Verslag tot 20-5-2018

Tjitske Bierstekermaandag 21 mei 2018 23:12

Omdat er nog geen coalitie is en dus ook geen college is er nog geen echte vergaderdiscipline. Dat betekent dat er deze week nog geen commissievergaderingen zijn. Er blijft genoeg te bespreken en dus hebben we afgelopen maandag als (steun)fractie en bestuur gebruikt om elkaar bij te praten.

Dinsdagmiddag met de werkgroep lokale Veteranendag overlegd. Hoewel er veel mensen op af komen, is de organisatie eenvoudig omdat veel werk uit handen genomen wordt. De uitnodigingen moesten even na gelopen worden. We zijn blij met de sprekers die toegezegd hebben, de muziek en het eten zijn geregeld, dus eigenlijk zijn we er wel klaar voor, maar het duurt nog even.

Woensdagavond de bijeenkomst tussen fractie, lokaal en landelijk bestuur. Bij een geopende Bijbel was er sprake van een echte ontmoeting. Het is een goed gesprek geweest.

Er is een kennismaking geweest met de nieuwe formateurs. Voor ons zelf moeten we goed voor ogen hebben wat we in zo’n coalitie zouden willen inbrengen. Gelukkig hebben we wel een duidelijk beeld wat we voor Den Helder zouden willen, vooral op het gebied van het sociale domein, maar ook op financiëel gebied en met betrekking tot duurzaamheid.

Donderdagmiddag naar Schagen voor een presentatie over de Provinciale Omgevingsvisie. Iedere overheid heeft zijn eigen verantwoordelijkheid bij de ontwikkeling van de Omgevingswet/-visie, die overigens pas in 2021 zo ongeveer van kracht wordt. De aanwezige raadsleden uit de Kop waren dan ook enigszins verbijsterd over het tempo dat Provinciale Staten nu aan willen houden. We krijgen bijna geen tijd om gezamenlijke zienswijzen in te dienen omdat de Provinciale Staten in september/oktober de visie vast willen stellen. Dan kan dat mooi uitgangspunt zijn voor de verkiezingen in 2019. Het heeft alleen niet veel weg van participatie dan. Verschillende colleges hebben al gereageerd en nu zullen de griffiers van de verschillende gemeenten ook namens gemeenteraden een concept zienswijze opstellen.

Vanaf vrijdag volg ik op de radio het Opwekkingsweekend. Ik ben er 1x geweest en ik vond het geweldig. Ieder jaar met Pinksteren reizen 1000-den mensen naar dit evenement toe en blijven het hele weekend vaak ook kamperen. Dan merk je dat het Evangelie nog steeds veel mensen aanspreekt en dat ze dat ook graag aan anderen willen door vertellen.

Ik blijf nu thuis, ga “gewoon” naar de kerk en kijk uit naar de bijzondere dienst van en over Pinksteren.

Tjitske Bieersteker