Bericht ChristenUnie Den Helder 9 juli 2024.

gebouw-66-700x525 willemsoord.jpgdinsdag 09 juli 2024 17:34

ChristenUnie stapt uit het overleg over de nieuwe coalitie om Den Helder bestuurbaar te houden.

De fractie van de ChristenUnie heeft besloten niet langer deel te nemen aan de gesprekken om een nieuwe coalitie te vormen. Dat was nodig nadat de wethouderskandidaat van Beter voor Den Helder tot twee keer toe niet genoeg stemmen kreeg in de gemeenteraad om benoemd te kunnen worden. Deze controverse liep zo hoog op, dat de fractie van beter voor Den Helder besloot niet langer deel uit te willen maken van deze coalitie en in de oppositie verder te gaan.

De ChristenUnie heeft tot nu toe meegedaan aan de gesprekken om op een goede manier uit deze situatie te komen. De opgave waar de formateurs voor staan is geen gemakkelijke. De coalitie bestaat uit veel partijen met uiteenlopende wensen en standpunten. Daarbij wil iedere partij een eigen vertegenwoordiging in het college. De enige manier om hieraan tegemoet te komen is om ofwel bij een gelijkblijvend aantal fte’s wethouders aan te stellen met deeltijdfuncties ofwel het aantal fte’s uit te breiden. Beide opties kennen hun eigen zwaarwegende nadelen. Dat is de reden voor de ChristenUnie om niet langer mee te doen aan de gesprekken om een nieuwe coalitie en vervolgens een nieuw college te vormen.

We doen een stap opzij om Den Helder bestuurbaar te houden. Daarbij willen we de verschillende formateurs die tot nu toe met veel inzet hun werk gedaan hebben danken voor hun werk en de in degenen die de gesprekken voortzetten veel wijsheid toebidden.