Algemene beschouwingen bij de kadernota 2009
Opnieuw houden we de algemene beschouwingen vooraf gaand aan de Voorjaars- of Kadernota in plaats van bij de begroting. Daardoor lijkt het of we nog veel tijd hebben om invloed uit te oefenen op het toekomatig financiële beleid van de gemeente. Echter de begroting waar deze Kadernota de contouren voor schetst vindt voor het grootste deel zijn beslag onder een nieuw gemeentebestuur. We zouden dan ook de nodige terughoudendheid moeten betrachten.
De lokale politiek heeft met heel veel onzekerheden te kampen: een mondiale financiële en economische crisis die zijn weerga niet kent en die op alle terreinen van de samenleving zijn sporen achterlaat. Het commentaar van drs. C.J.G.M. de Vet in het VNG-blad van juni is ons dan ook uit het hart gegrepen: “de inschatting wordt nog gemaakt dat er sprake is van een ‘conjuncturele hapering’ en daarna weer gewoon verder, maar de omvang van de collectieve uitgaven verhoudt zich niet met demografische oorzaken….. en er zitten veel tradities in gemeentelijk collegeprogramma’s, maar die zullen in deze tijd niet meer haalbaar zijn. Er zullen echte keuzes gemaakt moeten worden.” Nog steeds merken we echter dat het accent in Den Helder ligt op het maken van visies voor de uitvoering van grote, bijkans megalomane projecten. Terwijl aan de andere kant bekend is dat zowel het opleidingsniveau als het inkomensniveau gemiddeld lager ligt dan elders in Nederland. De fractie van de ChristenUnie vindt het noodzakelijk dat er voldoende en efficiënt werkende sociale en maatschappelijke voorzieningen zijn.
In de kadernota “Doelvast” wordt wel gesproken over de huidige problematiek en aangegeven dat er sober en doelmatig begroot moet worden. Van echte keuzes is hierbij geen sprake. Er is niet de intentie om bestaande doelen ter discussie te stellen en hierbij mogelijk volstrekt andere keuzes te maken, rekening houdend met de potenties die er wel degelijk zijn. De fractie van de ChristenUnie vindt het noodzakelijk dat vooral de watergebonden economie sterk gestimuleerd wordt. Dit heeft prioriteit boven de bouw van een nieuw stadhuis in het centrum of de verplaatsing van Schouwburg en bibliotheek. Wel zou de binnenstad binnen de huidige contouren grondig opgeknapt moeten worden.
De fractie van de ChristenUnie is bekend met de Bijbelse notie van doelbewuste keuzes maken, radicale omkeer in persoonlijk en zakelijk leven. We gunnen deze stad ook een vorm van radicaliteit vanuit het besef dat deze tijd daar om vraagt.
Volgens onze premier is de crisis in zijn algemeenheid veroorzaakt door menselijk falen, hebzucht en gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel. Deze componenten vind je ook terug in de lokale politieke werkelijkheid:
-we zijn niet in staat om greep te krijgen op Zeestad BV/CV zodat we inzicht hebben op de te lopen risico’s
-we blijven aan de leiband van projectontwikkelaars lopen bij de uitwerking van de stadshartplannen
-we menen nog steeds dat we de burger plezieren door voor veel geld een stadhuis in de binnenstad te bouwen, waar de gemiddelde burger hooguit 1x per jaar gebruik van maakt.
-er blijft een ontkenning van de belabberde financiële positie waarin we verkeren
-de organisatie is niet berekend op het door de raad gewenste niveau van uitvoering van beheer openbare ruimte.
Deze Kadernota stemt somber omdat hij sluitend gemaakt is door voor grote projecten de post PM op te voeren.
Bovendien is deze Kadernota niet half zo doelvast als wordt gesuggereerd. Immers de raad heeft besloten dat bijv. het IVC structureel ondersteund zou worden en opnieuw staat hij onder de kop niet de honoreren tenzij we prioriteiten verleggen. Van het project GAVO wordt gezegd dat het een wens is en daarmee niet gehonoreerd moet worden. Bij besluitvorming over het GAVO is echter nadrukkelijk gesteld dat het om een meerjarig project moet gaan. Kennelijk moet dit tegen onze eigen verwachting in, succesvolle project opgeofferd worden, evenals mogelijk het beleidsprogramma Antillianen bij gebrek aan co-financiering.
