Verslag tot 1 november 2009 (Tjitske)

zaterdag 31 oktober 2009 21:57

Na de herfstvakantie startte het politieke “circus” weer in volle hevigheid. 3 commissies en alle drie druk bezocht. Als de onderwerpen maar belangrijk genoeg zijn, komt de burger gerust in actie. Dat vind ik een prima zaak.

Omdat ik de onderwerpen in alle commissies ook erg belangrijk vind, ben ik een beetje gaan “commissiehoppen”. Ik werd er niet zo heel vrolijk van, heb al langer bedenkingen tegen dit college en vind ze steeds minder doordacht handelen. Soms ligt het echter niet aan een wethouder maar aan een commissievoorzitter.

Privatisering huisvuil

Dit punt had al een paar keer op de agenda gestaan en de commissie had de wethouder opdracht gegeven niet eerder meer met dit plan te komen dan wanneer er een sociaal akkoord was en instemming van de OR. Dat was deze keer opnieuw niet het geval. Dus vond vooral de oppositie dat het terug gestuurd moest worden. De voorzitter gaf aan dat het onderwerp in 2-en te splitsen was: de privatisering en het sociaal akkoord. Dit werd ondersteund door de PvdA, CDA en VVD. Vooral van de PvdA verbaasde me dit. Omdat in de commissie geen gewogen stemmingen plaats vinden, moest de voorzitter concluderen dat een meerderheid geen bespreking wenste. Vervolgens wilde hij de wethouder in de gelegenheid stellen om de presentatie te houden en zijn visie op de zaak te geven. Dit stuitte op veel verontwaardiging bij de tegenstemmers. De voorzitter wist van geen wijken,maar moest uiteindelijk erkennen dat de commissie gelijk had,. Toen dreigde hij dat het stuk rechtstreeks in de raad besproken zou worden. Dat is in het nadeel van oppositiepartijen. De griffie heeft hem echter duidelijk gemaakt dat hier sprake is van een procedurefout door de wethouder. Het moet dus opnieuw in de commissie besproken worden.

Veel bewondering had ik voor de insprekers, vertegenwoordigers van reinigingsdienst. Dit vereist moed omdat eerder al gebleken was dat zij aangesproken worden op hun acties. Ook direct na afloop van dit onderwerp. In de wandelgangen gaf de wethouder aan dat de privatisering gewoon doorging en als het personeel niet meewerkte er sprake zou zijn van detachering: “waarbij zij slechter af zijn”, volgens de wethouder. Een van de insprekers had al gewezen op het feit dat onderdelen van de reinigingsdienst afgestoten waren waardoor dure machines volstrekt werkeloos staan. Al met al maak ik me zorgen over de verdere ontwikkelingen. Zowel vanwege de privatisering als om de medewerkers.

Subsidies in de sport

In de herfstvakantie heeft een presentatie van het nieuwe stelsel plaats gevonden voor een select gezelschap. De meeste raadsleden waren afwezig. De wethouder meende dat het deze datum of niets moest zijn. Een, zoals gewoonlijk uitermate tactvolle opmerking. Op deze manier zorg je absoluut niet voor draagvlak. Dat bleek ook tijdens de commissiebehandeling. Ze kreeg enorm veel kritiek over zich heen, vooral van degenen die niet aanwezig waren geweest bij de presentatie. Ik was er wel geweest en eigenlijk best positief over de nieuwe ontwikkelingen: er was een compleet ander financieringssysteem gevolgd waarbij voor de buitensport de kosten verlaagd waren, geen sprake was van een subsidieverhouding, voor de binnensport was meer subsidie beschikbaar en op het totaal werd een taakstelling niet uitgevoerd. Op detailniveau had er nog best wat gewijzigd moeten worden, maar de grote lijnen stonden me veel meer aan. In die trend heeft onze commissievertegenwoordiger ook gereageerd. Het mocht niet baten: het stuk is terug gegeven, maar wel met erg onduidelijke boodschappen, Ik vroeg nog of het idee van de PvdA gehonoreerd was: een bespreekcommissie. Dit was zelfs voor de vertegenwoordiger van de PvdA niet erg duidelijk. Kortom verwarring ten top.

Parkeervisie

Willem vertelt hier apart wat over.

Cursussen

Ondanks alle drukte zijn vandaag verschillenden van ons op cursus(sen) geweest. Uit een korte terugkoppeling blijkt dat men het als bemoedigend ervaart om met gelijkgestemden over de verschillende aspecten van politiek bedrijven te spreken. Bemoediging en toerusting zijn belangrijk voor de komende periode. Ook de zondagse samenkomsten dragen hieraan bij.

Dus gaan we opgewekt verder met de taken en verantwoordelijkheden die ons zijn toebedeeld.;-))

Tjitske