'Highlights' 30 januari 2021 (2)

zaterdag 30 januari 2021 20:17

Terugblik op week 4: 25-30 januari.

Afgelopen maandagavond heb ik deelgenomen aan de eerste deelsessie ter voorbereiding op het congres van komende zaterdag. Deze eerste avond werd digitaal - via zoom - gedaan en hier werd gesproken over het algemene gedeelte gesproken en het eerste hoofdstuk met als thema 'land van gedeelde waarden'. Meer dan honderd mensen waren er bij en konden inspreken over de voorgestelde amendementen en moties.

Dinsdagavond was ik bij de volgende online deelsessie over 'Zorgzame samenleving'.
Opnieuw zo'n honderd partijleden om hier over door te spreken ter voorbereiding op het congres.

Afgelopen woensdagavond hebben we met ons overleg van bestuur en fractie - digitaal - overleg over de plannen voor de komende tijd. In de komende paar weken willen we ons vooral verdiepen in de onderwerpen 'jongeren' en 'armoede'. Wat kunnen we als ChristenUnie hier in betekenen? Wat wordt van ons als ChristenUnie politici verwacht?

Verder was er woensdag- en donderdagavond ook weer een deelsessie over de volgende drie hoofdstukken van het concept- verkiezingsprogramma. Daar ben ik niet bij geweest, maar als ik kijk naar de eerste twee avonden, dan ben ik blij dat het zo is gedaan. Het versterkt ook de onderlinge band in de partij en je hoort welke onderwerpen echt belangrijk zijn.

Vandaag, zaterdag 30 januari, werd dan het digitale Partijcongres van de ChristenUnie gehouden.

Eerst heb ik aan de digitale bidstond deelgenomen, dat is best wel bijzonder, om van 08.30 uur tot tegen 09.30 uur (via Teams) met ca. 15 mensen te bidden voor het congres. Tot de verkiezingen op 17 maart, is dit uur van gebed elke zaterdag van 09.00 tot 10.00 uur.

Vanaf half tien via de website van de ChristenUnie, middels een livestream, naar het congres gekeken. Met o.a. de opening door landelijk voorzitter, Piet Adema en een speech door Gert-Jan Segers. Hij gaf aan dat het gaat om grote keuzes, om idealen met impact. Naast de neo-liberale levensopvatting mogen we onze eigen idealen zetten:

1. Zorg voor elkaar. Ieder mens is kostbaar, we zijn gemaakt naar het beeld van God.
2. Economie die om mensen draait. Niet alleen groei, maar ook bloei.
3. Zorg voor de schepping. Klimaat neutrale samenleving, circulaire economie.

Zo vatte Gert-Jan Segers het samen, maar er staat veel meer in het verkiezingsprogramma. Vijf hoofdstukken en hier uit is het in 20 punten nog eens op een rijtje gezet.

Dit verkiezingsprogramma is vanmiddag vanaf 10.40 uur besproken en aan rond 15.30 uur vastgesteld. Een intensieve agenda, waar in door het congres over veel moties en amendementen werd gestemd. Toen aan het eind van het programma over het gehele verkiezingsprogramma moest worden gestemd, werd door 97% van de leden 'voor' gestemd.

Dat is mooi en bemoedigend, om zo het congres van vandaag af te sluiten en ook in de komende tijd met dit programma en deze idealen op pad te gaan, op weg naar 17 maart.

collage+kandidaten+liggend  10-10-2020.jpg