De anticipatie op de economische crisis wordt wel heel summier aangestipt zonder maatregelen te benoemen die een positief effect zouden kunnen sorteren. Of zou de kreet “anti-cyclisch investeren” hierin moeten voorzien? Dan zullen we als gemeente toch eerst iets moeten doen aan onze sovabiliteitspositie: we hebben vrijwel geen mogelijkheden meer om deze in evenwicht te brengen waardoor onze financiële positie gewoon slecht is. Voeg daarbij de terug trekkende bewegingen van de Provincie en we weten waar de gemeente (voor) staat.
De oplossingsrichting van de ChristenUnie:
Werkelijk sober begroten door aanpassing van megalomane projecten en plannen, succesvolle maatschappelijke projecten in stand houden, (watergebonden) economie en toerisme stimuleren en de beheersplannen openbare ruimte dusdanig opzetten dat de hele stad er van profiteert.
Naast de al gemaakte inhoudelijke opmerkingen zijn er nog een aantal te noemen:
Blz. 10
“Om de resultaten van de grote projecten beter te beheersen is gestart met het implementeren van de werkmethodiek projectmatig werken, het inrichten van de projectadministraties en wordt de projectcontrol vorm gegeven. Tevens is gestart met het traject deregulering en vermindering administratieve lasten”
Voordat je start met plannen maken voor grote projecten, moet je als organisatie weet hebt van je eigen kunnen en kennen. We mogen toch stiekempjes wel hopen dat projectmatig werken inmiddels gemeengoed is bij de Gemeente i.p.v. een totaal nieuwe manier van werken. Anderzijds tonen de diverse projecten, zoals de watertoren, brandweerkazerne e.d., dat dit destijds niet het geval was. Plannen maken prima, maar dan wel met een goed geordende en werkende organisatie erachter en anders het ambitie niveau maar wijzigen.
Blz. 12
Haven
De opzet om de haven te ontwikkelen tot een Groene stroom haven, of in ieder geval die intentie te hebben, onderschrijven we. De raad heeft een duidelijk tijdpad uitgezet richting besluitvorming, echter de organisatie was hierop kennelijk niet berekend want nu rest ons slechts een korte intensieve behandeling van dit vraagstuk en daarna de besluitvorming. Tevens ontbreekt een tijdpad voor voorlichting, uitwisseling van gedachten, ideeën en informatievoorziening. Het idee van een bestuurlijke agenda, waaraan men zich ook houdt, wil maar geen post vatten binnen dit huis en dat maakt het voor raadsleden moeilijk om nog doordachte besluiten te nemen bij dit soort grote projecten.
Blz. 17
Glazen Huis
Het niet honoreren van het zgn. Glazen Huis staat natuurlijk prachtig, maar wij maakten hier sowieso geen kans meer op.. dus waarom zou je dat willen benoemen?
Blz. 18
Elektronische kinddossier
“De kosten zijn naar verwachting in dat jaar aanzienlijk hoger dan de rijksbijdrage die de gemeente voor dat doel ontvangt; het betreft hier met name eenmalige kosten als gevolg van productieverlies. Vanaf 2011 liggen kosten en baten vrijwel gelijk.
Omdat de te verwachten kosten nu nog niet te voorzien zijn heeft het college besloten hier in de begroting 2010 nog geen rekening mee te houden.”
Wat een ontzettend schaamteloze opmerking!! Eén van de meest essentiële onderdelen van bedrijfsvoering is het in kunnen schatten van de te verwachten kosten en baten. Als je zo’n serieus project als dit afdoet met deze onderbouwing moet je je als organisatie wel erg gaan schamen..
Blz. 19
Meerjarenperspectief
“Als laatste zal de verkoop van vastgoed (€ 3,3 miljoen) een positief resultaat opleveren.”
Waar is dit op gebaseerd? Wordt even genoemd tussen neus en lippen door, maar zo helder en steady is de vastgoedmarkt niet…
Archief > 2009 > juni
- 27-06-2009 27-06-2009 22:43 - Verslag tot 28 juni 2009
- 22-06-2009 22-06-2009 18:02 - Samenvatting van de algemene beschouwingen 2009
- 22-06-2009 22-06-2009 17:59 - Algemene beschouwingen bij de kadernota 2009
- 22-06-2009 22-06-2009 17:56 - Verslag tot 21 juni 2009
- 16-06-2009 16-06-2009 16:54 - Verslag tot 16 juni 2009
- 06-06-2009 06-06-2009 20:54 - Verslag tot 07 juni 2009