Kort verslag week 44 (Willem)

zaterdag 31 oktober 2009 21:55

Afvalinzameling

Maandagavond stonden er weer een paar pittige onderwerpen op de agenda.

Bij Bestuur en Middelen stond het uitbesteden van de afvalinzameling op de agenda. Een onderwerp wat zeer gevoelig ligt. De afvalinzamelaars vertrouwen hun eigen management niet en waren op komen draven om de beraadslagingen te volgen. Gelukkig ging dit (nog) niet door i.v.m. het ontbreken van een sociaal plan. Uitstel is niet altijd afstel, dus het onderwerp zal t.z.t . wel weer terugkomen.

Parkeervisie

Zelf heb ik deelgenomen, of meer geluisterd, aan/naar de commissie SOB. Eric van Wensveen deed hierin voor de ChristenUnie het woord aangezien hij zich in eerdere commissies al enorm verdiept had in de materie die parkeervisie heet. Elke keer heeft Eric zich er weer uitstekend in vastgebeten en niet losgelaten voor hij een antwoord had, al dan niet bevredigend.

Het was (en is) tekenend dat deze parkeervisie reeds voor de vierde(!) keer besproken werd. Het stuk is in de afgelopen behandelingen steeds weer door de papiervreter getrokken vanwege de rammelende getallen en parkeerlocaties. Locaties ontbraken, getallen klopten niet en tot op de dag van vandaag is dat nog niet het geval. Eric heeft na één van de eerdere vergaderingen de stellers van de parkeervisie een handreiking toe doen komen waar de fouten zitten en hoe het nu werkelijk zou moeten (kunnen) zijn. Maar ook dat bleek weer niet genoeg, zo vonden de meeste partijen.

Helaas bleken enkele coalitiepartijen zich er gemakkelijk vanaf te maken met een paar lovende woorden en dat het nu wel tijd wordt om door te zetten. Is dat nu puur uit irritatie omdat men het stuk niet nog een keer terug wilde zien? Want dat schept ruimte voor het herhaaldelijk indienen van scheve stukken net zolang tot ze onze neus uitkomen en dus dan maar als besluitrijp ervaren worden.

Het CDA deed me even kriebelen toen ik hun lovende woorden hoorden. Me dunkt, hun nieuwe wethouder moet natuurlijk niet al teveel verantwoordelijk gehouden worden hiervoor. En ze zit nog maar net, en ze is CDA etc etc. Bestuur is continu wordt er altijd geroepen, maar dit vond ik echt jammer. Hetzelfde geld voor de VVD. Maar misschien kwam dat ook omdat hun wethouder deels het woord voerde “omdat hij dat in de eerdere besprekingen ook deels had gedaan”. Argumenten van generlei waarde.

Aan de andere kant, hun politieke overtuiging en beredeneringen hoeven de onze niet te zijn. Dus ook daar zal ik ongetwijfeld weer wat nuance in moeten aanbrengen of leren aan te brengen.

Eric gaf aan dat de parkeervisie veel te gedetailleerd was om nog visie te heten. De reactie van de wethouder dat we daar wel op ingingen snijdt natuurlijk wel hout, maar het is ook een stuk verantwoordelijkheid van de raad om hierop controle uit te oefenen. Dus als er details instaan, gaan we ook de details controleren.

Gaandeweg heb ik mezelf ervan overtuigd dat een visie een visie moet blijven. De kijkrichting is duidelijk: waar willen we heen. Over elk parkeeronderdeel zal evengoed nog apart besloten moeten worden door de raad, genoeg mogelijkheden om bij te stellen. We zijn dus niet tegen de parkeervisie, maar wel tegen het feit dat de parkeervisie te gedetailleerd is en dat er fouten inzitten. Maar het zijn geen onoverkomelijke fouten. En nogmaals, bij te stellen bij de behandelingen per onderdeel.

Wel vinden wij het van het grootste belang dat er 100% zekerheid bestaat over het aantal parkeerplaatsen dat over een aantal jaren nog beschikbaar zal zijn. Daarover zal ik misschien maandag nog een amendement over gaan indienen.

Campagne

Donderdag met een deel van het campagneteam om tafel gezeten om m.b.v. een mindmap onze campagnedoelen en activiteiten te verhelderen. Een leuke en leerzame avond mag ik wel zeggen. We hebben uitgebreid kunnen brainstormen en leuke ideeën op tafel gezet. Dat maakt het een leuke bezigheid al besef ik ook wel dat de drukte pas begin volgend jaar zal losbarsten.

Onzichtbaar?

Blijft er altijd een prangende vraag bij me hangen die vaak door burgers gesteld wordt: De verkiezingen komen eraan en dan voeren jullie campagne. Waarom zien we jullie nooit als de verkiezingen voorbij zijn? Een terechte vraag? Ik durf het eerlijk gezegd wel eens te betwijfelen. Want uiteindelijk zijn we na de verkiezingen vier jaar lang bezig met campagne voeren. Met het uitdragen en verdedigen van onze standpunten waar mogelijk. Om als christelijke partij ons gedachtegoed uit te dragen in de vele discussies en debatten en beslissingen die genomen moeten worden. En we zijn duidelijk te zien: via de LOS, via internet, in de kranten, op onze website.

Politiek is voor heel veel mensen een “ver-van-m’n-bed-show”. Ook al komen we steeds dichterbij door de huidige technologieën. En dat is helemaal niet erg dat we er ver vanaf lijken te staan. We staan er juist heel dichtbij, dicht bij het leven van alledag. Het is belangrijk dat wij ons als politiek zodanig laten zien dat mensen ons weten te vinden wanneer nodig. En als ik zie hoe de bewoners van de Californiestraat en omstreken ons weten te vinden, dan kan ik met een gerust hart zeggen dat onze bereikbaarheid uitstekend is!

Willem