teveel betaalde subsidie terug gevorderd wordt. Meestal is het ook zo dat in eerste instantie 80% van het subsidiebedrag wordt uitgekeerd en na de uiteindelijke afrekening eventueel de resterende 20%. Dit schept precedenten. Uit de beantwoording blijkt dat die mogelijkheid hiermee ook geboden wordt. Hoewel ik iedereen van harte meevallertjes gun, lijkt me dit voor het totale subsidiebeleid toch minder gewenst.  Ook hier blonk de beantwoording niet uit in informatieve waarde, wat mij betreft viel dit onder de categorie “flut”.

Als je als overheid betrouwbaar wilt zijn en vertrouwen wilt wekken dan moet je bereid zijn om transparant te werken en echt te informeren.  Dat ontbreekt m.i. behoorlijk bij dit soort antwoorden. M.n. dat verhaal over de subsidies moet mogelijk maar eens als agendapunt opgevoerd worden om te zien of dit wel de bedoeling is.

Fietsen

We waren donderdag uitgenodigd voor een werkbezoek aan Julianadorp. Eerst op de fiets door de wijk. Gelukkig viel het met de regen wel mee en kon de tocht gewoon door gaan. Ondanks de vele stops vond ik het nog een hele toer. (ik was ook al op de fiets uit Den Helder gekomen).  We hebben erg lekker met elkaar gegeten en daarna een overleg over de manier waarop burgerparticipatie vorm moet krijgen.  Na dat heerlijke eten viel het nog niet zo mee om hier de aandacht bij te houden. Het was een rustige bijeenkomst waarna ik opnieuw naar Den Helder fietste.  Omdat ik regelmatig in Julianadorp kom, heb ik niet echt nieuwe dingen gehoord,  behalve dat verhaal over het bruggetje dat nodig is om de fiets- kanoroute af te maken. Dan denk ik wel: waarom zoekt zo’n organisatie dan niet snel en nadrukkelijk contact met een wethouder als het op ambtelijk niveau niet lukt. Dat is mij niet zo duidelijk geworden.

Provincie

Het grootste deel van de afgelopen bestuursperiode was ik  niet provinciaal actief. Dat lukte allemaal  niet, maar nu na het reces wil ik dat weer wat op pakken. De eerste actie was aanwezig zijn bij de vergadering van de steunfractie en een ontmoeting  met andere ChristenUnie bestuurders uit Noord Holland.  Altijd weer heel plezierig.

Trots

Na het vertrek van de wethouder van Trots moet ook de fractievoorzitter even pas op de plaats maken. Hij wordt tijdelijk vervangen. Het lijkt me ook een heftige tijd voor een pas begonnen politieke partij.  Het idee van een sollicitatieprocedure voor een nieuwe wethouder klinkt wel aardig. Maar men kiest de verkeerde volgorde door niet eerst de raad te laten besluiten over vervanging van de vertrokken wethouders. Je kunt als raad besluiten om het huidige aantal van 3 wethouders te handhaven. Dan hoeft die hele sollicitatieprocedure  natuurlijk niet. Zou toch zomaar een mooie compensatie zijn voor het wachtgeld van de pas vertrokken wethouder ;-) Hoe lang zou je je als partij kunnen beroepen op onervarenheid?

Landelijk

Ook landelijk wil het nog maar niet vlotten met de formatie. We lijken België wel.  Hoewel daar natuurlijk flink op gemopperd wordt, gaat voor de meeste mensen het leven gewoon door.  Dat is toch wel bijzonder?!

Druk, druk, druk ……

Dit weekend staat Den Helder weer bol van de activiteiten: je kunt ze niet eens allemaal mee maken als je dat zou willen. Het weer zat zaterdag gelukkig mee. Zondag lekker tot rust komen om de komende week weer aan te kunnen.