Verslag tot 11-2-2018

verwaarloosde spoorlijn richting westoevermaandag 12 februari 2018 21:06

Maandagmorgen een hele vroege trein naar Zaandam voor een overleg met CU-collega’s. In het stationsgebouw  trof ik een paar thuislozen, die ook al vroeg de beschutting van het gebouw zochten. Triest en ik mailde over mogelijkheid om de Daklozen opvang eerder en langer open te laten. Donderdagmorgen kreeg ik daarover uitsluitsel, lekker actief denk ik dan. Gelukkig wordt het wel een proef voor een aantal maanden.

Het was leuk om met collega’s uit een andere gemeente te spreken. Hoewel je het niemand toewenst, had het toch iets vertroostends om te merken dat de problemen in Den Helder niet uniek zijn. Ook verderop kampt men met behoorlijke bestuurlijke en openbare orde problemen. Desondanks een gezellige, leuke dag.

’s Avonds was er een avond over het al of niet hebben van een “welstandscommissie”, georganiseerd door de Stadspartij. Zij zijn tegenstander van het in stand houden van een welstandscommissie. Ik heb de avond voorbij laten gaan. Ik kan wel zonder een mening over dit onderwerp.

Dinsdagavond een vergadering van de Voedselbank. Gelukkig is er geen sprake van toename van cliënten, maar ik vind het nog steeds triest dat het moet bestaan, al helpen we daarmee ook de voedselverspilling tegen te gaan.

Woensdag hadden kleinkinderen een vrije dag, leerkrachten een studiedag. Dus de hele dag samen doorgebracht. ’s Avonds een bijeenkomst in het kader van de verkiezingen, niet helemaal een gelukkige combinatie, want het kost behoorlijk energie om de kids een beetje bezig te houden, maar wel erg gezellig. De avond verliep nogal statisch en een groot deel van het publiek vertrok ook in de pauze. Vooral vanwege de eigenwijsheid van bepaalde partijen, die zeker weten dat er in DH geen nood is aan betaalbare huurwoningen, ondanks dat de zaal goed laat weten die nood wel degelijk te ervaren. Zaterdag kreeg WS ook nog eens een flink podium in de krant om te betogen dat er absoluut geen problematiek is. Nou de zaal dacht er woensdagavond beslist anders over. Lijsttrekkers die als wethouder verantwoordelijk zijn voor het huidige beleid, roeptoeteren dan maar wat over de beslissing om bepaalde flats te slopen. Dit vind ik wel het lastigste onderdeel van politiek bedrijven: de verkiezingsretoriek. Ik hoop dat de komende avonden/debatten beter verlopen.

Gedurende de hele week heb ik me bezig gehouden met een agendapunt voor komende week, nl. de aankoop van een loods aan de Handelskade. Dit zou een strategische aankoop zijn in het kader van de Herstelling van de Linie.

Er bestaat een onderzoeksplan uit 2003, dat aangeeft dat er een faseringsplan zou moeten komen om vast te stellen welke delen zichtbaar gemaakt kunnen worden en/of gerestaureerd. Dat plan is er niet, al zijn er wel een aantal algemene opmerkingen gemaakt in andere nota’s. Dan komt zo’n aankoop erg uit de lucht vallen. Het zou onderdeel moeten worden van een toeristische route langs een oude spoorlijn, die oorspronkelijk uitkwam bij de Rijksweg. Al in de jaren ’70 is die spoorlijn  voor een groot deel vernietigd voor de aanleg van de Schootenweg.

Wat er nu nog van over is, ligt zwaar verwaarloosd ingeklemd tussen enerzijds de achterkanten van de HVC gebouwen en anderzijds het Onderstation Vogelwijk van Liander: hoe toeristisch wil je het hebben. Als we de loods kopen, hebben we nog steeds niet het vervolg van de spoorlijn in bezit, want die ligt omsloten door hekken, naast het beoogde pand en aan de andere kant liggen de gebouwen van Dozy jachtwerf. Als we al eigenaar zijn van dit stuk, hebben we de loods helemaal niet nodig. Kortom er worden spelletjes gespeeld want de loods moet nu al, zonder enig taxatierapport ruim €100.000 meer opbrengen dan toen hij een jaar geleden werd gekocht, door een beheermaatschappij die vlak voor de aankoop is opgericht. Het kan allemaal, maar het wekt weinig vertrouwen. (Ik voeg een paar niet zo fraaie foto’s toe aan dit verslag. De plekken zijn verwaarloosd.)

Ook het overbruggingskrediet voor gebouw 51 is een financiële verplichting die we niet zouden moeten willen aangaan. Ondernemers zijn al uitgekocht, hoeven nu niet zelf te investeren, krijgen een ingroeihuur en dit alles voor een jaar of 5. Andere ondernemers op Willemsoord zouden dergelijke regelingen ook wel willen.

De aftrap voor de gemeenteraadsverkiezingen werd vandaag gegeven door G.J. Segers, in een videoboodschap over “waardig ouder worden”. Dit manifest bestond al maar heeft nu een lokale input gekregen.  Goed om ook in DH mee verder te gaan. Daarvoor al gesprekken gevoerd met mensen die er vanuit hun werk veel mee te maken hebben. Ook nog de nodige tijd besteed aan het uitwerken van promotie activiteiten.

Als het ook maar even mooi weer is, meen ik al wat in mijn (volks)tuin te kunnen doen; het is nog te vroeg maar ik vind het altijd zo’n mooi gezicht als er iets boven de grond komt. Dus toch vandaag maar geprobeerd om alvast wat spinazie te zaaien in de kas. Nergens wordt Gods grootheid zo duidelijk zichtbaar als in de natuur.

Tjitske Biersteker